در این مقاله ، ابتدا به بررسی آثار آب سالم و ناسالم بر سلامتی و بهداشت بدن می پردازیم و سپس ، اثر آب معمولی و آب تصفیه شده را بر روی برخی از لوازم خانگی بررسی می کنیم. اگر درباره ی آلودگی های موجود در  آب شرب و اثرات آن بیشتر بدانیم ، قدر آب سالم را بیش از پیش خواهیم دانست.

حقایقی درباره ی آلودگی آب آشامیدنی

آب آشامیدنی ارتباط مستقیم با بهداشت و سلامتی ما دارد. به گفته ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های امریکا، شایع ترین بیماری های مرتبط با آب آشامیدنی عبارتند از:

  • ژیاردیای روده ای
  • هپاتیت A
  • نورو ویروس
  • شیگلا Shigella

 

بیشتر بخوانید : 

انواع بیماری های موجود در آب آشامیدنی غیر سالم

 

متاسفانه این لیست به همینجا ختم نمی شود و همیشه خطر آلودگی آب با مواد ارگانیگ و غیر ارگانیک ، دیگر باکتری ها ، ویروس ها و سایر آلاینده ها و تاثیر آنها بر سلامتی ما وجود دارد. بعنوان مثال برخی مطالعات وجود سرب در آب آشامیدنی را با تاخیر در رشد ذهنی و فیزیکی عدم تمرکز و مشکلات یادگیری در کودکان ، مرتبط می دانند.

آرسنیک

و یا شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه نوشیدن آب حاوی آرسنیک در یک دوره زمانی بلند مدت، باعث اختلالات عصبی، ناراحتی های پوستی ، و مشکلات قلبی و عروقی می شود. آرسنیک ، بسیار سمی است و معمولا باعث سندرم معده و روده می شود.

نوشیدن آب حاوی آرسنیک زیاد در طول یک دوره بلند مدت بین ۵-۲۰ سال ،منجر بروز آرسنوزیس ( مسمومیت آرسنیک ) می گردد.

از دیگر آثار مخرب آرسنیک می توان به از کار افتادن کلیه ها، توقف رشد مغز استخوان ، مشکلات تنفسی ،اختلالات عصبی ، بیماری های پوستی (مانند تغییر رنگ سلول های خونی در ران و پاها) بروز دیابت ،فشار خون بالا و بی نظمی سیستم تناسلی اشاره کرد.

در تایوان، افرادی که آب حاوی آرسنیک مصرف می کردند، دچار یک نوع بیماری شدید در رگ ها خونی به نام “پا سیا” شدند که منجر به از کار افتادن اندام ها در اثر نرسیدن خون می گردد . این بیماری در دیگر نقاط جهان مشاهده نشده است لذا این امکان وجود دارد که سوء تغذیه به توسعه آن کمک می کند. مطالعه در چند کشور نشان داده است که آرسنیک تاثیر خفیف تری بر بروز بیماری عروقی دارد.

آرسنیک

از همه ی این ها که بگذریم،۷۰ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. انسان می تواند بدون غذا تا یک ماه زنده بماند اما یک هفته بدون نوشیدن آب ، منجر به مرگ می شود. بله! آب ناسالم ، بسیار مضر است، اما آب سالم کلیدی برای زندگیست. نوشیدن آب سالم نقش مهمی در سلامتی ما دارد. بنا به توصیه ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های امریکا ( CDC ) ما باید روزانه ۸ لیوان آب بنوشیم.

 

اگر آب سالم و گوارا باشد، نوشیدن این مقدار آب در روز مشکل نیست. اگر آب طعم و بوی نامطبوع داشته باشد ، یا مثلا کلر فراوان داشته باشد و یا حاوی مقادیر زیادی املاح و مواد محلول باشد، نوشیدن آب دشوار می شود و مردم معمولا نوشیدنی های دیگری مثل چای ، نوشابه یا شربت را جانشین آن می کنند که البته ، اثر عکس خواهد داشت.

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگیبرخی از فواید نوشیدن آب آشامیدنی سالم 

  • نرم شدن مفاصل : 

غضروفی که در مفاصل و دیسک های ستون فقرات وجود دارد، حدود 80 درصد آب دارد. کم آبی طولانی مدت می تواند توانایی جذب ضربه ها و فشار های مفاصل را کاهش دهد و منجر به درد مفاصل گردد.

