زمان تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

مسلم است که هدف اصلی شما از خریداری دستگاه تصفیه آب خانگی ، بالا بردن سطح بهداشت و کیفیت آب آشامیدنی خود و خانواده محترمتان بوده است. تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی ، مهمترین انتظاری است که شما از یک دستگاه تصفیه آب دارید.

 

اما آیا می دانید که در صورت عدم تعویض به موقع فیلترهای دستگاه ، باعث می شود که دستگاه دیگر قادر به تولید آب آشامیدنی بهداشتی و سالم نباشد؟ اگر بعد از انقضاء فیلترها ، آنها را با فیلترهای جدید جایگزین نکنید ، علاوه بر اختلال در تصفیه آب آشامیدنی که گاه می تواند به سلامتی شما نیز آسیب برساند ، از طرفی ممکن است باعث آسیب رساندن به اجزای دستگاه شده و هزینه های بیشتری را به شما تحمیل کند.

فیلتر تصفیه آب خانگی آکواجوی

اما زمان بندی تعویض فیلترها به چه صورت است؟ در اینجا به شرح تک تک فیلترها و زمان بندی آنها می پردازیم. از آنجا که ممکن است نوع فیلترهای استفاده شده در مدل هاي مختلف ، متفاوت باشد ، لذا ما به شرح کلیه فیلترها می پردازیم. جهت اطلاع از نوع فیلترهایی که در دستگاه شما استفاده شده است می توانید به توضیحات دستگاه خود در قسمت محصولات سایت و یا به دفترچه راهنماي دستگاه خود مراجعه کنید.

 

 

آیا تعویض فیلترهای تصفیه آب بعد از ۶ ماه ضروری است؟

 

آموزش کامل ویدیویی تعویض فیلتر های تصفیه آب خانگی 

 

 

آشنایی با فیلتر های تصفیه آب خانگی

 

  • فیلترهای الیافی ( ۱ میکرون و ۵ میکرون )

این فیلترها از الیاف مصنوعی پلی پروپیلن (Poly Propylene : PP ) ساخته شده اند. رشته های الیاف مانند یک کلاف به هم پیچیده و فشرده شده اند به طوری که منافذ لابلای آنها حداکثر ۱ میکرون ( در فیلترهای ۱ میکرونی ) و یا ۵ میکرون ( درفیلترهای ۵ میکرونی ) می باشد. عملکرد این فیلترهای تصفیه آب دقیقا مانند یک صافی است.

تعویض فیلتر الیافی دستگاه تصفیه آب خانگی

به طوری که ذرات معلق در آب شهری ، نظیر : گل و لای ، شن و ماسه ، زنگ لوله ها و ذرات ناشی از پوسیدگی شبکه لوله کشی و سایر آلاینده های معلقی که ممکن است در آب شهری وجود داشته باشند را از آب حذف می کنند و باعث زلال شدن و شفاف شدن آب می شوند.

 

زمان تعویض فیلترهای الیافی دستگاه تصفیه آب خانگی

چنانکه در نحوه عملکرد این فیلترها بیان شد، ذرات معلق موجود در آب شهری توسط این فیلترها از آب گرفته می شوند ، این ذرات در اطراف فیلترهای الیافی تجمع می کنند و علاوه بر اینکه باعث کاهش فشار و حجم آب ورودی می شوند ، تبدیل به محل مناسبی برای رشد میکروارگانیزمهای بیماری زا می گردند و در واقع خود منشاء ایجاد آلودگی های ثانویه خواهند شد.

بسته فیلتر ساده آکواجوی - تصفیه آب خانگی

 

لذا فیلترهای الیافی می بایست حداکثر هر شش ماه یکبار به طور مرتب تعویض شوند.

این زمان در واقع حداکثر عمر مفید این فیلترهاست . ممکن است در مناطقی که آلاینده های معلق موجود در آب بیشتر هستند و کیفیت آب آشامیدنی پایین تر است ، این فیلترها زودتر از ۶ ماه نیاز به تعویض داشته باشند.

در این خصوص بهتر است با نمایندگی های مجاز فروش و خدمات پس از فروش مستقر در منطقه سکونت خود مشورت کنید.

 

  • فیلترهای کربن فعال (GAC , UDF , … )

 

وظیفه فیلترهای کربنی ، حذف کلر ، گازهای شیمیایی ، ناخالصی های آلی ، بو و طعم نامطبوع و حشره کش ها از آب آشامیدنی است. خاصیت جذب کنندگی که در سطح کربن وجود دارد باعث می شود که کلر و سایر گازهای شیمیایی محلول در آب جذب این ماده شده و از آب حذف شوند.

زمان تعویض فیترهای کربن فعال دستگاه تصفیه آب خانگی

به طور متوسط بعد از گذشت حدود ۶ ماه ، این فیلترهای کربنی خاصیت جذب کنندگی خود را از دست داده و اصطلاحا اشباع می شوند . به طوری که دیگر قادر به جذب کلر و سایر گازهای شیمیایی موجود در آب نیستند.

