کیفیت هوایی که تنفس می کنید نه تنها می تواند تاثیر مستقیم بر روی سلامتی شما داشته باشد ، بلکه بر روی سایر جنبه های زندگی شما نیز اثر گذار خواهد بود. امروزه آلودگی هوا همه جا وجود دارد. در واقع مسئله اصلی این نیست که شما در معرض هوای آلوده قرار دارید یا خیر؟ بلکه سوال اینجاست که هوای اطراف شما چقدر آلوده است و شما چقدر می توانید این آلودگی را تحمل کنید؟ قبل از اینکه سراغ خبر های خوب  و همچنین خبر های بد برویم ، ذکر این نکته لازم است که حل این مشکل می بایست با آگاه سازی و اطلاع رسانی صحیح همراه باشد.

بهتر است قبل از هرچیز این واقعیت را بدانید که کیفیت هوای داخل ساختمان به مراتب بدتر از کیفیت هوا در فضای باز است. شاید باور آن مشکل باشد اما با وجود تمام گازهای سمی تولید شده توسط کارخانه ها ، ماشین آلات و اتومبیل ها ، عواملی از قبیل حرکت دائمی هوا ، رعد و برق الکتریکی ، اشعه ماورای بنفش خورشید و … کمک می کنند که هوا در محیط های باز به نسبت پاکیزه تر از هوای داخل ساختمان ها باشد. هوای داخل خانه ها خصوصا اگر در و دیوار خوب عایق بندی شده باشند ، نه تنها راکد و بدون حرکت است بلکه به طور مداوم با آلاینده های مختلف و آلرژن ها آلوده تر می شود.

 

هوای داخل ساختمان ها چقدر آلوده است؟

آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) هوای داخل ساختمان ها را یکی از 5 تهدید اصلی برای بهداشت عمومی آمریکا عنوان کرده است. موضوع وقتی نگران کننده می شود که بدانیم اکثر مردم 90 درصد از زمان خود را در داخل ساختمان ها صرف می کنند که از این میان 65 درصد وقت آنها در اخل منزل می گذرد.

عمده ترین آلاینده هایی که در داخل منازل می توان یافت عبارتند از : گرد و غبار ، شوره حیوانات خانگی ، پاک کننده های شیمیایی ، بخارات متصاعد شده از صنایع چوبی مختلف ، باکتری ها ، قارچ ها ، ویروس ها ، مواد شیمیایی ، لوازم آرایشی و بسیاری مواد مضر دیگر که در داخل ساختمان ها یافت می شود.

اما علیرغم تمام این خبرهای بد ، خبر خوب این است که شما می توانید با اقدامات موثر تا حد زیادی از آلودگی هوای داخل خانه خود بکاهید. یکی از این اقدامات استفاده از دستگاه های تصفیه هوای خانگی است. همچنین بکار بستن چند پیشنهاد ساده : داخل خانه سیگار نکشید ، از اسپری های خوش بو کننده هوا کمتر استفاده کنید ، خانه را تمیز نگه دارید و روزانه چند نوبت درها و پنجره ها را باز کنید تا هوای داخل خانه عوض شود.

5 دلیل برای استفاده از دستگاه های تصفیه هوای خانگی

1 – تصفیه هوا باعث جلوگیری از بسیاری بیماری های مرتبط با آلودگی هوا خواهد نمود که از آن جمله می توان به : آسم ، آمفیزم ، آلرژی ها ، بیماری های قلبی و عروقی و بسیاری دیگر اشاره کرد.

2 – هوای پاک و با کیفیت باعث خواهد شد که در فعالیت های روزمره خود ، انرژی بیشتری داشته باشید. هوای آلوده باعث می شود که ریه ها برای بدست آوردن اکسیژن فشار بیشتری را تحمل کنند و در نتیجه سایر اندام های بدن نیز با کاهش سطح انرژی مواجه شوند. این می تواند باعث کسل شدن، خستگی مفرط و کاهش لذت شما از کار و سرگرمی هایتان شود.
3 – مطالعات نشان می دهد که حیوانات خانگی (گربه ، سگ ، پرندگان و …) می توانند عامل اصلی آلودگی هوای خانه باشند. برخی از افراد ممکن است به بزاق ، مدفوع ، ادرار و عرق حیوانات خانگی حساسیت داشته باشند ، علاوه بر این شوره حیوانات خانگی (سلولهای ریز که از پوست حیوانات خانگی به طور مداوم جدا شده و در هوا منتشر می شود) نیز یکی دیگر از عوامل آلودگی و حساسیت است. اگر چه بهترین راه این است که حیوانات خانگی را از خانه و حداقل از اتاق خواب خود دور نگه دارید و یا دست کم به طور مرتب فرش ، مبلمان و محیط خانه خود را تمیز کنید اما ممکن است انجام همه اینها برای شما مقدور نباشد. لذا استفاده از تصفیه کننده های هوا ، راه کار مناسب تری به نظر می رسد.

4 – تنفس در هوای پاک باعث می شود که اندام های داخلی شما و خصوصا ریه ها ، بهتر کارکنند و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز شما خواهد رسید. این موضوع کمک می کند که سرحال تر باشید و فعالیت های ذهنی شما نیز با نشاط و انرژی بیشتری انجام شوند. در نتیجه افزایش قابل توجه در میزان مسئولیت پذیری و خلاقیت شما به وجود خواهد آمد و در نهایت بازدهی و پیشرفت بیشتری را برای شما و خانواده تان به ارمغان خواهد آورد.

5 – بدون شک پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. این امر خصوصا برای کودکان بسیار ضروری است. کودکان خردسال و به ویژه نوزادان ، بسیار مستعد ابتلا به بیماری های ریوی و همچنین اختلال در رشد جسمی هستند. بسیاری از این اختلالات در اثر آلودگی هوا به وجود می آیند و یا تشدید می شوند. تصفیه هوا باعث جلوگیری و یا دست کم کاهش احتمال ابتلا به این عوارض شده و در نتیجه منجر به ارتقای سطح سلامتی خانواده و از طرفی کاهش هزینه های سنگین پزشکی خواهد شد.