جام جم آنلاين: در پي مشاهده نوعي كرم قرمزرنگ در آب آشاميدني شهر زابل، گروهي مشترك بين دانشگاه علوم پزشكي زابل و آب و فاضلاب استان سيستان و بلوچستان تشكيل شد.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب سيستان و بلوچستان در اين خصوص، به ايسنا گفت: 2 هفته قبل فردي با در دست داشتن كرم «لارو» به اداره آب و فاضلاب شكايتي ارائه داد كه اين موضوع پيگيري شد، اما موردي ديگر از اين كرم در آب شرب مشاهده نشد، اما اين فرد با در دست داشتن كرم، اين موضوع را رسانه‌اي كرده است.

محمدرضا كرمي‌نژاد افزود: آب زابل همان آبي است كه سال‌هاي سال وارد لوله‌هاي شهري مي‌شود و اين آب تصفيه‌خانه ندارد و تصفيه‌خانه زابل به احتمال زياد تا 3 ماه ديگر به بهره‌برداري مي‌رسد و در مدار قرار مي‌گيرد.

كرمي‌نژاد اظهار كرد: از نظر آب و فاضلاب، آبي كه تصفيه نشده باشد آب شرب نيست و آب شهرستان زابل به دليل تصفيه نشدن آب شرب محسوب نمي‌شود كه اين از ديرباز بوده است!

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي زابل نيز در اين خصوص گفت: پس اعلام مشاهده كرم در آب شرب شهرستان زابل، بلافاصله گروه مشتركي بين اداره آب و فاضلاب و كارشناسان علوم پزشكي تشكيل شد و تمامي اماكني كه انتظار مي‌رفت مورد بازديد قرار گرفت.

دكتر «محمدحسين اژدري» افزود: در اين خصوص مسائل درماني و پيشگيري‌هاي لازم صورت گرفت و هيات‌هاي بازرسي در مراكز درماني و بيمارستان‌ها مستقر شده‌اند و همه موارد مشكوك را بررسي مي‌كنند.

وي افزود: كرم‌هاي مشاهده شده در آب از نوع لارو هستند و لارو تخم پشه است كه در مرحله قبل از لارو پشه شدن، به شكل كرم ديده مي‌شود. دانشگاه علوم پزشكي زابل همچنان بر آب سيستان نظارت دارد و تنها يك ناظر است كه بيماري‌يابي مي‌كند و سيستم آب و فاضلاب بايد درخصوص مشاهده هر نوع ميكروب در آب جوابگو باشد.

وي تاكيد كرد: مردم زابل براي جلوگيري از بروز هر نوع بيماري بهتر است كه آب را قبل از مصرف بجوشانند و پس از آن استفاده كنند.

البته رئيس دانشگاه علوم پزشكي زابل نيز در اين خصوص گفت: تاكنون نمونه‌اي از اين مورد مشاهده نشده است و دانشگاه علوم پزشكي در بحث نظارت فقط كار سنجش ميزان كلر آب را انجام داده است و اگر در قسمت‌هايي از آب شهر و جاهاي ديگر ميزان كلر كم يا زياد باشد به آن تذكر مي‌دهد.

دكتر محمدحسن محمدي افزود: مردم زابل بايد آب آشاميدني خود را پس از برداشت از شير آب، جوشانده، سپس مصرف كنند.