انواع روش های پیداکردن آب در طبیعت

درصورتی که اهل گردشگری در بیابان ها کوهستان و یا مناطق قطبی هستید . و یا به کشور های مختلف سفر می کنید تا از جاذبه های گردشگری آن کشور دیدن نمایید . یکی از مواردی که باید در آن مهارت داشته باشید پیداکردن آب است !

چرا که اگر مسیر خود را بطور اتفاقی گم کنید و یا از تیم گردشگری خود جا بمانید ، نیاز است که جهت ادامه فعالیت خود برای پیداکردن مسیر مناسب آب کافی به بدن خود برسانید .

آب برای عملکرد بدن شما حیاتی است و حتی یک روز اگر آب به بدن شما نرسد با یک چالش جدی مواجه خواهید شد.

کمبود آب در بدن شما می تواند منجبر به ضعف جسمی ، تاری دید ، بیهوش شدن و مواردی دیگر گردد. درصورتی که 3 روز آب به بدن نرسد ، ممکن است فعالیت بدن متوقف گردد و باعث مرگ شود .

دانستن اینکه چگونه در طبیعت آب پیدا کنید میتواند باعث نجات جان شما در چنین شرایطی باشد .

 

 

ما در این مقاله قصد داریم شمارا با چند روش پیدا کردن آب آشنا کنیم

1- پیداکردن آب در مناطق کویری و کوهستانی 

انواع روش های پیداکردن آب در طبیعت

 

به دنبال مناطقی بگردید که دارای پوشش گیاهی و درخت می باشد . چنین سرنخ هایی در نقاط کویری و یا کوهستانی می تواند نشانی از وجود آب در نزدیکی آن محل باشد . اگر در حال پیاده روی هستید ، بهتر است به یک منطقه مرتفع تر بروید تا منطقه اطراف خود را بررسی نمایید . که در صورت وجود آب در نزدیکی آن محل و یا شهر یا جاده می توانید مسیر خود را شناسایی کنید و به طرف آن حرکت کنید .

 

  • در محل های ماسه ای دنبال آب باشید

در مناطق خشک ، اگر در نزدیکی تپه های ماسه ای ، دریاچه خشک شده و مناطقی مشابه یک فرورفتگی یا تکه ای از ماسه مشاهده کردید ، باید در آن محل چاله ای حفر کنید و اگر رطوبت ماسه با میزان حفر چاله افزایش پیدا کرد این میتواند یک نوید برای رسیدن به آب های زیر زمینی باشد.

 

  • به سمت نقاط پایین حرکت کنید

در صورتی که در ارتفاعات نتوانستید آب و یا جاده ای مشاهده کنید ، به سمت نقاط پایین مانند دره ها حرکت کنید ، چون آب به سمت پایین ترین نقاط همیشه حرکت می کند. بنابراین احتمال بالایی دارد که چشمه و یا رودخانه ای در آن محل پیدا کنید . اگر در منطقه کوهستانی هستید در پایین صخره ها به دنبال آب بگردید .

انواع روش های پیداکردن آب در طبیعت

  • بدنبال علائم حیاط باشید

درصورتی که پرنده ای در آن حوالی می بینید ممکن است منبع آبی در آن حوالی باشد . هچنین رپاهای حیوانات را اگر مشاهده کردید میتواند نشان دهنده حرکت آن حیوان به سمت آب باشد .

  • انواع روش های پیداکردن آب در طبیعتبه وجود حشرات دقت کنید

شاید تنها نقطه ای که حضور یک مگس بتواند شمارا خوشحال کند تنها در همان زمان و همان مکان باشد ، چرا که مگس ها اغلب بیش از 100 متر از آب دور نمی شوند و این یک نشانه خوب می تواند برای پیداکردن آب در آن محل باشد .

وجود انواع دیگری از حشرات مانند زنبور نیز می تواند نشانه های خوبی باشد ، البته زنبور ها می توانند تا حدود 5 کیلیومتر هم پرواز کنند که این مسئله را نیز باید در نظر داشته باشید .

انواع روش های پیداکردن آب در طبیعت

 

2- پیداکردن آب در مناطق قطبی

انواع روش های پیداکردن آب در طبیعتاگر قصد سفر به چنین مناطقی را دارید باید حتما یک اجاق گاز کوچک و یا یک منبع تولید گرما همراه خود داشته باشید .که بهتر است نوع سوخت مصرفی آنها پروپان و یا بنزین باشد زیرا این سوخت ها در دماهایی پایین نیز منجمد نمی شوند .

در رابطه با مناطق قطبی اولین نکته ای که باید بخاطر بسپارید ، نخوردن تکه های برف است !

زیرا انجام این کار به سرعت دمای بدن شمارا کاهش می دهد و این کار را تنها به عنوان آخرین راه چاره انجام دهید .

اگر موفق به روشن کردن آتش شدید ولی ظرفی ندارید که در آن برف بریزید و آن را ذوب کنید ، میتوانید از لباس های اضافی خود استفاده کنید (حتی یک لنگه جوراب) .

برف را درون آن ریخته و در کنار آتش قرار دهید هنگامی که شروع به ذوب شدن کرد میتوانید قطره قطره از آن بنوشید.

انواع روش های پیداکردن آب در طبیعتدر مناطق قطبی که برف زیادی وجود دارد باید برفی را جمع آوری کنید که که رنگی مایل به آبی داشته باشد ، برفی که رنگی متمایل به آبی دارد دارای مقادیر اندکی نمک می باشد و کاهش مصرف نمک باعث تشنگی کمتر می شود .

برفی که رنگ متمایل به خاکستری یا کدر دارد نیز مقدار نمک بالایی دارد که باید به این نکته دقت نمایید .

درصورتی که هیچ منبع تولید گرمایی مانند : کبریت – اجاق گاز کوچک و… ندارید . میتوانید ظرفی که برف هارا در آن ریخته اید را بغل کنید و با استفاده از گرمای بدن خود برف هارا ذوب کنید .

 

چند نکته که باید در نظر داشته باشید

آب بدن خود را باید مدیریت کنید ، فعالیت های اضافی و بی هدف میتواند سریعا باعث افزایش تعریق در بدن شما شود و حجم قابل توجهی از آب بدن خود را از دست بدهید.

  • سعی کنید در سایه ها حرکت کنید
  • زمانی که تشنه هستید سعی کنید چیزی نخورید
  • لباس های اضافی و گرم خود را در بیاورید

 

هنگامی که موفق شدید آب پیدا کنید این موارد را رعایت کنید

  • از نوشیدن آب راکد خودداری کنید

آب راکد میتواند محل پرورش حشرات و انگل های حامل بیماری باشد که نوشیدن آن بسیار خطرناک است .

  • آب اشتباهی را ننوشید

آب و مسیر آن را بررسی کنید تا مطمعن شوید که این آب یک جوی فاضلاب شهری نباشد .

  • قرص تصفیه آب همراه خود داشته باشید

سعی کنید در کوله مسافرتی خود همیشه چند قرص تصفیه آب همراه داشته باشید تا در چنین شرایطی از آنها استفاده کنید و آب را ضدعفونی کنید .