[vc_row][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

آزمایش آب آشامیدنی | آکواجوی

درخواست آزمایش از یک آزمایشگاه حرفه ای

۱)اگر آب آشامیدنی شما از آب لوله کشی شهری تامین نمی شود، از تامین کننده مربوطه گزارشی از وضعیت  آب درخواست کنید.اگر آب خود را از یک تصفیه خانه شهری یا از یک شرکت خدمات شهری تهیه می‌کنید بدانید که متصدیان امور باید آب را دست کم سالی یک بار آزمایش کنند و اغلب این کار را بیشتر از یکبار انجام می‌دهند تا مشکلات به هر شکلی که وجود دارد، شناسایی و رفع شود. بیشتر شرکت ها بعد از اینکه شما صورتحساب خود را پرداخت کردید، دست کم سالی یکبار گزارشی را از وضعیت آب شرب شما ارسال می‌کنند. اگر شرکت ها چنین کاری را انجام ندهند شما می توانید با شرکت خدمات شهری یا با سازمان آب و فاضلاب تماس گرفته و اطلاعات بیشتری در خصوص آب آشامیدنی خود درخواست کنید. اگر گمان می کنید در این میان آب آشامیدنی شما مورد مشکوکی دارد، می توانید نمونه ای به یک آزمایشگاه بفرستید تا از نظر کارشناس دوم هم مطلع شوید. اگر تامین آب شرب شما از طریق چاه شخصی خودتان است، خودتان مسئول هستید که آب آشامیدنی تان را بررسی کنید. در این صورت دست کم سالی یکبار آب آشامیدنی خود را در آزمایشگاه های آب تست کنید و  یا با استفاده از کیت های آزمایشگاهی، خودتان خالص بودن آب را بسنجید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 

۲)برای آزمایش آب مصرفی خود با یک آزمایشگاه معتبر تماس بگیرید.

برای پیدا کردن فهرست آزمایشگاه هایی که نمونه های آب را می پذیرند با اداره سلامت محله یا اداره خدمات شهری تماس بگیرید. یا برای سهولت در پیدا کردن آزمایشگاه ، از گوگل کمک بگیرید! و  یا با 118 تماس بگیرید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]آزمایشگاه تخصصی آب

 

3)دلیلی برای آزمایش آب مصرفی خود انتخاب کنید تا در مورد نحوه تکمیل آزمایش خود راهنمایی بگیرید.

هنگامیکه به آزمایشگاه برای آزمایش آب مصرفی خودتان تماس می گیرید و درخواست آزمایش می کنید، کارشناس آزمایشگاه دلیل شما را برای آزمایش آب می پرسد. پس آماده باشید تا نگرانی های خود را درباره کیفیت آب توضیح دهید.

 دلایل زیادی برای آلودگی آب مصرفی شما وجود دارد. پس تا جایی که می توانید در این زمینه دقیق باشید تا آزمایش مورد نیاز خود را درخواست کنید. سپس آزمایشگاه از شما می خواهد آنچه را برای تکمیل آزمایش نیاز دارید به آنها بگویید. به دستورالعمل های آزمایش به دقت توجه کنید. برخی آزمایش ها ملزومات خاصی دارند و اگر شما از آنها پیروی نکنید نتیجه دقیقی به دست نمی آورید.

 برای مثال برای آزمایش باکتریایی، شما باید نمونه آب را سرد نگه دارید و آن را طی دو تا سه روز به آزمایشگاه تحویل دهید. اگر شما به دنبال روش آسانتری برای انجام آزمایش هستید از آزمایشگاه بخواهید در صورت امکان یک تکنیسین را به خانه شما بفرستد. تکنیسین ها نمونه آب مصرفی شما را به آزمایشگاه می برند و شما اصلاً نباید درباره اقدامات بعدی آنها نگران باشید. البته باید نسبت به قیمت و هزینه آزمایش آگاه باشید چرا که این نوع آزمایش ها بیشتر از یک آزمایش معمول هزینه دارد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]آب آشامیدنی | آکواجوی

