هوای پاک  نه تنها مهم است، بلکه برای همه ما ضروری است . با این حال، تصور عمومی بر این است  که هوای پاک این روزها به خاطر تخریب دائمی محیط زیست و آلودگی هوا ممکن نیست.  حتی هوای تمیز ترین اتاق ها هم ممکن است حاوی ذرات آلوده ی ِ غیر قابل‌رویتی باشند که برای سلامتی مضر بوده و یا حتی بدتر از آن ،مشکلات سلامتی کنونی را شدیدتر کنند. این یکی از دلایلی است که نشان می دهد استفاده از دستگاه تصفیه هوا ضروری است چون  غلظت آلاینده‌ها را کاهش می‌دهند. ​دستگاه های تصفیه هوا خانگی ، به حذف آلاینده‌ها کمک می‌کنند.  دستگاه های تصفیه کننده هوا به ویژه برای افرادی که از ابتلا به آسم یا آلرژی رنج می‌برند، مفید هستند و همچنین برای خلاص شدن از دود به کار می‌روند و در صورتی که فرد سیگاری در خانه وجود داشته باشد، حتما به دستگاه تصفیه هوا نیاز است.  

 

از دستگاه های تصفیه هوا در محیط‌های تجاری و مسکونی استفاده می شود. ​

 

فیلتر هپا (HEPA)

دستگاه های تصفیه هوا دارای فیلتر هپا HEPA هستند که به پاک کردن و تصفیه کردن هوایی که در جریان است، کمک می‌کنند. فیلتر HEPA هپا موثرترین فیلتر برای مقابله با ذرات معلق موجود در هوا می باشد و فیلتری است که هوا را با به دام انداختن ذرات و آلاینده های ریز  را با دقت 0.1 میکرون ، تصفیه می‌کند.

 

طبق گزارش های به دست آمده  ، فیلتر هپا راندمانی حدود 99/99 درصد دارد. به خاطر کیفیت  بالا و تاثیر بسزایی  که این فیلتر دارد ، وجود فیلتر هپا در دستگاه های تصفیه هوا کاملا ضروریست.

 

ذرات گرد و غبار و ناخالصی‌های موجود در هوا از جمله گرده، کپک، هاگ، شوره حیوانات خانگی و یا کنه‌های موجود در گرد و غبار، از جمله ناخالصی های مضاعفی است که ممکن است در خانه ی شما وجود داشته باشد.

 

آیا دستگاه های تصفیه هوا به تنفس راحت تر کمکی می کنند؟ ​

علاوه بر عادت سیگار کشیدن ، بسیاری از ما ممکن است در خانه‌های خود حیوانات خانگی داشته باشیم که بوی ادرار و شوره را باخود دارند که  این امر می‌تواند برای اعضای خانواده که آلرژی خاصی دارند بسیار ناراحت‌کننده باشد . توجه داشته باشید که  بیشتر اوقات جاروبرقی همه آلاینده‌ها را از بین نمی‌برد چراکه پاک کننده گی جاروبرقی سطحی است. اگر شما از آسم، آلرژی، یا هر گونه وضعیت تنفسی دیگری رنج می‌برید که ممکن است با ذرات معلق موجود در هوا بدتر شود، استفاده از دستگاه تصفیه هوا باعث آسودگی شما می شود .  

 

وجود دستگاه های تصفیه هوا به ویژه در خانه‌ها مهم هستند چون این دستگاه های تصفیه کننده ی هوا به سرعت و به آسانی آلرژن‌ها و ذرات دیگر را تصفیه می‌کنند و به طور موثر بو، گرده، دود، گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی و تقریبا همه آلاینده‌های دیگر موجود در هوا را  با دقت  0.1 میکرون از بین می‌برند.  

 

حتی بدون آلودگی هوا، خانه شما می‌تواند گرد و غبار و میکروب‌ها را جذب کند که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. ​

 

دستگاه های تصفیه هوا چگونه کار می کنند؟ ​

بخاطر حذف آلاینده های هوا طراحی شده اند و در ساخت دستگاه های تصفیه هوا از تکنولوژی های مختلف جهت عملکرد موثرتر استفاده شده است.  در  دستگاه های تصفیه هوا از یک فن برای کشیدن هوا به داخل فیلتر هپا HEPA استفاده می شود تا ذرات معلق و آلاینده های ریز را به دام بیندازد .این یکی از موثرترین روش ها برای  تصفیه کردن هوا است، زیرا این روش کاملا فیزیکی بوده و هیچگونه ماده شیمیایی به هوا اضافه نمی شود. با این حال، شما باید توجه داشته باشید که همه دستگاه های تصفیه هوا که فیلتراسیون فیزیکی دارند ، باید از فیلتر هپا(  HEPA اصل) استفاده کنند ، پس مطمئن شوید که دقیقا چه نوع محصولی خریداری می کنید.

