فرمالدئید با فرمول شیمیایی CH2O گازی بی رنگ با بوی تند است که احتمال سرطانزا بودن آن برای انسان بسیار زیاد است. فرمالدهید یک ماده شیمایی بسیار مهم است که به طور گسترده ای توسط صنایع مختلف از جمله مصالح ساختمانی و صنایع چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. با تلاش های صورت گرفته توسط آژانس حفاظت از محیط زیست(EPA) در دهه 1970 بسیاری از مالکان مسکن ، از عایق فوم اوره فرمالدهید (UFFI) بعنوان عایق محافظ انرژی در دیوارهای خانه استفاده کردند و هم اکنون نیز بسیاری از خانه ها از این فوم بعنوان عایق استفاده می کنند که باعث انتشار فرمالدئید می شود.

منابع اصلی تولید فرمالدهید

منابع اصلی فرمالدئید در ساختمان ها عبارتند از : مواد و مصالح ساختمانی ، سیگار ، صنایع چوبی ، استفاده از سوخت های فسیلی مثل : گاز طبیعی و یا نفت سفید.

اجتناب از مواجه شدن با فرمالدئید دشوار است چرا که در ترکیبات محصولات مختلف اطراف ما مثل : لوازم آرایشی ، کاغذ ، چوب ، لباس ، دهانشویه ، اسپری مو ، محصولات پاک کننده ، عطر ، واکس ، شامپو، لاک ناخن و ده ها محصول دیگر از فرمالدئید استفاده شده است. حتما تا بحال وقتی وارد یک خانه تازه که تمام وسایل و رنگ دیوار ها و … نو و تازه است شده اید متوجه بوی خاصی که از آن بعنوان “بوی تازگی” یاد می کنند شده اید. این می تواند همان فرمالدهید باشد.

تحقیقات نشان می دهد که غلظت فرمالدئید در خانه های قدیمی که از عایق فوم اوره فرمالدهید (UFFI) در ساخت آنها استفاده نشده است ، کمتر از 0.1 PPM است. در خانه های مدرن که از محصولات جدید و همچنین صنایع چوبی مدرن مثل نئوپان از آنها استفاده شده است ، این غلظت می تواند به 0.3 PPM نیز برسد.

علائم فرمالدئید:

قرارگرفتن در محیط هایی که غلظت فرمالدئید در آنها بالاست می تواند باعث بروز علائمی از قبیل : سوزش و اشکالود شدن چشم ها ، سوزش گلو، تهوع ، اختلال در تنفس ، سردرد ، جوش و تاول ، کهیر ، تپش قلب ، عفونت گوش ، کم شدن حافظه ، افسردگی و …

روش های کاهش آلودگی فرمالدهید

به طور کلی دو روش برای کاهش آلودگی ناشی از فرمالدهید وجود دارد:

حذف یا محدود کردن منابع انشار فرمالدهید: موثر ترین راه حذف منابع آلودگی فرمالدهید است. با این حال این کار بسیار دشوار است و نیازمند شناسایی دقیق این منابع می باشد. از طرفی این منابع بسیار زیاد هستند و حذف یا جایگزین کردن آنها بسیار پرهزینه و گاه غیر ممکن است. صنایع چوبی ، فرش های ماشینی ، الیاف مصنوعی ، رنگ دیوار ها و بسیاری از منابع دیگر که در بالا ذکر شدند ، می توانند عامل اصلی انتشار این ماده شیمیایی باشند.

استفاده از دستگاه های تصفیه هوا : دستگاه های تصفیه هوای خانگی قادر به حذف ذرات آلاینده ، مواد شیمیایی و گازها با راندمان بالا هستند. فیلتر کربن موجود در این دستگاه ها ، بهترین حذف کننده فرمالدهید است. فیلتر کربن فعال قادر به جذب و حذف بسیاری از گازهای شیمیایی ، دود سیگار ، بوی نامطبوع و … می باشد.از طرفی اگر قصد حذف ذرات حساسیت زا ، گرد و غبار ، باکتری ها و … هستید ، فیلترهای HEPA که در دستگاه های تصفیه هوای خانگی استفاده می شوند قادر به حذف این مواد هستند. بنابراین در هنگام خرید سیستم تصفیه کننده هوا دقت کنید که دارای فیلتر کربن فعال و فیلتر HEPA باشد.