فیلتر فتوکاتالیست TIO2

دی اکسید تیتانیوم Tio2 یک اکسید فلزی است که به شکل پودر سفید رنگ می باشد. این ماده بعلت شکاف انرژی که دارد قادر به جذب نور ماورای بنفش است. این خاصیت دی اکسید تیتانیوم باعث شده است که از آن بعنوان جاذب نور فرابنفش در کرم های ضدآفتاب نیز استفاده شود. اما خاصیت مهم دیگر آن که مد نظر ماست ، خاصیت فتوکاتالیستی آن است.فتوکاتالیست ها ، مواد پاک کننده محیطی هستند ، که می توانند آلودگی های محیطی متعددی را از طریق اکسیداسیون با استفاده از نور خورشید یا نور مصنوعی ( خصوصا اشعه ماورای بنفش ) بعنوان یک منبع انرژی نابود کنند. فتوکاتالیست ها فقط آلودگی را حذف نمی کنند ، بلکه آنها را به محصولات سازگار با محیط زیست ، مثل آب یا دی اکسید کربن ، تبدیل می کنند. دی اکسید تیتانیوم یکی از بهترین فتوکاتالیست هاست که از آن برای حذف مواد آلی سمی ، انواع فلزات سنگین از آب و فاضلاب ، تصفیه آبهای آشامیدنی و تصفیه هوا استفاده می شود.

 

مکانیسم عمل فیلتر فتوکاتالیست TIO2

هنگامی که اشعه ماورای بنفش با یک فوتوکاتالیست نیمه هادی مانند دی اکسید تیتانیوم برخورد می کند ، رادیکالها و یون هیدروکسیل OH تشکیل می شود که قادر به تخریب باکتری ها و ویروسها و از بین بردن ترکیبات آلی فرار و مضر نظیر :فرمالدهید ، آمونیاک و ترکیبات مضر دیگری که توسط مصالح ساختمانی ، پاک کننده های خانگی و … وارد هوا می شوند ، میگردد.

آلاینده هایی که به وسیله فیلترهای فتوکاتالیست Tio2 نابود می شوند:

فرمالدهید

فرمالدهید CH2O یک ترکیب ارگانیک فرار است که به عنوان نگهدارنده در صنعت رنگ و رزین استفاده می شود. اما به دلیل مقاومت حرارتی پائین در گذشت زمان تبخیر می‌شود و بخارات سمی آن در فضای اطراف پراکنده می شود. این گاز نامرئی است اما بوی تند و قابل تشخیص دارد. فرمالدئید یک ماده شیمیایی است که به طور گسترده در مصالح ساختمانی و محصولات خانگی استفاده می شود. و به عنوان یکی از خطرناک ترین ترکیبات برای اکوسیستم و سلامت انسان شناخته شده است.
فرمالدئید در هرخانه ای تاحدی وجود دارد. غلظت آن در هوای محیط خانه بستگی به مسایلی از قبیل: سن بنا، مقدار محصولات چوبی فشرده در منزل می باشد. در اینجا فهرستی از محصولاتی که ممکن است حاوی فرمالدئید باشد ذکر شده است:
چسب ها ، دود سیگار ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، رنگ ، محصولات کاغذی ، تخته سه لا و ام دی اف ، نئوپان و …

سایر ترکیبات آلی فرار (VOC)

ترکیبات آلی فرار ، ترکیباتی هستند که از رنگ ها ، شوینده ها ، حشره کش ها ، آفت کش ها ، دستگاه های پرینتر و کپی ، ماژیک ، برخی از لوازم منزل و مصالح ساختمانی منتشر می شوند و تنفس آنها آثار زیانبار گوناگونی را به دنبال دارد. فرمالدهید که در بالا ذکر شد ، یکی از این ترکیبات است. تحقیقات نشان می دهد که میزان ترکیبات آلی فرار در محیط های بسته 2 تا 5 برابر بیش از محیط های باز است .فیلتر فتوکاتالیست قادر به نابودی این ترکیبات است.

مونو اکسید کربن

همانطور که می دانید مونواکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی بواست که از سوختن سیگار ، سوختن گاز ، چوب و … در فر ، کور ، بخاری ، شومینه و … حاصل می شود. تنفس CO باعث اختلال در جریان خون و آسیب دیدن سیستم عصبی می شود. کسلی ، تهوع ، سرگیجه و سردرد از علایم تنفس این گاز بوده و در نهایت می تواند موجب بیهوشی و مرگ شود. فیلتر فتوکاتالیست قادر به نابودی گاز خطرناک است.

دی اکسید نیتروژن

NO2 ، بوی تند و رنگ قهوه ای مایل به قرمز داشته ونحوه تولید آن مانند گاز مونواکسید کربن است. دی اکسید نیتروژن نیز مانند مونواکسید کربن خطرناک بوده و همان آثار را به دنبال دارد. کربن فیلتر فتوکاتالیست قادر به نابودی این آلاینده است.

 

علاوه بر موارد ذکر شده ، فیلترهای فتوکاتالیست قادر به جذب آلاینده های زیر نیز می باشند:

 

  • ذرات ناشی از پارکنده شدن سموم، حشره کش ها و آفت کش ها
  • بخارات شيميايي نظير بنزن و آلاينده هاي ارگانیک گازی شکل و آلاینده های ناشی از خودروها.
  • تخریب و جذب بوهای بد ناشی از : استالدهید ، آمونیاک و …
  • باکتری ها و ویروسها