پادکست این مقاله

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا را می توان به عنوان وجود مواد شیمیایی سمی یا ترکیبات آلی فرار در هوا، در سطوحی که  می تواند خطری برای  سلامتی ایجاد کند ،تعریف کرد. به معنای گسترده تر، آلودگی هوا به معنی حضور مواد شیمیایی یا ترکیبات موجود در هوا است که  کیفیت هوا را پایین می آورد و باعث تغییرات کیفی زندگی ما (مانند آسیب دیدن لایه اوزون یا گرمایش جهانی) می شود .

آلودگی هوای تهران - تصفیه هوا ایرجوی

سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود تاثیر آلودگی هوا بر سلامت کودکان را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که مادران بارداری که هوای آلوده تنفس می‌کنند احتمال اینکه نوزادشان زودرس و نارس و با وزن کم متولد شده بالا می‌رود. علاوه بر این آلودگی هوا بر رشد سیستم عصبی و توانایی‌های شناختی تاثیر منفی دارد و می‌تواند به آسم یا سرطان کودکان منتهی شود.

چه چیزی باعث آلودگی هوای شهرها می شود؟

  • پیشرفت صنایع ، تکنولوژی و توسعه شهرها
  • ازدیاد و تراکم جمعیت (جمعیت ایران درسال ۵۵ ،حدودا ۳۳ میلیون بود. این مقدار در سال ۹۵ به  ۸۰ میلیون رسید.)
  • افزایش وسایل نقلیه (بر اساس آماری که وزیر راه در سال ۹۶ اعلام داشت، بیش از ۱۹ میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتورسیکلت در ایران وجود دارد)
  • افزایش مصرف سوخت های فسیلی
  • نامناسب بودن بافت شهری
  • در برخی از موارد نامناسب بودن موقعیت جغرافیایی محل
  • و…

کافیست نگاهی به بیرون بیندازیم! آلودگی هوا، چیزی است که هر روزه شاهد آن هستیم.

 

به طور مثال در سال ۹۶ در اهواز ۴ روز، در تهران ۱۲ روز و در مشهد ۱۴ روز هوای پاک داشته ایم! 

آلودگی هوای اهواز - تصفیه هوا ایرجوی

آلاینده های خطرناکی  نظیر ذرات معلق ، از سد دفاعی طبیعی بدن عبور می‌کنند و به طور عمقی به ریه‌ها نفوذ کرده و باعث تشدید آسم و اختلال عملکرد ریوی می‌شوند. ذرات معلق موجود در هوا اگر غلظت آنها بالاتر از حد مجاز باشد حتی می تواند باعث مرگ و میر شود.

سازمان جهانی بهداشت : ٩٣ درصد کودکان زیر ۱۵ سال در بیرون خانه بیش از حد مجاز سازمان جهانی بهداشت در معرض ذرات معلق ریزتر از ۲.۵ میکرون قرار می‌گیرند، یعنی ۶٣٠ میلیون کودک زیر پنج سال و یک میلیارد و هشتصد میلیون کودک زیر پانزده سال.

آلودگی هوای داخل خانه: ناشناخته و خطرناک

 

تصفیه هوای منزل - تصفیه کننده هوا ایرجوی کانادا

علاوه بر آلودگی هوای بیرون که به داخل خانه هم ورود پیدا می کند، آلودگی  هوا ی داخل خانه نیز مهم است که به مراتب خطرناک تر از هوای بیرون است. چرا که هوای داخل خانه نسبت به هوای بیرون راکد تر است.

سازمان جهانی بهداشت: در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط، آلودگی ناشی از پخت و پز در داخل خانه و آلودگی هوای خارج خانه عامل نیمی از موارد عفونت حاد دستگاه تنفس تحتانی در کودکان زیر پنج سال است.

طبق مطالعات انجام شده توسط سازمان حفاظت از محیط ‌زیست:

غلظت بسیاری از VOCها( ترکیبات آلی فرار ) در داخل منزل ،تا ده برابر بیشتر از هوای محیط بیرون  است.  در داخل منزل شاهد کُرک فرش ، مبل ، پتو و بالش ،موهای کوتاه و ریز ، گردو غبار، متصاعد شدن گازهای سمی ناشی  از رنگ مبلمان و مصنوعات چوبی ، بو و دود سیگار ، بو و بخار غذا ، شوره و موی حیوانات خانگی، آلرژن ها ،ویروس و باکتری ها  و … هستیم که  همه این آلاینده ها،  باعث آلوده شدن هوا می شود.

