حجم آلاینده های شیمیایی در آپارتمان های نوساز بسیار بیشتر از خانه های قدیمی است. به همین دلیل امروزه کارشناسان استفاده از دستگاه های تصفیه هوای خانگی را برای آپارتمان های کوچک نوساز ضروری می دانند. هرچند دستگاه های تصفیه کننده هوابرای آلاینده های فوق خطرناک مثل گاز مونوکسید کربن چندان قابل اتکا نیستند اما می توانند بسیاری از آلاینده های دیگر را از هوای آپارتمان ها حذف کنند.

آیا هنگامی که به یک آپارتمان نوساز وارد می شوید که وسایل و مبلمان آن نیز نو و تازه است ، متوجه بوی خاصی که اصطلاحا به آن ” بوی نویی ” می گویند شده اید؟ در داخل ساختمان ها عواملی از قبیل شوینده های شیمیایی ، لوازم آرایش ، انواع رنگ های ساختمان ، انواع چسب ها ، موکت ، مبلمان ، مواد مصنوعی به کار رفته در عایق ساختمان ها ، فرش ها ، دیوارها و … همگی متساعد کننده ی بخارات و گازهایی هستند که برای سلامتی انسان خطرات جدی ایجاد می کند. در خانه های نوساز به صورت مداوم سطوح بالایی از فرمالدئیدو دیگر مواد شیمیایی سمی به داخل فضای خانه منتشر می شود و این وضعیت حتی تا سالها ادامه دارد.
مشکل دیگری که در آپارتمان های نوساز خودنمایی می کند کمبود فضا و متراژ آپارتمان هاست. در سالهای اخیر شاهد هستیم که فضای آپارتمان ها تنگ تر و تنگ تر می شود و در نتیجه هوای داخل منازل زودتر آلوده می شود چرا که حجم زیادی از آلاینده ها به فضای کوچک آپارتمان ها وارد می شوند و به دلیل عدم تهویه مناسب گاه تا چند روز در هوای داخل آپارتمان باقی می مانند.

با اینکه استفاده از آزبست در مصالح ساختمانی ممنوع شده است اما هنوز هم در بسیاری از مصالح ساختمانی (خصوصا آن دسته که از چین وارد می شوند) آزبست یافت می شود.

علاوه بر این استفاده از عایق های حرارتی خصوصا در فونداسیون ساختمان ها باعث می شود که متساعد شدن گازهای رادیواکتیو رادون تبدیل به یک مشکل شایع خصوصا در طبقات تحتانی ساختمان ها شود. رادون یک گاز طبیعی است که فقط با دستگاه های خاص قابل شناسایی است.
اجاق گازها ، تجهیزات گرمایشی مانند پکیج ، بخاری و آب گرم کن نیز تولید گازهای خطرناک مثل مونوکسید کربن و بخارات سمی می کنند که تنفس آنها خطرات جدی برای سلامتی انسان به دنبال دارد. دود سیگار ، حشره کش ها ، فلزات سنگین ، ترکیبات آلی فرار (VOC) که در صنایع چوبی ، اسپری ها و حلال ها مورد استفاده قرار می گیرند ، بخارات بیولوژیکی که از ادرار و مدفوع حیوانات و پرندگان خانگی متساعد می شوند نیز از دیگر آلاینده های هوای داخل آپارتمان ها هستند.
شاید تا همین چند سال پیش دستگاه های تصفیه هوای خانگی یک کالای لوکس محسوب می شدند اما شکی نیست که امروزه این دستگاه ها یک ضرورت برای محیط زندگی ما هستند. امروزه آلودگی هوایکی از اصلی ترین تهدیدها برای سلامت عمومی به حساب می آید. سوزش چشم ، عطسه های پیاپی، تنگی نفس ، خشکی چشم و گلو ، حالت تهوع ، سردرد ، حساسیت ، خستگی ، خارش بینی و چشم و گلو و … از متداول ترین علائم مواجهه با آلودگی هوا هستند. بیماری هایی نظیر حساسیت ، فشار خون بالا بیماری های قلبی و عروقی ، آسم ، اختلالات عصبی ، التهابات مخاط بینی ، آنفولانزا ، سرخک ، آبله مرغان و … نیز از متداول ترین بیماری هایی هستند که در اثر آلودگی هوا تشدید می شوند یا ارتباط مستقیم با هوا دارند.