 

4)برای آزمایش آب ، از یک ظرف استریل شده استفاده کنید

برای اینکه آزمایش آب مصرفی به دقیق ترین شکل ممکن انجام شود یک ظرف استریل شده از آزمایشگاه بگیرید. درب ظرف را تا زمانی که برای انجام آزمایش آماده نشده اید بر ندارید. زمانیکه آماده بودید ظرف را پر از آب کنید. درب  ظرف را محکم سفت کنید و هرچه زودتر نمونه را به آزمایشگاه تحویل دهید. اگر نمی توانید از آزمایشگاه ظرف استریل بگیرید خودتان ظرف را استریل کنید. استریل کردن لیوان شیشه ای  بسیار آسان است . لیوان را در یک ظرف آب جوش دست کم تا ۱۰ دقیقه نگه دارید.

استریل کردن پلاستیک: ظرف پلاستیک را با ترکیبی از یک فنجان آب گرم و یک قاشق غذاخوری مایع سفید کننده بشویید. بر مبنای نتایج یک دستگاه تصفیه آب خانگی بخرید یا از کارشناس دیگری در مورد آب مصرفی خود اطلاعات و توضیح های بیشتری بگیرید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]جوابدهی آزمایش آب

 

۵)نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه برگردانید

اگر خودتان نمونه آب را به آزمایشگاه می برید یا تکنیسین های آزمایشگاه آب این کار را انجام می دهند حتما از آنها رسید پیگیری تان را بگیرید، سپس همه کاری که باقی می ماند این است که یک تا دو هفته منتظر باشید تا با شما تماس گرفته و نتایج آزمایش آب مصرفی شما را اطلاع دهند. بعد از این که نتایج را به دست آوردید از تکنیسین‌های آزمایشگاه راهنمایی بگیرید که چگونه آب آشامیدنی خود را تصفیه کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

بررسی ناخالصی های آب

۱)یک شیشه تمیز و شفاف را پر از آب کنید. اگر نمونه را از آزمایشگاه گرفته اید اجازه دهید شیر آب دست کم یک دقیقه باز باشد. سپس دست کم سه چهارم از کل شیشه را پر کنید. این مقدار آب برای شناسایی هر چیز غیر عادی از نمونه آب آزمایشی کافی است. در استخرهای آب با یک لیوان شیشه ای نمونه برداری کنید. نیازی نیست که ابتدا لیوان را استریل کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 

۲)اگر لیوان شیشه ای تار به نظر می رسد آن را در معرض نور قرار دهید. آبی کاملا شفاف در یک ساحل زیبا را در نظر بگیرید. آب پاک تمیز و روشن به نظر می رسد و هیچ چیزی در آن شناور نیست. اگر شما نتوانید دستان خود را در آن طرف لیوان ببینید احتمالاً از نوشیدن آب لذت نمی برید. هر چیز شناوری در لیوان می تواند نشانه ای از وجود باکتری یا مشکلات دیگر باشد.

قبل از اینکه با اداره آب تماس بگیرید، یک دقیقه منتظر بمانید گاهی اوقات آب شیری رنگ بلافاصله تغییر می کند. این بدان معناست که آن رنگ از حباب های هوا آمده پس آب شما برای نوشیدن سالم است. آب سخت یا آهکی آبی است که دارای کلسیم منیزیم و دیگر مواد معدنی است. مواد معدنی باعث می شوند آب کمی تیره به نظر برسد. معمولا نوشیدن این آب بی خطر است ولی می‌توان با دستگاه های پیش تصفیه آب، آب را تصفیه کرد تا از صدمه به لوله کشی منزل جلوگیری شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