تاثیر آلودگی هوا بر کودکان - تصفیه هوا ایرجوی

ممکن است شما سالها در خانه خود زندگی کنید و متوجه آلودگی هوای خانه نباشید. شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد که کیفیت هوای داخل ساختمان ها و از جمله در منزل شما ، می تواند بسیار پایین و احتمالا خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید : 

روش های تشخیص آسم در کودکان + پیشگیری و درمان

انسان موجودی انعطاف پذیر است و تمایل زیادی به انطباق و سازگاری با محیط خود را دارد.

بعنوان مثال: بوی خانه شما ممکن است از نظر شما کاملا عادی باشد، اما برای شخص دیگری کاملا غیر عادی و چه بسا آزار دهنده باشد.

خصوصا کسانی که در منزل خود دستگاه تصفیه کننده هوا دارند ممکن است به راحتی متوجه سنگینی هوای خانه شما و یا بوی پخت و پز ، بوی ماندگی ، توتون و گازهای شیمیایی متصاعد شده از صنایع چوبی ، فرش های ماشینی ، موکت و … شوند.

رفع بوی بد خانه با دستگاه تصفیه هوا ایرجوی

در واقع آلاینده ها و بخاراتی که به صورت مداوم وارد هوای خانه شما می شوند روز به روز و سال به سال در حال افزایش هستند و این اثر تجمعی آنقدر نامحسوس و آهسته است که ممکن است شما متوجه آن نشوید!

اما آنچه مسلم است این باعث آلوده شدن هوای خانه شما می شود. به همین دلیل استفاده از دستگاه تصفیه هوا خانگی برای شما ضروری است.

آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) ، سازمان های بهداشتی مختلف و موسسات خصوصی فعال در زمینه محیط زیست و البته کارشناسان کیفیت هوا ، همه توافق دارند که هوای داخل خانه ها به مراتب از هوای بیرون آلوده تر است.

متاسفانه تعداد کمی از مردم حاضرند برای حل این مسئله زمان ، انرژی و وقت خود را صرف کنند. اما خبر خوش این است که ممکن است کنترل کیفیت هوای شهر محل زندگی شما ، در اختیار شما نباشد اما بالا بردن کیفیت هوای داخل ساختمان (IAQ) چندان دشوار نیست. یکی از بهترین و به مراتب ارزان ترین راه حل ها ، استفاده از دراز مدت از دستگاه های تصفیه هوای خانگی است.

بسیاری از کسانی که برای اولین بار فیلتر دستگاه تصفیه هوای خانگی خود را تعویض می کنند از مشاهده آلودگی های تجمع کرده در فیلتر آن ، شگفت زده و گاه هراسان می شوند.

میزان کثیفی فیلتر های دستگاه تصفیه هوا پس از 6 ماه - تصفیه هوا ایرجوی

تازه این بخشی از آلاینده هایی است که باچشم دیده می شوند. آلودگی های دیگری مثل بخارات و گازهای شیمیایی در هوای اطراف شما وجود دارند که با چشم قابل مشاهده نیستند و جذب فیلترهای کربن فعال دردستگاه تصفیه کننده هوا می شوند.

به همین دلیل کسانی که آلرژی فصلی دارند و یا حتی از آسم خفیف رنج می برند با استفاده از فیلترهای هوا تنفس بهتری خواهند داشت.

به همین دلیل کسانی که آلرژی فصلی دارند و یا حتی از آسم خفیف رنج می برند با استفاده از فیلترهای هوا تنفس بهتری خواهند داشت.

آلرژی فصلی - تصفیه هوا ایرجوی

همانطور که هوای داخل خانه شما به مرور آلوده و سنگین شده است ، با استفاده از سیستم تصفیه هوای خانگی، روز به روز بهتر و سالم تر خواهد شد. این فقط بستگی به میل و اراده شما دارد.

 

سازمان جهانی بهداشت : بیش از چهل درصد جمعیت دنیا از جمله یک میلیارد کودک زیر پانزده سال در معرض آلودگی هوای خانه هستند که عمدتا ناشی از پخت و پز یا استفاده از فناوری‌های گوناگون است.

خب،حالا که با آلودگی هوا و عوارض اون و ضرورت استفاده از دستگاه های تصفیه کننده هوا یکم آشنا شدین باید قبل از اینکه نسبت به خرید یک دستگاه تصفیه هوا اقدام کنید ، اطلاعاتی در خصوص انواع مختلف تصفیه کننده های هوا کسب کنید.

دستگاه های مختلفی با تکنولوژی های گوناگون برای حذف آلودگی از هوای اطراف ، به بازار آمده اند.اولین قدم شما برای انتخاب محصول مناسب این است که مسائل مربوط به کیفیت هوای اطراف خود را بشناسید.

