سلامت نیوز : آلودگی هوای‌تهران تا اواسط هفته ادامه خواهد داشت اما كارگروه آلودگی هوای تهران تصمیمی برای تعطیل‌كردن مدارس و اداره‌ها ندارد. به گفته رسول علی اشرفی پور، دبیرکمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای‌تهران، میانگین ذرات معلق كمتر از 2.5میكرون فراتر از حدمجاز است و شاخص كیفیت هوای‌تهران در شرایط هشدار قرار دارد، با این‌حال تمام مدارس و مهدهای‌کودک امروز باز هستند. به گفته وی، بیشترین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون در ایستگاه پارک‌رز و پس از آن به‌ترتیب ایستگاه‌های شادآباد، شهرک چشمه، اقدسیه، سوهانک، دانشگاه علم و صنعت، پیروزی، ستاد بحران (منطقه 7)، امام‌خمینی(ره)، پارک رازی، پارک سلامت، شهرداری منطقه 15، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، گلبرگ، پاسداران، شهرداری منطقه 16، پارک شکوفه، مسعودیه و شهرداری منطقه4 است. وی گفت: غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون با 155 PSI درشرایط «هشدار» بوده و آلاینده ذرات معلق کمتر از 10میکرون نیز با 97 PSI در آستانه ورود به شرایط «ناسالم» است.

روزهای یكدست خاكستری پایتخت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ چند روزی است كه هوای پایتخت در همه جای شهر به یك رنگ درآمده و از شمال تا جنوب آن یكدست خاكستری شده است. این روزها دیگر نفس كشیدن در جنوبی‌ترین قسمت پایتخت باشمالی‌ترین نقطه آن فرق چندانی ندارد. 8 آبان سال گذشته بود كه رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت از افزایش 2 درصدی مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های تنفسی در كشورمان خبر داد و گفت:‌ با افزایش آلودگی‌های جوی و هوا میزان بروز سرطان‌های ریه و پوست و همچنین مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی رو به افزایش است. کوروش اعتماد با بیان این نكته كه باید برای كنترل آلودگی هوا برنامه‌ای ملی وجود داشته باشد، تصریح كرد:‌ بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی میانگین مرگ‌های منتسب به بیماری‌های تنفسی در منطقه مدیترانه شرقی در سال 2004 کمتر از کل مناطق دنیا بوده است،‌ اما در ایران میانگین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی در همین منطقه بیشتر بوده است. طرح جامع كاهش آلودگی هوا نیز كه از سال 1379 بر سر زبان‌ها افتاد هیچ‌گاه به صورت جدی وارد مرحله عملیاتی نشد و هنوز در پیچ و خم اداره‌های مختلف سرگردان مانده است. آلودگی هوا موضوعی تازه در تهران و كلانشهرها نیست اما مشكل اساسی اینجاست كه تهران این روزها به دوزخی از آلودگی تبدیل شده كه هیچ‌كس را یارای مقابله با آن نیست و گه گاه متهمی از سوی مسئولان به عنوان مسبب اصلی آلودگی هوا عنوان می‌شود. آخرین اظهارنظر در این باره را روز گذشته محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استانداری تهران بیان كرد.

وی در تازه‌ترین اظهارات خود كه مورد تشكیك كارشناسان قرار گرفته عنوان كرده كه «مقداری بخار آب با ناخالصی‌های سطح شهر تركیب شده و این موضوع باعث افزایش آلودگی هواشده است.»محمدرضا محمودی یكی از افرادی است كه اظهارات گاه و بیگاه وی در باره آلودگی هوای تهران خبر ساز می‌شود. چندی قبل نیز وی درباره استفاده از دستگاه‌های مه پاش برای رفع آلودگی هوای تهران سخن گفته بود. در حالی كه به گفته كارشناسان طرح استفاده از دستگاه‌های مه پاش همانند استفاده از هواپیماهای آبپاش برای رفع آلوگی هوای تهران نمی‌تواند راهكار موثری برای این معضل باشد و فقط می‌تواند در حد طرح باقی بماند. تعطیل نشدن تهران در روزهایی كه غلظت آلاینده‌ها به بیشتر از حد مجاز رسیده و وزارت بهداشت از افراد سالمند، كودكان و بیمارن درخواست كرده كه از تردد در معابر پرهیز كنند از راهكارهایی است كه محمودی معاون عمرانی استاندار تهران بر آن تاكید كرده و می‌گوید: «هیچ‌گونه تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات تا پایان هفته به علت آلودگی هوا نداریم و وضع هوا در هفته آینده بهتر می‌شود.»