  • افزایش بزاق دهان و هضم بهتر غذا:

بزاق به هضم غذا کمک می کند و دهان، بینی و چشم ها را مرطوب نگه می دارد. نوشیدن آب نیز دهان را تمیز نگه می دارد. مصرف آن به جای نوشیدنی هایی مانند نوشابه، می تواند پوسیدگی دندان را نیز کاهش دهد.

  • رساندن اسکیژن به تمام نقاط بدن : 

بیش از 90 درصد خون از آب است و تقریبا در تمام نقاط بدن خون یافت می شود ، اکسیژن موجود در آب میتواند از طریق خون به تمام نقاط بدن ارسال شود.

  • سلامت و زیبایی پوست را افزایش می دهد:

نوشیدن مقدار مناسبی از آب آشامیدنی سالم باعث آب رسانی به پوست، درخشش و جلوگیری از پیری آن می گردد .

  • دمای بدن را تنظیم می کند:

آبی که در لایه های میانی پوست وجود دارد، وقتی بدن گرم می شود، به صورت عرق به سطح پوست می آید. و زمانی که تبخیر می شود باعث خنک شدن بدن میگردد .

 

بهتر است روش های مختلف دسترسی به آب سالم را بشناسیم و سعی کنیم آب سالم و گوارا بنوشیم تا بتوانیم هیدراتاسیون بدن را کامل کنیم. استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی در منزل و محل کار ، راه حل مناسبی برای دسترسی به آب سالم و گوارا می باشد.

 

تجربه نشان داده است افرادی که به آب تصفیه شده و سالم دسترسی دارند، مقادیر بیشتری آب می نوشند. استفاده از آب تصفیه شده برای آن دسته از لوازم و وسایل خانگی که با آب در اراتباط اند می تواند بسیار مفید باشد.طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ توسط بنیاد تحقیقات کیفیت آب (WQRF) توسط Memorial Battelle انجام شد، مشخص شد که استفاده از یک فیلتر پیش تصفیه آب ، کمک می کند تا آبگرمکن ها و لوازم خانگی بزرگ کارامدتر از حالت معمول کار کنند.

آب آشامیدنی 32

همچنین استفاده از آب تصفیه شده از رسوب کردن کتری، اتوی بخار ،سردوشی ، سرشیر و… جلوگیری کند.به عنوان مثال، محققان ماشین های ظرفشویی و شستشو را برای ۳۰ روز با ۲۴۰ دور شستشو آزمایش کردند. برای نیمی از ماشین های ظرفشویی ، از آب تصفیه شده و برای نیمی دیگر از آب معمولی (آبی که حاوی سختی و سنگینی بود) استفاده شد.

 

در پایان ماه، وسایلی که در آنها از  آب تصفیه شده استفاده شده بود بدون مشکل خاصی کار می کردند. اما وسایلی که در آنها از آب معمولی استفاده شده بود به خوبی اولشان کار نمی کردند. همینطور برای آبگرمکن ها ، محققان دریافتند که وقتی در آنها از آب تصفیه شده استفاده می شود ، تا سالیان سال ( بیش از ۱۵ سال ) به خوبی و بدون مشکل کار می کنند.

اما استفاده از آب تصفیه نشده(آب با سختی بالا) عملکرد دستگاه را تحت شعاع قرار می دهد و ۴۸ درصد از عمر آن(نسبت به وسایلی که در آن ها از آب تصفیه شده استفاده می شود) می کاهد. آبگرمکن ها و تانکرها و سایر وسایل هایی که از آب معمولی استفاده می کردند بیش از یک سال الی یک سال و نیم دوام نمی آوردند.

محققان دریافتند سردوشی هایی که در آن ها از آب تصفیه شده استفاده شده بود عملکرد بهتری داشتند. اما سردوشی هایی که در آنها از آب معمولی استفاده شده بود، بعد از گذشت ۱۸ ماه ، ۷۵ درصد از کارایی و عملکردشان را از دست می دادند. وقتی از آبی که حاوی سختی و سنگینی است در آب لوله کشی استفاده شد بعد از ۱۹ روز وسایل هایی که از چنین آبی تغذیه می کردند ، رسوب می کردند.

 

با تصفیه کردن آب می توانید هزینه های خود را مدیریت کنید و از لوازم خانگی که با آب سروکار دارند به نحوه موثرتر و در مدت زمان طولانی تری استفاده کنید.

منبع: دلی پن