۳) تغییرات رنگی در آب را دنبال کنید

حتی اگر آب مصرفی شما هیچ ذرات معلقی نداشته باشد هم ممکن است همچنان کاملاً شفاف به نظر نرسد. آب تغییر رنگ یافته نه تنها غلیظ به نظر می رسد بلکه شبیه یک پرچم قرمز رنگ بزرگ است. این رنگها به مانند لکه هایی بر روی ظرف ها ؛ وان حمام و دیگر مکان ها پدیدار می شوند. آب قهوه‌ای مشکل بسیار رایجی است. آلودگی از این نوع ناشی از رسوبات کثیف و دیگر رسوبات است که ممکن است در ته لیوان خود ببینید. رنگ های قرمز و نارنجی ناشی از لوله های زنگ زده هستند. رنگ سیاه نیز به این معناست که در آب لوله کشی شما سرب وجود دارد. سرب یک فلز بسیار سمی است که اغلب منشاء آن لوله ها هستند. رنگ سبز معمولاً به معنای رشد جلبک در منبع تامین کننده آب مصرفی شماست؛ پس از آن آب ننوشید. اگر آب مصرفی رنگ سبز آبی است به معنای این است که با مس ترکیب شده است. لکه سیاه نیز می تواند نشانه وجود کپک باشد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

۴) آب را ببویید تا متوجه شوید آیا بوی نامطبوع یا گندیدگی می دهد یا خیر. اگر آب بوی بد بدهد خطرناک است و برای نوشیدن مطمئن نیست. گاهی اوقات آب بوی تخم مرغ گندیده و گوگرد می دهد  که منشاء آن باکتریهای موجود در آب است. دیگر اوقات آب بوی استخر شنا می دهد و این نوع آلودگی ناشی از کلر است. اگر آب مصرفی شما بوی شبیه واکس یا الکل می دهد ممکن است به خاطر تراوشات شیمیایی باشد که وارد منبع آب خانگی شده اند. تصفیه کردن آب از طریق دستگاه تصفیه آب، آلودگی ها را از بین می برد. اگر شما از آب شهری استفاده می کنید با اداره خدمات شهری خود تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری به دست آورید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 

۵) اگر آب آشامیدنی شما مطمئن به نظر می‌رسد مزمزه کنید اگر هیچ چیز غیر عادی در آب مشاهده نکردید کمی از آن را با نوک زبان بچشید؛ سپس شما می توانید به سرعت آب آلوده را شناسایی کنید. ذرات معلق در آب به معنای وجود فلز در آب است پس برای پیدا کردن مشکل آب یک آزمایش کامل تر ترتیب دهید. اگر وجود نمک را در آب شناسایی کردید و نزدیک دریا زندگی می کنید بدانید که آب دریا به آب لوله کشی وارد شده است. آب تمیز و خالص بی مزه و طعم است. اگر نمونه آب خانگی شما مزه فلز یا نوشابه گازدار می دهد با نوشیدن آن سلامتی خود را به خطر نیندازید. توجه داشته باشید که حتی با کیت های آزمایشگاهی نمی توان اطلاعات کامل و دقیقی را بدست آورد. مواردی مانند باکتری و سموم به آسانی قابل تشخیص نیستند. به طور معمول شما می توانید با تماشای آب اشکال آن را تشخیص دهید ولی در صورت نیاز یک بازبینی مجدد در آزمایشگاه هم انجام دهید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 

آزمایش آب با استفاده از کیت های نواری

۱)یک کیت آزمایش آب خالص با نوارهای واکنشی بخرید. انواع متفاوتی از این نوارها موجود است پس یکی را انتخاب کنید که نمونه مورد نظر شما برای آزمایش را پوشش دهد. بیشتر آزمایشات همه چیز را از درجه  PH گرفته تا مواد شیمیایی درون آب را در یک نوار مجزا می سنجد.  یک کیت آزمایشی جامع PH آب؛ آهکی بودن و درجه مواد معدنی را پوشش می دهد. این روش برای شناسایی نیترات ها از کود دهنده ها و دیگر هرزآب ها بسیار خوب است ولی ممکن است مس و سرب و کلسیم و چیزهای دیگر را نیز پوشش دهد. کیت های آزمایشی به صورت آنلاین و در بیشتر فروشگاه های سخت افزاری موجودند. زمانی که شما به تخمین سریع کیفیت آب مصرفی خود نیاز دارید استفاده از این کیت ها روش بسیار خوبی است.