فیلتر کربن فعال آکواجوی - تصفیه آب خانگی

اشباع شدن فيلترهاي كربن فعال، تجمع مواد آلي در اين فيلترها را نیز به دنبال دارد. مواد آلي جذب شده توسط اين فيلترها پس از اينكه فيلتر ديگر قادر به جذب كلر نباشد، محيط بسيار مناسبي براي تغذيه و رشد باكتريها، انگلها و ساير ميكروارگانيزمها را فراهم آورده و باعث بوجود آمدن مشكلات جدي در بهداشت و سلامت آب ميشوند.

 

از طرفی ، کربن بعد از اشباع شدن ، دیگر قادر به جذب کلر نیست ، در نتیجه کلر و گازهای شیمیایی محلول در آب از این فیلتر ها عبور کرده و نه تنها باعث افت کیفیت آب آشامیدنی می شوند بلکه به مرور زمان باعث وارد آمدن خسارت و تخریب شدن اصلی ترین و گران ترین فیلتر ، یعنی ممبران RO خواهند شد.

 

ممبران RO به شدت نسبت به کلر حساس بوده و در معرض کلر ، از بین خواهد رفت!

تعویض فیلترهای کربنی بعد از ۶ ماه ، علاوه بر اینکه از آلوده شدن آب آشامیدنی جلوگیری می کند ، در ضمن از آسیب دیدن فیلتر اصلی ( ممبران RO ) و پرداخت هزینه های تعویض آن نیز جلوگیری خواهد کرد و باعث کاهش چشمگیر هزینه های نگهداری دستگاه تصفیه آب خانگی خواهد شد.

 

 

  • ممبران RO یا فیلتر غشائی اسمز معکوس (Reverse Osmosis)

این فیلتر ، اصلی ترین ، مهم ترین و گران ترین فیلتر دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس است. فیلتر RO از لایه های غشاء نیمه تراوا ساخته شده است که به دور یک لوله مرکزی پیچیده شده اند. غشاء از نوعی پلیمر آب دوست ساخته شده است که می تواند از جنس مواد پلی آمید و یا استات سلولوز باشد.

ممبران Ro فیلتر اسمز معکوس آکواجوی - تصفیه آب خانگی

وظیفه این فیلتر حذف ناخالصی های جامد محلول در آب نظیر : نیترات ، فلزات سنگین ( کادمیوم ، سرب ، جیوه ، مس و … ) آرسنیک ، املاح تشکیل دهنده سختی آب و کاهش سنگینی آب است. با حذف ناخالصی های محلول در آب ، آب های سنگین تبدیل به آب گوارا و سبک شده و سختی نامطلوب آب به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند و باعث جلوگیری از رسوب گذاری آب در کتری و سماور و سایر لوازمی که با آب گرم و جوش سرو کار دارند می شود.

 

زمان تعویض فیلتر اسمز معکوس ( ممبران RO )

از آنجا که ملکولهای ناخالصی موجود در آب ، قادر به عبور از غشاء نیمه تراوا نیستند ، در نتیجه در طرف دیگر غشاء جمع می شوند. اما دستگاه تصفیه آب خانگی طوری طراحی شده است که از تجمع این املاح در بین لایه های فیلتر جلوگیری می کند و آنها را از طریق مجرای تخلیه پساب دستگاه ، به بیرون هدایت می کند.

این موضوع باعث می شود که عمر مفید این فیلتر زیاد باشد. اما زمان دقیق تعویض این فیلتر بستگی به عواملی از قبیل : کیفیت آب ورودی و میزان املاح موجود در آب ، نوع املاح و تعویض به موقع فیلترهای دیگر دارد. چنانچه فیلترهای دیگر که در بالا ذکر شد به موقع تعویض شوند ، این فیلتر بین ۲ تا ۳ سال عمر خواهد کرد.

ممبران آسپرین - تصفیه آب خانگی آکواجوی

 

زمانی که املاح در اطراف فیلتر تجمع کنند ، روند تولید آب توسط دستگاه کند خواهد شد و در نتیجه منبع ذخیره دستگاه به کندی پر خواهد شد. در صورت مشاهده این علایم از نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش آکواجوی در منطقه خود بخواهید که دستگاه تصفیه آب شما را بررسی کرده و در صورت لزوم نسبت به تعویض ممبران اقدام نماید.

 

بیشتر بخوانید:

اسمز معکوس چیست؟ و چه عملکردی در دستگاه های تصفیه آب دارد؟

 

  • فیلتر کربن نهایی

در مرحله پنجم دستگاه هاي پنج مرحله ای ، فیلتر کوچکی به نام فیلتر کربن نهایی وجود دارد. جنس و عملکرد این فیلتر دقیقا مشابه فیلترهای کربن فعال است که در بالا توضیح داده شد.

وظیفه اصلی این فیلتر حذف طعم و بوی نامطبوعی است که ممکن است در اثر ماندن آب در منبع ذخیره دستگاه ، به وجود آمده باشد.