انواع دستگاه های تصفیه هوا - تصفیه کننده هوا ایرجوی

وقتی در خصوص هوایی که تنفس می کنید و کیفیت آن اطلاعات کافی به دست آوردید ، راحت تر می توانید تصمیم گیری کنید.

 

نکاتی که باید در هنگام خرید دستگاه تصفیه کننده هوای خانگی بدانید:

۱ – هدف خود را از خرید دستگاه تصفیه هوا مشخص کنید

آیا قصد دارید ذرات آلرژی زا ، گرده گیاهان ، شوره ، دود و … را از هوای اطراف خود حذف کنید؟

دقیقا تعیین کنید که نگرانی شما کدام یک از آلاینده های هوا است و قصد دارید به وسیله فیلترهای هوا ، چه چیزی را حذف کنید؟

این یک نکته اساسی در انتخاب دستگاه تصفیه هوای مناسب است. چرا که در واقع هر کدام از فیلترها و تکنولوژی های تصفیه هوا ، برای حذف نوع خاصی از آلاینده ها طراحی و ساخته شده اند.

لذت هوای سالم با تصفیه هوا ایرجوی

۲ – راندمان فیلترهای تصفیه هوا چگونه است ؟

گرده گیاهان ، ذرات قارچ و کپک ، شوره حیوانات خانگی ، گرد و غبار و باکتری ها اندازه ای بین ۰.۳ تا ۵ میکرون دارند. فیلترهای هپا به راحتی می توانند این گونه آلودگی ها ( با اندازه بزرگتر از ۰.۳ میکرون) را به دام انداخته و حذف کنند.

فیلتر هپا دستگاه تصفیه کننده هوا ایرجوی

آلودگی هایی مثل ویروس ها ، گازهای شیمیایی ، دود سیگار و … دارای ذراتی کوچکتر از ۰.۳ میکرون هستند و نمی توانند توسط فیلترهای هپا حذف شوند.برای حذف این گونه آلاینده ها بهتر است از فیلترهای یونایزر، کربن فعال و یا اشعه ماورای بنفش استفاده شود.

۳ – میزان تولید هوای تصفیه شده (CADR)

نرخ تولید هوای تصفیه شده (Clean Air Delivery Rate_ CADR) کل حجم هوای تصفیه شده ای است که یک سیستم تصفیه هوا می تواند در یک ساعت تولید کند.

این یک شاخص استاندارد برای اندازه گیری نرخ تولید هوای تصفیه شده است. اعداد بالاتر نشان دهنده کارایی بیشتر دستگاه در تصفیه کردن هوا است.

یک واحد اندازه گیری دیگر که برای این منظور استفاده می شود CFM است که به معنای فوت مکعب در دقیقه (Cubic Feet Per Minute)است.این عدد نشان دهنده حجم هوای تولید شده در یک دقیقه است.

اطلاع از این ارقام به شما کمک می کند که تصمیم بگیرید آیا محصولی که قصد خرید آن را دارید پاسخگوی نیاز شما می باشد یا خیر؟

۴ – میزان سر و صدای دستگاه تصفیه هوا 

راهنمای خرید تصفیه هوای خانگی ایرجوی کانادا

سر و صدا عامل مهمی در انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا است. بسیاری از سازندگان، میزان صدای تولید شده توسط فن دستگاه را بر حسب “دسی بل” در مشخصات فنی دستگاه درج می کنند. جدول زیر می تواند به شما کمک کند تا بتوانید میزان صدای تولید شده دستگاه را که برحس “دسی بل” اعلام شده است ، درک کنید.

صدای نفس کشیدن 10 dB
صدای خش خش برگ ها 20 dB
صدای پچ پچ کردن 30 dB
صدای قطرات باران 40 dB
متوسط صداهای داخل یک خانه 50 dB
صدای صحبت کردن عادی 60 dB
صدای جارو برقی 70 dB

 

۵ – گارانتی و خدمات پس از فروش 

ممکن است شما یک محصول ارزان در بازار یافت کنید که گارانتی کوتاه مدت داشته باشد و یا به طور کلی فاقد ضمانت و گارانتی معتبر و واقعی باشد. اما توصیه می کنیم که خرید آن صرف نظر کنید.خرید یک سیستم با کیفیت ، درواقع یک سرمایه گذاری بزرگ و طولانی مدت است.

بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که مراکز خدمات پس از فروش آن همه جا در دسترس باشد و از نظر تعویض فیلترها و قطعات مشکلی نداشته باشید. سعی کنید به جای خرید از فروشگاه های متفرقه ، از شرکت های معتبر خرید کنید و فراموش نکنید که : ما آنقدر ثروتمند نیستیم که کالای ارزان خریداری کنیم! چرا که کالای ارزان و بی کیفیت ، دردسرهای خاص خودش را دارد.

