نوشیدن آب ناشتا می‌تواند فواید بی‌شماری را برای سلامت بدن به همراه داشته باشد. به طور کلی نوشیدن آب سالم برای بسیاری از فرآیندهای بدن اهمیت دارد. انتقال مواد مغذی به سلول‌های بدن، تنظیم دمای بدن و حتی روان شدن مفاصل با کمک آب انجام می‌شود. حالا اگر شما قبل از خوردن صبحانه آب بنوشید، مطمئنا مزیت زیادی برای سلامت بدن به همراه خواهد داشت. شواهد و مدارک علمی هم از فواید نوشیدن آب ناشتا صحبت می‌کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

عکس

فواید نوشیدن آب ناشتا چیست؟

آب مهم‌ترین نوشیدنی سالمی است که بدن روزانه به آن نیاز دارد. شما اگر یک روز غذا نخورید، فقط احساس ضعف و بی‌حالی می‌کنید. اما نخوردن آب برای مدت یک روز صدمات زیادی را به بدن وارد می‌کند. از اهمیت نوشیدن آب در طی روز که بگذریم، خواص نوشیدن آب صبح عبارت است از:

تاثیر آن برای کاهش وزن

در سال 2019 تحقیقاتی صورت گرفت که نشان می‌داد نوشیدن مایعات زیاد به بهبود ترکیب بدن در بزرگسالان کمک زیادی می‌کند.

یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2010 هم نشان داد اگر افراد قبل از صبحانه آب میل کنند، در کاهش وزنشان تاثیر بیشتری دارد. محققان براین باورند که یکی از فواید نوشیدن آب قبل از صبحانه کاهش نیاز بدن به کالری دریافتی روزانه است. در واقع وقتی در زمان صبح آب مصرف می‌کنید، بدن احساس نیاز کمتری به غذا پیدا می‌کند.

تولید گرما در بدن یکی از تاثیرات نوشیدن آب سرد است. بدن برای اینکه آب سرد را گرم کند، مقداری انرژی از دست می‌دهد که از طریق سوزاندن کالری‌های اضافه بدست می‌آید.

یک مطالعه در سال 2013 صورت گرفت که 50 دختر هر روز 500 میلی‌لیتر آب را قبل از وعده صبحانه، ناهار و شام می‌نوشیدند. این آزمایش برای مدت 8 هفته ادامه داشت که نتیجه آن کاهش وزن شرکت‌کنندگان بود.

فواید نوشیدن آب ناشتا

تاثیر نوشیدن آب ناشتا روی عملکرد مغز

یکی دیگر از فواید خوردن آب ناشتا تاثیر آن بر عملکرد شناختی و ذهنی است. کم آبی تاثیر منفی بر روی این دو عملکرد مغز دارد.

در سال 2019 یک مطالعه بر روی اثرات هیدراتاسیون بر عملکرد شناختی مغز صورت گرفت. شرکت‌کنندگان این تحقیقات در زمان صبح برای مدت طولانی آب می‌نوشیدند. بعد از مدتی مشخص شد که مغز آن‌ها بهتر از کسانی که در این آزمایش شرکت نکرده بودند، عمل می‌کند.

مطالعه دیگری در سال 2019 بر روی تعدادی دانشجویان صورت گرفت که نشان می‌داد کم آبی تأثیرات منفی بر روی حافظه کوتاه مدت دارد. این دو مشکل بعد از مدتی با نوشیدن آب ناشتا بهبود یافت.

 

 تقویت خلق و خو

در زمان صبح زمانی که بدن دچار کم آبی است، خونرسانی به مغز هم به سختی انجام می‌شود. افت قند خون و سایر مواد مغذی باعث بداخلاقی در زمان صبح می‌شود.

حالا وقتی قبل از صبحانه آب میل می‌کنید، خونرسانی به مغز بهتر می‌شود. یک مطالعه در سال 2014 نشان می‌داد افرادی که آب کمتری در طی روز می‌خوردند، بعد از مدتی مصرف آب خود را افزایش دادند. نتیجه این تحقیق بهبود خلق و خوی آن‌ها بود.

مطالعه‌ دیگری هم در در سال 2019 نشان داد که کم آبی بر خلق و خو تأثیر منفی می‌گذارد. حالا اگر در زمان صبح و قبل از ناشتا آب میل کنید، مطمئنا بر روی خلق و خو تاثیر مثبت می‌گذارد.

فواید نوشیدن آب ناشتا

فواید نوشیدن اب ناشتا برای پوست

از جمله خواص خوردن آب قبل از صبحانه کمک به بهبود ظاهر پوست است. شاید بپرسید چطور این مورد اتفاق می‌افتد؟ حدود 30 درصد از پوست ما را آب تشکیل می‌دهد. برای اینکه پوست خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری خود را حفظ کند، به آبرسانی نیاز دارد. شما روزانه ممکن است از کرم‌های آبرسان استفاده کنید، اما به فکر نوشیدن آب قبل از صبحانه نیفتید.

در سال 2015 تحقیقاتی صورت گرفت که نشان می‌داد مصرف آب در ناشتا تاثیرات مثبتی بر فیزیولوژی پوست دارد. زیرا به هیدراته شدن پوست کمک زیادی می‌کند. یک بررسی هم در سال 2018 نشان می‌داد که افزایش مصرف آب، به هیدراتاسیون لایه بیرونی پوست کمک زیادی می‌کند.