ولی این روش به اندازه آزمایشگاه های رسمی دقیق نیست.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 

۲)یک لیوان شیشه ای را با نمونه آب پر کنید.

سطح بیرونی لیوان را با صابون و آب بشویید سپس حدود سه چهارم آن را پر از نمونه آب کنید. تا زمانی که برای پوشش نوار آزمایش نمونه کافی دارید استفاده از آب کمتر شیوه مناسبی خواهد بود. زمانی که نمونه را از آزمایشگاه می گیرید قبل از این که لیوان را پر کنید اجازه دهید آب دست‌کم یک دقیقه در جریان باشد. برای انتخاب نمونه از یک چاه و یا مکان دیگر از لیوان برای پر کردن آب استفاده کنید نیازی نیست که لیوان را استریل کنید. تا زمانی که لیوان را قبل از وقت موعد تمیز کنید در نتیجه آزمایش شما اثر چندان مهمی نخواهد گذاشت.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 

۳)نوار را دست‌کم دو مرتبه درون آب فرو ببرید نوار را درون آب بگذارید تا آزمایش کامل شود. تمام کاری که شما باید انجام دهید تا رنگ آب تغییر کند همین است پس خیلی کار آسانی است. بعد از اینکه نوار را چند ثانیه در آب قرار دادید تا مقداری از آب را جذب کند نوار را بیرون بکشید و آن را روی حوله کاغذی قرار دهید.

بیشتر کیت ها در آزمایشات مختلف از نوار های متعددی استفاده می کنند و تعداد بیشتری برای شناسایی باکتری و سرب استفاده می شوند. شما می‌توانید از یک نمونه مشابه برای هر آزمایش استفاده کنید. آزمایش سرب و باکتری معمولاً نیازمند آن است که نوار به مدت ۱۰ دقیقه خیس بماند. پس از بررسی راهنمایی‌های لازم برای کسب اطلاعات بیشتر در هر آزمایش اطمینان حاصل کنید.

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 

۴) بعد از یک دقیقه نوار آزمایش را با رنگ های موجود در نمودار کیت مقایسه کنید. یک دقیقه بعد از خشک شدن نوار رنگ ثابت می شود؛ سپس رنگ را بر روی نمودار دفترچه راهنمای کیت جستجو کنید و  رنگ نوار را با  نمودار تطبیق دهید تا نوع آلودگی آب را بشناسید. نمودار بیانگر آن است که هر رنگی در هر میلیون قطعه چه معنایی دارد.  ‏

همین که نوار کیت چیزی را در آب مصرفی شما تشخیص دهد و رنگ آن تیره می شود. برای مثال زمانی که نیترات آب را آزمایش می کنید نوار از رنگ سفید به رنگ ارغوانی تغییر می یابد. نتایج را با آب آشامیدنی سالم مقایسه کنید. برای مثال PH آب عادی از شش و نیم تا هشت و نیم است و میزان نیترات آن در هر میلیون قطعه زیر ده است. میزان سرب نیز باید در هر میلیون قطعه زیر ۱۵ باشد. اگر کیفیت آب مصرفی شما پایین به نظر می رسد آن را با کمک اداره خدمات شهری یا اداره سلامت محلی دولت  و آن را با یک آزمایش دقیق تر در یک آزمایشگاه معتبر بررسی کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 

