سیستم تصفیه آب مایا با قدمت 2000 ساله هنوز هم كار می كند!

 

مایاها توانستند سازه ای دیدنی را در یکی از صعب العبور ترین مناطق جهان بسازند.

اینکه مایا ها چگونه توانستند زنده بمانند و پیشرفت کنند ، همیشه یک راز بوده است!

در حال حاضر ، محققان آمریکایی معتقدند که سیستم های تصفیه آب مایا به آنها آب آشامیدنی تصفیه شده می داده ، که برای موفقیت تمدن آنها بسیار مهم بوده است.

 

تمدن مایامایا ها چه کسانی بودند ؟

مایا نام گروهی از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی و نام تمدنی قدیمی در همین منطقه است.

مایاها که از مشهورترین قبایل سرخپوست بودند، معمولا شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی با ارتفاع زیاد می‌ساختند. حوزه زندگی و فعالیت مایاها محدوده جنوب کشور مکزیک و نیز سرتاسر گواتمالا و السالوادر را شامل می‌شد.

قوم مایا پدیدآورنده یکی از تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی در دوران پیشاکلمبی بود که دست‌آوردهای بسیار چشمگیری در هنر، معماری، ستاره‌شناسی و ریاضیات داشته‌است.

هم‌اکنون نیز گروه‌هایی از اقوام مایا در مکزیک و گواتمالا به‌سر می‌برند.

مایاها با بهره‌گیری از تمدن‌های گذشته خود نظیر اولمک توانستند در خلال سال‌های ۲۵۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد ، تمدنی عظیم را در آمریکای مرکزی پایه‌گذاری نمایند.

قوم مایا

مایاها توانستند شهرهای بزرگی را در مناطق کوهستانی و صعب العبور بسازند که در آن مناطق منابع محدودی از آب وجود داشت.

یکی از بزرگترین شهرهای آنها ، تیکال ، معروف به مایا ، شهری عظیم بود و ویرانه های آن اکنون در شمال گواتمالا واقع شده است. این مکان در میراث جهانی یونسکو قرار دارد و به دلیل هرم های پلکانی خود مشهور است.

این که چگونه این قوم با این جمعیت زیاد توانسته اند در شرایطی که منابع محدودی از را آب داشته اند زندگی کنند ، همیشه یک راز بوده است !

اصولا شهر های مایا در مناطقی دور افتاده و با شرایط رفت و آمدی سختی از ترس جنگ ها و حملات بیگانگان ساخته می شد.

 

تمدن مایا

 

بر اساس مقالات جدید نشریه نیچر که یکی از باارزش ترین مجله های علمی جهان است ، نوشته شده است که آب آشامیدنی که در مایا وجود داشته است دارای آلودگی بوده و مایاها مجبور بودند تا با استفاده از روش هایی آب آشامیدنی خود را تصفیه کنند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه سینسیناتی شواهدی را کشف کرده اند که نشان می دهد مایا ها خیلی زودتر از آنچه تصور می شد یک سیستم تصفیه آب پیشرفته را ساخته اند!

پس از آن یک تیم کانی شناسی و زمان شناسی تحقیقاتی را بر روی سه مخزن آب از مناطق مختلف دشت مایا انجام داد. که قدمت این مخازن قبل از قرن 12 پیش از میلاد است!

این تیم آزمایشات کانی شناسی مخازن را با استفاده از تجزیه و تحلیل پراش اشعه ایکس انجام دادند. که با نتایج شگفت انگیزی روبرو شدند.

وجود فیلترهای طبیعی در مخازن آب

محققان درون مخازن کوارتز و زئولیت پیدا کردند. طبق مقاله ای در دانشگاه سینسیناتی ، این ترکیبی کریستالی متشکل از سیلیکون و آلومینیوم است.

این مواد معدنی به طور سنتی به عنوان فیلتر تصفیه آب استفاده می شدند. به نقل از The Science Times ، این نوع فیلترها میکروب های مضر ، ترکیبات نیتروژن دار ، فلزات سنگین مانند جیوه و سایر سموم را از آب حذف می کردند.

زئولیت و کوارتز

 

جالب است بدانید که سیستم تصفیه آب مایا هنوز هم کار می کند که بیش از 2000 سال قدمت دارد !

محققان کشف کرده اند که مایا ها با استفاده از مواد معدنی توانستند که آب غیر سالم خود را به آب تصفیه شده تبدیل کنند و با استفاده از این روش به سلامتی خود کمک بسیار زیادی کرده اند و یکی از دلایل پیشرفته تر شدن آنها همین موضوع بوده است .

چرا که خیلی از شهر های آن زمان با مشکلات آلودگی آب دست و پنجه نرم می کردند و خیلی از جمعیت آنها از طریق بیماری های موجود در آب آشامیدنی تلف می شدند .

مطالب مرتبط:  ۷ مورد از بیماری های ناشی از آشامیدن آب غیرسالم

همواره تاریخ شناسان گفته اند که احتمالا سیستم تصفیه آب آشامیدنی در اروپا و یا آسیا اختراع شده است که این اختراع بعد از قرن بیستم هم بوده است .

اما با توجه به کشف جدید در مایا مجددا باید تاریخ را از نو بنویسند که اولین سیستم تصفیه آب در مایا اختراع شده است .

 

قوم مایا

برخی دانشمندان بر روی این موضوع تحقیق می کنند که مایا ها چگونه توانسته اند تشخیص دهند که کوارتز و زئولیت می تواند در تصفیه آب آشامیدنی به آنها کمک کند و به یک سری نتایج جالب دست یافته اند .

در مناطقی که مایا ها زندگی می کردنند کوه های آتشفشانی فعالی وجود داشت که هرچند وقت یک بار گدازه های این آتشفشان در حوالی مناطق محل سکونت این قوم پرتاب می شد .

که مناطقی که این گدازه ها در آنجا بیشتر بود بخاطر وجود کوارتز و زئولیت موجود در گدازه ها ، آب آشامیدنی سالم تری داشت .

کم کم این قوم  با توجه به مشاهده های تجربی متوجه شدند که این سنگ های کریستالی میتواند علت بالابودن کیفیت آب این مناطق باشد ، آنها جوی هایی را طراحی کردند و این سنگ های کریستالی را در مسیر این جوی ها قرار دادند . سپس منابع آب خود را از این جوی ها عبور دادند و به این نتیجه دست یافتند که بله این سنگ ها میتوانند در تصفیه آب آشامیدنی بسیار موثر باشند .

 

دانشمندان متوجه این موضوع شده اند یکی از دلایل ترک اهالی قوم مایا از این مناطق نبود آب آشامیدنی سالم بوده است .

نکته ای که قابل ذکر است این است که منابع آب های قوم مایا پس از مدتی محل رسوب شدن موادی همچون جیوه و یا میکروب ها شده است که مجبور شده اند منابع جدیدی طراحی کنند و پیداکردن کریستال های کوارتز و زئولیت کم کم سخت شده است و همین موضوع باعث ترک اکثر جمعیت آنها از این شهر ها و سفر برای پیداکردن مناطق قابل سکونت بهتری بوده است .

 

منبع : ویکی پدیا