 ویدیوی زیر عملکرد دستگاه تصفیه هوا ایرجوی کانادا مدل AJ3500  را نشان می دهد که بخوبی همه ی دود و بوی موجود در فضای شیشه ای محبوس را  در سریعترین زمان ممکن از بین می برد.

 

بهترین دستگاه تصفیه هوا خانگی

متراژ فضای اتاقی که می خواهید هوای آن را تصفیه کنید، خیلی مهم است. چرا که دستگاه های تصفیه هوا با توجه به اندازه و قدرت فن و فیلترها برای فضاهای مختلفی طراحی شده اند تا هم به صرفه باشند و هم اینکه بتوانند هوای مذکور را به خوبی تصفیه کنند. لذا در این خصوص لازم است که برای هر فضایی، دستگاه تصفیه هوای مناسب آن فضا را (طبق متراژ)  تهیه نمائید. همچنین به دلیل اینکه دستگاه های تصفیه هوا وزن بالایی ندارند، می توانید دستگاه را جابجا کنید و در فضاهای مختلف منزل از آن استفاده نمائید.

 

 قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا این لیست را چک کنید:

  • عملکرد دستگاه و راندمان هر فیلتر چقدر است؟
  • دستگاه تصفیه هوای مورد نظر چند مرحله ایست؟ و در هر مرحله دقیقا چه چیزی را تصفیه می کند؟
  • ویژگی های فنی از جمله وزن ، ابعاد، مصرف برق به چه صورتی هست؟
  • آیا دستگاهی که می خواهید آن را خرید کنید، تست ویدیویی دارد؟
  • دریک آزمایشگاه تخصصی تست شده؟نتایج این تست چیست؟
  • آیا این دستگاه تصفیه هوا، صدا دارد؟ بی صدا است؟
  • آیا خدمات پس از فروش (جهت تعویض فیلتر) دارد؟

 

به این امر توجه ویژه داشته باشید چرا که فیلتر های دستگاه های تصفیه هوا باید طی زمان مشخصی تعویض شوند تا دوباه بتوانند هوا را به خوبی روز اول تصفیه کنند. و اطمینان از موجود بودن این فیلترها در شرکتی که می خواهید دستگاه تصفیه هوای خود را خریداری کنید بسیار مهم است. بدین خاطر می توانید از قدمت فعالیت شرکتی که می خواهید دستگاه تصفیه هوا را از آنجا تهیه نمائید، مطلع شوید.

 

  •  آیا این دستگاه تایمر دارد؟
    این ویژگی به شما کمک می کند تا نگران این موضوع نباشید که وقتی در خواب هستید دستگاه را چه کسی خاموش می کند! چرا که نیازی نیست که دستگاه مدام روشن باشد. البته روشن ماندن دستگاه مشکلی ایجاد نمی کند. اما با توجه به استفاده بهینه از برق ، بهتر است زمانی که فضای اتاق کاملا تصفیه شد ، دستگاه را خاموش کنید و چه بهتر که دستگاه تایمری داشته باشد که بصورت اتوماتیک خاموش شود!

 

  • و سوال آخری که باید از کمپانی عرضه کننده ی دستگاه تصفیه هوا بپرسید این است که این دستگاه گارانتی تضمین شده دارد یا خیر؟

پاسخ این سوالات می تواند شما را در انتخاب یک دستگاه تصفیه هوای مناسب یاری دهد. و با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به خرید دستگاه تصفیه هوا اقدام کنید.  اغلب توصیه می‌شود که شما باید از دستگاه تصفیه هوا در اتاق‌هایی که در آن شما و خانواده تان بیش‌ترین وقت خود را سپری می کنید، استفاده کنید. ​

 

همه ی آنچه که باید درباره ی دستگاه تصفیه هوا خانگی بدانید