فیلتر کربن نهایی - پست کربن - تصفیه آب خانگی آکواجوی

زمان تعویض فیلتر کربن نهایی در تصفیه آب خانگی

از آنجا که فیلتر کربن نهایی ، در معرض آب تصفیه شده قرار دارد که عاری از هرگونه کلر ، گازهای شیمیایی و مواد آلی است ، لذا زمان اشباع شدن این فیلتر طولانی تر و عمر مفید آن بیشتر است. به طور متوسط این فیلتر می بایست بعد از گذشت یک سال تعویض شود. در غیر اینصورت همانطور که در مورد فیلترهای کربن فعال ذکر شد، باعث آلودگی میکروبی و باکتریایی آب خواهد شد.

 

کارتریج فیلتر دوش حمام

 

کارتریج فیلتر دوش حمام

 

این فیلترها نیز نوع فیلترهای کربن فعال می باشند که در بالا به طور کامل توضیح داده شد. وظیفه آنها درست مانند آنچه در باره فیلترهای کربنی شرح داده شد ، حذف کلر ، گازهای شیمیایی و مواد آلی موجود در آب و حذف طعم و بوی نامطبوع آب است. زمان تعویض کارتریج فیلترهای دوش حمام نیز دقیقا مانند سایر فیلترهای کربنی ، به طور متوسط هر شش ماه یکبار می باشد.

 

کارتریج فیلتر (UF ( Ultra Filter

 

این فیلترها که در دستگاه های تصفیه آب چهار مرحله ای آکواجوی استفاده شده اند ، از صدها نی نازک و توخالی موسوم به هالو فایبر ( Hallow Fiber ) ساخته شده اند.

جنس هالوفایبرها از نوعی پلیمر به نام پلی آمید است. وظیفه این فیلترها حذف کامل ذرات معلق و کلیه میکروبها ، ویروس ها ، انگل ها و باکتری های موجود در اّب با دقت بسیار بالایی معادل ۰۲/۰ (دو صدم ) میکرون است.

منافذی که روی بدنه این نی ها وجود دارد به قدری ریز هستند که حتی کوچکترین میکروارگانیزم های موجود در آب نیز قادر به عبور از آنها نیستند. با استفاده از این فیلترها آب کاملا استریل می شود.

 

زمان تعویض فیلتر UF

 

عمر مفید این فیلتر نیز مانند ممبران RO ، بستگی به عواملی مثل : کیفیت آب ورودی به دستگاه ، میزان و نوع املاح محلول در آب و همینطور زمان تعویض سایر فیلترها دارد. درست مثل فیلترهای RO ، این فیلتر نیز به کلر حساس بوده و در معرض کلر آسیب می بیند.

لذا تعویض به موقع فیلترهای کربنی در افزایش عمر مفید این فیلترها موثر است. در صورت تعویض به موقع سایر فیلترها ، فیلتر UF به طور متوسط ۱ تا ۲ سال عمر خواهد کرد.

با افت فشار آب خرورجی از دستگاه ، از نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش محل زندگی خود بخواهید تا دستگاه را بررسی کند و در صورت لزوم فیلتر UF را تعویض نماید.

 

فیلترهای ارزان اما غیر استاندارد و غیربهداشتی !

 

استقبال بی نظیر خانواده های ایرانی از دستگاه های تصفیه آب خانگی ، باعث شده است که عده ای از توزیع کنندگان سودجو نسبت به واردات و فروش انواع و اقسام دستگاه ها و فیلترهای غیر استاندارد و غیر بهداشتی در بازار ، اقدام کنند.

استفاده از فیلترهایی که با مواد اولیه غیر بهداشتی و غیر استاندارد تولید شده اند، می تواند عواقب وخیمی برای سلامتی مصرف کنندگان خصوصا زنان باردار و نوزادان داشته باشد. برای نمونه ، فيلتر های كربن استفاده شده در دستگاه های آكواجوی از نوع coconut shell carbon می باشند.

اين كربن ها از پوست نارگيل تهيه می شوند و جزء مرغوب ترين انواع كربن هستند. اين فيلتر ها در محيط هاي استريل شده و بهداشتی توليد مي شوند. اين درحالي است كه گروهی از توليد كنندگان از انواع ارزان تر كربن ( مانند زغال سنگ ) در فيلتر هاي خود استفاده می كنند كه می تواند حاوي فلزات سنگين، آرسنيک و … باشد.

 

 

کارشناسان ضمن تاکید بر تعویض به موقع فیلترها ، توصیه می کنندکه حتما از فیلترهایی استفاده کنید که دارای تاییدیه های جهانی NSF و WQA باشد. توصیه ما به شما مصرف کننده گرامی این است : از فیلترهای تصفیه آب اصل کواجوی که در بسته بندی های زیبا و بهداشتی عرضه می شوند استفاده کنید..

لوگوی آکواجوی

جهت دریافت مشاوره و راهنمایی نحوه تعویض فیلتر های دستگاه تصفیه آب خانگی و یا خرید فیلتر های آکواجوی کانادا میتوانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۰۲۱۴۱۲۱۹  –  ۰۲۱۸۸۱۰۴۰۴۴