فلزات سنگين در آب آشاميدني مي توانند اثرات مخربي بر سلامتي انسان داشته باشند. از جمله اين اثرات كاهش رشد اندامها، سرطان، اختلال در سيستم عصبي بدن، اختلال در سيستم دفاعي بدن مي باشد و در موارد حاد مي تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد. برخي از فلزات نظير جيوه و سرب، احتمال ابتلا به سندرم “خود ایمنی” را افزايش مي دهند كه در اثر آن سيستم دفاعي ، برخی از سلولها و ملکولهای بدن را بیگانه طلقی کرده و به آنها حمله می کند و عوارضي همچون روماتيسم قلبی، امراض كليوي، ناراحتي هاي عصبي و اختلال در سيستم گردش خون را باعث می شود.

 

بيشترين و خطرناك ترين آثار مسمويت به وسيله فلزات سنگين، در مراحل رشد و نمو انسان حادث مي شود. رشد سريع سيستم هاي بدن در جنين و نوزاد انسان و كودكان خردسال، در اين اثر پذيري بسيار حائز اهميت است. وجود فلزات سنگين در آب آشامیدنی نوزادان شیرخوار و خردسالان مي تواند باعث كندذهني و اختلال در يادگيري،‌ اختلال در حافظه، آسيب ديدن سيستم عصبي و اختلالات حركتي نظير تشنج و يا بیش فعالی آنها شود. در موارد وخيم تر فلزات سنگين صدمات جبران ناپذير مغزي را باعث مي شوند. كودكان نسبت به بزرگسالان بيشتر در معرض خطرات ناشي از فلزات سنگين در آب و غذا هستند زيرا نسبت به وزن بدنشان آب و غذاي بيشتري مصرف مي كنند.

 

 

 

فلزات سنگين از كجا مي آيند؟

منشاء ورود فلزات سمي به آب مي تواند فاضلاب هاي شهري و پساب ها و زباله هاي صنعتي باشد. افزايش جمعيت شهرنشين و توسعه صنايع مختلف، يكي از عوامل اصلي افزايش آلاينده ها خصوصا فلزات سنگين در آب آشاميدني ما هستند. بيش از 50 عنصر هستند كه مي توانند در زمره فلزات سنگين طبقه بندي شوند كه 17 مورد از آنها در رديف متداول ترين و در عين حال سمي ترين اين عناصر قرار مي گيرند. ميزان سمي بودن اين عناصر به عواملي از قبيل نوع فلز و نقش بيولوژيكي آن درچرخه حيات بستگي دارد. متداول ترين فلزاتي كه در مسموميت انسان نقش پررنگ تري دارند عبارتند از: سرب، جيوه ، آرسنيك و كادميوم. ساير فلزات سنگين نظير مس، روي و كروم در اندازه هاي بسيار كم براي بدن لازم هستند اما همین عناصر در مقادير زياد مي توانند باعث مسموميت شوند.

 

صنايع ريخته گري ، كارخانجات ذوب فلزات، كارخانجات آبكاري، كوره هاي زباله سوزي، پسماندهاي صنايع و معادن، لوله كشي هاي قديمي شهري و … دلايل ديگر افزايش فلزات سنگين در آب آشاميدني هستند. برخي فرآيندهاي طبيعي نيز در نفوذ فلزات سنگين به آب نقش دارند. در برخي از مناطق، آرسنيك به طور طبيعي از لايه هاي زمين در آب هاي زيرزميني حل مي شود و با عث آلوده شدن منابع تامين آب آشاميدني مردم مي شود. علاوه بر آب آشاميدني آلوده ، انسان از طريق تنفس هواي آلوده نيز در معرض خطر فلزات سنگين ميباشد. برخي تحقيقات ثابت كرده است كه فلزات سمي و سنگين از طريق آب و خاك آلوده مي توانند وارد منابع غذایی ما ازجمله میوه ها، حبوبات، سبزیجات، ماهی ها و غذاهای دریایی و … شوند.

 

از خانواده و فرزندان خود محافظت کنید. یکی از بهترین روش های تصفیه آب برای حذف فلزات سنگین از آب ، تصفیه آب به روش اسمز معکوس است. دستگاه های تصفیه آب خانگی با فناوری اسمزمعکوس قادر هستند میزان فلزات سنگین درون آب آشامیدنی را تا 90 درصد کاهش دهند. این دستگاه ها با استفاده از فناوری اسمز معکوس (RO) تمامی آلاینده های محلول در آب، نظیر کلر باقیمانده، نیترات، سموم و حشره کش ها، آرسنیک، سرب و سایر فلزات سنگین را از آب جدا کرده و آبی سالم و گوارا در اختیار خانواده ها قرار می دهد. زنگ آهن جدا شده از لوله های فرسوده و قدیمی توسط فیلترهای تصفیه آب به طور کامل از آب جدا می شود و کاهش سختی و سنگینی آب، باعث جلوگیری از ایجاد رسوب در کتری، قوری، سماور و اتوهای بخار می شود.

با دستگاه های تصفیه آب آکواجوی ، لذت نوشیدن آب گوارا و سالم را به فرزندان خود هدیه کنید.