خوردن آب ناشتا برای کبد چرب

درست است که گفته می‌شود یکی از دلایل ابتلا به کبد چرب، نوشیدن آب سرد همراه با غذای چرب است. اما اگر در زمان صبح و قبل از خوردن صبحانه، آب گرم میل کنید، تاثیر زیادی بر روی بهبود کبد چرب دارد. حالا اگر آب ولرم را با مقداری آب لیموترش ترکیب کنید، تاثیر آن بر روی سم‌زدایی و پاکسازی کبد بیشتر خواهد شود.

لیمو حاوی فلاونوئیدهایی (آنتی‌اکسیدان) است که برای سم‌زدایی بدن مفید هستند. از سوی دیگر ویتامین C موجود در این میوه هم باعث درخشندگی و شفافیت پوست می‌شود. برای درست کردن این معجون یک لیوان آب ولرم را با دو قاشق آب لیموترش ترکیب کنید.

 

کمک به عملکرد کلیه‌ها

نمک زیاد، کم تحرکی و کم آبی مهمترین دشمنان کلیه‌ها هستند. اگر می‌خواهید کلیه‌هایتان به خوبی کار کنند، در زمان صبح آب میل کنید. یکی از فواید نوشیدن آب ناشتا افزایش تعداد دفعات ادرار است. در ادرار هم مواد زائد و سمومی وجود دارد که از بدن دفع می‌شود.

در سال 2010 تحقیقاتی صورت گرفت که نشان می‌داد با افزایش مصرف مایعات می‌توان از ایجاد سنگ در کلیه و مثانه جلوگیری کرد.

 

 

بیشتر بخوانید:

تاثیر نوشیدن آب سالم بر کلیه ها

 

کمک به سیستم قلبی عروقی

یکی از فواید نوشیدن آب ولرم ناشتا کمک به بهبود عملکرد قلب است. کم آبی و مصرف ناکافی آب باعث برهم خوردن تعادل فشار خون و عملکرد عروق می‌شود. سفت شدن خون و افزایش غلظت خون یکی از دلایل حملات قلبی است. اگر می‌خواهید خون در عروق رقیق شود، مایعات و مخصوصا آب زیادی میل کنید.

یک مطالعه در سال 2019 بر روی تاثیر و فواید نوشیدن آب ناشتا صورت گرفت. نتیجه این تلاش نشان می‌داد افراد برای بهبود عملکرد سیستم قلب و عروقی به مصرف آب کافی نیاز دارند.

فواید نوشیدن آب ناشتا

تاثیر آب ناشتا روی مفاصل و استخوان‌ها

یکی دیگر از خواص خوردن آب قبل از صبحانه کمک به بهبود درد مفاصل است. آبرسانی بدن مانع از خشکی مفاصل می‌شود. اگر گاهی مفاصل شما صدا می‌دهد، نشانه کم آبی است. نوشیدن آب در زمان صبح تاثیر بیشتری در بهبود عملکرد مفاصل و استخوان‌ها دارد.

عکس

 

بیشتر بخوانید:

هر آنچه که باید درباره آب آشامیدنی بدانید + انواع آلاینده های موجود در آب

 

مضرات نوشیدن آب ناشتا چیست؟

در کنار فواید نوشیدن آب قبل از صبحانه باید از عوارض آن هم صحبت کنیم. عوارض خوردن آب قبل از صبحانه به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

نوشیدن بیش از حد

اگر در زمان صبح و قبل از میل کردن صبحانه، آب زیادی میل کنید، مسمومیت را به دنبال دارد و به جای تاثیر مثبت، اثرات منفی بر روی عملکرد مغز دارد. اگر بیش از نیاز بدن آب بنوشید، ممکن است باعث گیجی، تهوع و استفراغ هم شود.

فقط نوشیدن در صبح

اگر عادت دارید فقط در زمان صبح یک لیوان آب بنوشید و دیگر در طی روز آب نخورید، باز هم برای بدن مضر است. زیرا آب قبل از صبحانه نمی‌تواند آب موردنیاز بدن برای یک روز را تأمین کند. در واقع باید در طی روز با فاصله آب میل کنید.

نوشیدن آب طعم‌دار

اگر به نوشیدنی‌های حاوی قند متکی هستید، باید بگوییم برای بدن مضر است. یکی از دلایل مضرات نوشیدن آب ناشتا این است که به سراغ نوشیدنی‌های طعم‌دار یا گازدار می‌روید. منظور ما از خواص آب قبل از صبحانه همان آب ساده و بدون طعم است.

 

در پایان

نوشیدنی آب در زمان صبح فواید زیادی را برای بدن دارد. بهبود عملکرد روده‌ها و معده، درمان یبوست از فواید این عادت روزانه است. با این حال نباید نوشیدن آب را فقط به زمان صبح محدود کنید. برای بهبود عملکرد بدن و به حداقل رساندن کم‌آبی بدن در طی روز با فاصله زمانی آب بنوشید.

 

لوگوی آکواجوی

جهت دریافت مشاوره و راهنمایی خرید دستگاه تصفیه آب خانگی و یا خرید فیلتر های آکواجوی کانادا میتوانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۰۲۱۴۱۲۱۹  –  ۰۲۱۸۸۱۰۴۰۴۴