فن آوری تصفیه آب به روش اسمزمعکوس

تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO) روشی مدرن و در عین حال مقرون به صرفه برای حذف 90 تا 99 درصد آلودگی ها و ناخالصی های محلول در آب است. غشاء نیمه تراوا ( ممبرین ) به کار رفته در فیلترهای اسمزمعکوس ، قادر به حذف باکتری ها و مواد آلی موجود در آب با وزن مولکولی بیشتر از 300 دالتون می باشد. شاید دانستن این موضوع برای شما جالب باشد که بسیاری از تولید کنندگان آب بطری ، از تکنولوژی تصفیه آب به روش اسمزمعکوس برای تولید آب بطری استفاده می کنند.

اسمز طبیعی زمانی رخ می دهد که دو محلول با غلظت های متفاوت توسط یک غشای نیمه تراوا از هم جدا شده باشند. فشار اسمزی آب خالص را از طریق منافذ غشاء به درون محلول غلیظ تر هدایت می کند و این فرآیند تا آنجا ادامه میابد که غلظت هر دو محلول برابر گردد.

از آنجا که منافذ غشای نیمه تراوا بسیار ریز هستند ، سرعت این فرایند بسیار آرام است. به همین دلیل است که دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس نیاز به یک مخزن برای ذخیره سازی آب تصفیه شده دارند. علاوه بر این اسمز معکوس یکی از بهترین روش ها برای حذف یونهای محلول در آب است. از آنجا که فقط مولکولهای آب قادر به عبور از منافذ غشای نیمه تراوا هستند ، در نتیجه تقریبا تمامی یونها و مولکولهای محلول ( از جمله نمک ، قند و املاح موجود در آب ) پشت غشاء باقی می مانند و از آب حذف می شوند.

اسمز معکوس روشی بسیار موثر برای از بین بردن ناخالصی های مختلف آب از قبیل : کل جامدات محلول در آب(TDS) ، کدورت آب ، آزبست ، سرب و دیگر فلزات سنگین سمی ، رادیوم و بسیاری از مواد آلی محلول در آب است. همچنین در فرایند تصفیه آب به روش اسمز معکوس ، آفت کش ها ، کلر و همچنین ترکیبات آلی فرار که از رنگ ها ، شوینده ها و … به وجود می آیند ، از آب حذف می شوند.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس ، مواد رادیواکتیو از جمله پلوتونیوم رادیوکتیو و استرانسیوم موجود در آب آشامیدنی را از آب حذف می کند. بنابراین اگر در نزدیکی نیروگاه های هسته ای زندگی می کنید ، برای اطمینان و محافظت از خانواده خود در برابر آلاینده های هسته ای موجود در آب آشامیدنی ، حتما از دستگاه های تصفیه آب با اسمز معکوس استفاده کنید.