آشنایی با دستگاه تصفیه هوای ایرجوی مدل AJ۳۵۰۰

چنانچه قصد حذف آلاینده هایی  نظیر کُرک فرش ، مبل ، پتو و بالش ،موهای کوتاه و ریز ، گردو غبار، متصاعد شدن گازهای سمی ناشی  از رنگ مبلمان و مصنوعات چوبی ، بو و دود سیگار ، بو و بخار غذا ، شوره و موی حیوانات خانگی، آلرژن ها ،ویروس و باکتری ها  و …  از هوای محیطی سربسته را دارید ، دستگاه تصفیه هوای ایرجوی مدل  AJ۳۵۰۰ بهترین انتخاب شما خواهد بود. دستگاه تصفیه هوای ایرجوی مدل AJ۳۵۰۰ دارای ۷ فیلتر است .

فیلترهای دستگاه تصفیه هوا ایرجوی مدل AJ۳۵۰۰

پیش فیلتر

جهت حذف ذرات معلق مانند ذرات درشت گرد و غبار و موی حیوانات

فیلتر الکترواستاتیک

حذف گرد و غبار و ذرات معلق از طریق جذب مغناطیسی(این فیلتر قابل شستشو بوده و نیاز به تعویض ندارد.

فیلتر هپا

حذف ذرات معلق با دقت ۰٫۱ میکرون و راندمان ۹۹٫۷%

کربن فعال

جهت حذف بوهای نامطبوع،ترکیبات آلی فعال

فرمالدهید

حذف کلیه گازهای شیمیایی متصاعد شده از مصنوعات زندگی مدرن

فیلتر نهایی

از جنس الیاف مصنوعی جهت جلوگیری از پراکنده شدن پودر کربن در فضا خصوصاً در مناطق گرم و خشک

فیلتر فتوکاتالیست Tio2

حذف فرمالدهید،ترکیبات آلی فرار،منوکسید کربن،دی اکسید نیتروژن،سموم و آفت کش ها،حشره کش ها،آمونیاک،باکتری ها و ویروس ها

دستگاه تصفیه هوای خانگی ایرجوی با داشتن ۷  فیلتر همه ی آلاینده های موجود در محیط شما را با دقت ۰٫۱ میکرون به سرعت از بین می برد . به غیر از این ۷ فیلتر، در آخر نیز تصفیه هوای ایرجوی  با کمک UV میکروبها و ویروسها را از بین برده و با استفاده از  یونایزر ، هوا را تازه و نشاط آور می کند. این دستگاه در هر ساعت ۳۰۰ مترمکعب را تصفیه می کند.

تصفیه هوای ایرجوی مدل  AJ۳۵۰۰ دارای نمایشگر میزان آلودگی است که با ۴ رنگ میزان آلودگی موجود در محیط را به شما گزارش می دهد.

  • رنگ قرمز یعنی آلودگی هوای محیط، زیاد است.
  • رنگ نارنجی یعنی  آلودگی هوای محیط، متوسط است.
  • رنگ زرد یعنی آلودگی هوای محیط، کم است .
  • رنگ سبز یعنی هوای محیط ،پاک است.

 

تصفیه کننده هوا ایرجوی Aj3500

 

تاچ پنل ایرجوی و ریموت کنترل ،استفاده از دستگاه را خیلی آسان تر می کند و با قفل کودک  نیز دیگر نگران بازیگوشی بچه ها نیستید.

همچنین می توانید دستگاه تصفیه هوا ایرجوی را روی حالت اتوماتیک قرار بدهید تا سرعت فن، متناسب با میزان آلودگی هوا به صورت خودکار تنظیم شود.

دیگر ویژگی بسیار مهم  در دستگاه تصفیه هوای ایرجوی،  حالت سایلنت(SILENT MODE) است. هنگام خواب حالت سایلنت را فعال کنید و خواب آرامی داشته باشید. نگران نباشید، ایرجوی تایمر دارد و به صورت اتوماتیک خاموش می شود.

در ویدیوی زیر تست ویدیویی دستگاه تصفیه هوا ایرجوی مدل AJ۳۵۰۰ را مشاهده می کنید که در کمتر از ۱ دقیقه هوای محبوس داخل مکعب را به خوبی هر چه تمام تر تصفیه می کند.

 

 

تصفیه هوای خانگی ایرجوی

جهت دریافت مشاوره و راهنمایی خرید دستگاه تصفیه هوای ایرجوی کانادا میتوانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۰۲۱۴۱۲۱۹  –  ۰۲۱۸۸۱۰۴۰۴۴