استفاده از تی دی اس متر

۱)از تی دی اس متر برای شناسایی میزان مواد معدنی در آب استفاده کنید. یک تی دی اس مترتی دی اس تمام مواد جامد حل شده را شناسایی می کند یعنی تمام موادی که شناسایی آن با چشم کار سختی است. تخمینی از میزان ناخالصی هایی که رسانای الکتریسیته هستند ارایه می دهد. این روش برای شناسایی اینکه چه میزان مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم در آب مصرفی شما وجود دارد بسیار ارزان و سریع است ولی این روش باکتری؛ سموم و دیگر آلاینده ها را شناسایی نمی کند.

می‌توانید تی دی اس متر را به صورت آنلاین یا از فروشگاه های سخت افزاری محلی فراهم کنید. آب سخت یا آب آهکی به این معناست که آب دارای مواد معدنی بسیار زیاد است اگر شما متوجه وجود لکه های سفید ناشی از الکل های معدنی یا مواد زاید صابون شوید به این معناست که آب مشکل دارد. همچنین آب سخت پوست شما را تهدید می کند یا باعث می شود آبگرمکن ها و لباس ها بسیار زودتر از حد معمول خراب شوند. آزمایش های تی دی اس کامل نیستند آنها بسیاری از مشکلات آب را از جمله آلودگی از طریق سموم را پوشش نمی دهند. به منظور یک آزمایش کاملتر با یک آزمایشگاه معتبر تماس بگیرید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]آب آشامیدنی | آکواجوی

 

۲)یک لیوان تمیز را از نمونه آب پر کنید. قبل از مصرف سطح بیرونی لیوان را با آب و صابون بشویید و سه چهارم آن را پر کنید تا حدی که فضای زیادی برای تی دی اس مترداشته باشید. اگر می خواهید آب لوله کشی را آزمایش کنید صرفاً لیوان را از شیر آب پر کنید در غیر این صورت می توان لیوان را داخل محفظه آب فرو ببرید تا یک نمونه بزرگ جمع‌آوری کنید. شما دست کم به یک دوم آب برای آزمایش نیاز دارید کافی است سر تی دی اس متررا درون آب فرو ببرید. تا زمانیکه چیزهایی مانند باکتری را آزمایش نمی کنید استریل کردن لیوان ضروری نیست چرا که در این مدل استریل کردن لیوان بر آزمایش اثری ندارد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

 

۳)سر تی دی اس متر را درون نمونه آب قرار دهید.

تی دی اس متر را خارج از نمونه نگه دارید و سرپوش آن را  بردارید. تی دی اس متر یک الکترود دارد و قسمتی دارد که زمانی که شما آن را درون آب قرار می دهید فعال می شود. دستگاه را روشن کنید و آن الکترود آن را حدود 3 سانتی متر داخل آب ببرید و آن را همان جا نگه دارید تا اینکه شماره ها روی صفحه تی دی اس مترظاهر شوند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

۴)اطلاعات نمایش داده شده را بررسی کنید تا متوجه شوید آب سالم است یا خیر.

تغییرات عددی به میزان زیادی بستگی به این دارد که شما کجا زندگی می کنید و منبع آب مصرفی شما از کجاست. به طول کلی ، میزان TDS اگر بین 15 الی 100 PPM باشد، می توان گفت که به احتمال زیاد آب مصرفی شما بسیار سالم است. البته اگر نگرانی خاصی در خصوص وجود عناصر سمی مثل فلزات سنگین یا نیترات در آب دارید، حتما آب را به یک آزمایشگاه معتبر ، جهت آنالیز شیمیایی و فیزیکی تحویل دهید و جواب آزمایش را بررسی کنید.

اگر آب دارای شما میزان ناخالصی های بالایی دارد، برای تصفیه آن ،آسان ترین روش این است که یک دستگاه  تصفیه آب اسمز معکوس خوب تهیه کنید که مواد جامد را تصفیه کند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]