عملکرد فیلتر کربن فعال در دستگاه های تصفیه هوا

اگر در منزل خود یک دستگاه تصفیه آب خانگی دارید ، حتما فیلترهای کربن فعال آشنا هستید و شاید بتوانید درباره نقش آن در دستگاه های تصفیه هوا نیز حدس هایی بزنید. اما برای کسانی که برای اولین بار نام کربن فعال عملکرد فیلتر کربن فعال در دستگاه های تصفیه هوا
اگر در منزل خود یک دستگاه تصفیه آب خانگی دارید ، حتما فیلترهای کربن فعال آشنا هستید و شاید بتوانید درباره نقش آن در دستگاه های تصفیه هوا نیز حدس هایی بزنید. اما برای کسانی که برای اولین بار نام کربن فعال را می شنوند شاید برخی اطلاعات درباره کاربرد این تکنولوژی در دستگاه های تصفیه هوا جالب باشد.
را می شنوند شاید برخی اطلاعات درباره کاربرد این تکنولوژی در دستگاه های تصفیه هوا جالب باشد.

تاریخچه استفاده از کربن فعال

حدود 2000 سال پیش انسان با استفاده از کربن فعال برخی از ناخالصی های آب را حذف می کرد و به قدرت بالای جذب کنندگی کربن پی برده بود. در اوایل دهه 1900 میلادی برای اولین بار کربن به شکل دانه های شن تولید شد و به بازار آمد. در آن زمان کاربرد اصلی کربن فعال برای تصفیه آب (حذف بو و طعم نامطبوع از آب ) و همچنین در تصفیه شکر (جهت حذف رنگ های نامطلوب) بود. در جنگ جهانی اول از کربن فعال در ماسک های ضدگاز استفاده شد و در همان زمان برای تصفیه آب و هوای سربازان نیز از این ماده استفاهد شد. از آن زمان به بعد کربن فعال در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفت.

چرا به آن ” کربن فعال ” می گویند؟

ماجرا از این قرار است که به وسیله گرما ، ناخالصی ها را از سطوح کربن حذف می کنند و به این صورت کربن عاری از ناخالصی ، آمادگی جذب ناخالصی های موجود در هوا را دارد. به همین دلیل به آن “فعال” می گویند. زمانی که کربن فعال در دستگاه تصفیه هوا قرار می گیرد ، قادر به جذب ناخالصی هایی که به شکل گاز در هوای اتاق هستند می باشد. در صورت اشباع شدن از ناخالصی ، کربن دیگر قادر به جذب ناخالصی ها نیست و در واقع دیگر “فعال” نیست. البته می توان دوباره با گرما دادن به کربن آن را فعال کرد. البته این کار بسیار خطرناک است و نیاز به تجهیزات خاص خود را دارد. جالب است بدانید که زغال چوب و یا دوده ، متداول ترین شکل “کربن غیر فعال” در طبیعت هستند.

کربن فعال چگونه هوا را پاکیزه می کند؟

در دستگاه های تصفیه هوای خانگی ، معمولا کربن فعال در ترکیب با مواد معدنی دیگر نظیر زئولیت استفاده می شود. زئولیت
قادر به جذب یونها و مولکولها است و در نتیجه یک فیلتر مناسب برای حذف بو ، سموم و مواد شیمیایی موجود در هوا است و مانند یک غربال عمل می کند. در برخی دستگاه های تصفیه هوا ، کربن ممکن است با یدید پتاسیم و یا آلومینای فعال شده ترکیب و آغشته شود. این عمل جهت افزایش قدرت جذب کربن فعال انجام می شود. این روش تصفیه هوا مخصوصا برای افراد مبتلا به حساسیت های شیمیایی چندگانه (MCS) بسیار مفید است. چرا که فرمالدئید موجود در فرش ، مصنوعات چوبی و اثاثیه و مبلمان داخلی که به درون هوای اتاق منتشر شده اند را به خوبی جذب می کند. این فیلترها قادر به جذب عطریات و همچنین مواد شیمیایی موجود در پاک کننده ها که در هوا منتشر شده اند می باشد. استفاده از این فیلترهای تصفیه هوا برای افراد مبتلا به آسم ، نوزادان ، کودکان و سالمندان بسیار مفید خواهد بود.

دستگاههای تصفیه هوای ایرجوی 

بسیاری از مردم به محرک هایی مانند ذرات گرده ، شوره ها و سلولهایی که از بدن حیوانات و پرندگان خانگی جدا می شوند حساسیت دارند و حذف این آلاینده ها اهمیت بیشتری برای آنها دارد تا آلاینده هایی نظیر بو و مواد شیمیایی. برای برخی دیگر از مردم نیز هردو گروه آلاینده ها مهم هستند و می بایست از هوای اطراف حذف شوند. بنابراین کارشناسان توصیه می کنند جهت دست یابی به هوایی پاکیزه تر ، از دستگاههای تصفیه هوای چندمنظوره استفاده شود که قادر به حذف تمام این آلاینده ها باشند.

پیشنهاد ما استفاده از دستگاههای تصفیه هوای ایرجوی است. این دستگاه ها با توجه به دارا بودن چندین نوع فیلتر پیشرفته قادرند بو ، مواد شیمیایی ، ترکیبات آلی فرار ، دود دخانیات و دود حاصل از پخت و پز، شوره حیوانات خانگی ، فرمالدئید و بسیاری از ترکیبات مضر دیگر را حذف کرده و هوایی مطبوع برای شما و خانواده تان فراهم کنند.