15 سال كم‌كاری كردیم

دكتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران یكی از معدود افرادی است كه دغدغه سلامت شهروندان در تمام صحبت‌هایش پیداست. وی با گلایه از دست روی دست گذاشتن مسئولان می‌گوید: «درباره آلودگی هوا و در قوانینی كه در این باره وجود دارد روح كارشناسی دیده نمی‌شود و نگاه‌ها در این حوزه ساده انگارانه و سطحی است. مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به این نكته كه در حوزه نظارت بر آلودگی هوای تهران بسیار ضعیف عمل كرده‌ایم، به تهران امروز می‌گوید: «مجموعه‌ای از قوانین اجرا نشده و قوانینی كه قابلیت اجرایی شدن ندارند مثل بارور كردن ابرها در خصوص مقابله با آلودگی هوا در كشورمان به تصویب رسیده كه كار در این حوزه را با مشكل مواجه كرده است.»

به گفته وی، « انبوهی از قوانین اجرا نشده و كلكسیونی از انواع آلاینده‌ها در تهران وجود دارد كه برآورد می‌شود خسارت آلودگی هوا در كشورمان هر سال بالغ بر 8 میلیارد دلار شود.» رشیدی تصریح می‌كند: «اگر آلودگی هوای تهران را به جای سنجش روزانه در بلند مدت مورد سنجش قرار دهیم آمارها از این مقدار نیز بیشتر می‌شود. ضمن اینكه نخستین گام برای كاهش آلودگی هوا، اتفاق نظر ملی بر مبنای این موضوع است كه خسارت آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها باید متوقف شود.» روز گذشته شاخص آلودگی هوای تهران 155 بود كه نسبت به روز شنبه افزایش 20 درصدی داشته و بر اساس پیش‌بینی‌های كارشناسان بالا بودن غلظت آلاینده‌ها و وضعیت هشدار آلودگی تا اواسط هفته در شرایط پایدار باقی خواهند ماند. بیشتر از 15 سال است كه با سرد شدن هوا موضوع اینورژن و غلظت آلاینده‌ها در كلانشهرها و تشكیل كمیته اضطراری آلودگی هوا به خبر اصلی رسانه‌ها تبدیل می‌شود؛ این درحالی است كه به گفته یوسف رشیدی،«از سال 84 تاكنون به‌رغم همه هشدارهایی كه داده شده استاندارد خودروها در كشورمان هیچ تغییری نكرده، وضعیت موتورسیكلت‌ها همانند سابق است و استاندارد سوخت نیز عملا تغییری نداشته است.» وی با تاسف از كم كاری‌هایی كه در باره سلامت شهروندان انجام شده، می‌گوید: «باید زودتر از اینها به فكر راه حلی برای كم كردن از حجم آلاینده‌ها و مقابله با آلودگی هوا می‌بودیم. در حال حاضر هیچ كاری نمی‌توانیم انجام دهیم و اگر شرایط به مرحله حاد برسد تنها راهكار، تعطیلی مدارس و اداره‌ها برای كم‌كردن از حجم ترددها در شهر و كاستن از وضعیت آلودگی است.»

دولت مسبب اصلی تشدید آلودگی هواست

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس نیز با اعلام اینکه مسبب اصلی تشدید آلودگی در کشور دولت است، می‌گوید: «دولت به جای برنامه‌ریزی برای حل مشکل، تمام وقت خود را صرف اقدامات بی‌فایده کرده است.»‌ محمدجواد نظری‌مهر عملکرد دستگاه‌های مرتبط با آلودگی را ضعیف و غیرقابل‌ قبول خوانده و می‌گوید: «با وجود اینکه هر ساله شاهد بروز معضل وارونگی هوا و تشدید آلودگی در کشور به‌ویژه پایتخت هستیم، اما متاسفانه مسئولان هیچ توجهی به این موضوع نکرده و فقط با اقدامات کوتاه مدت برای کاهش آلودگی کار می‌کنند.» وی با بیان اینکه افزایش آلودگی هوا در کلانشهر تهران زنگ خطر را برای سلامت مردم به‌ویژه کودکان و بیماران به صدا درآورده است، می‌گوید:‌«متاسفانه مسئولان فقط با اجرای طرح‌های کوتاه مدت رفع تکلیف کرده و به سلامت مردم كم توجهی می‌کنند.»

برخورد و توقیف 7000 خودرو و موتورسیکلت دودزا و آلاینده

با وجود گذشت بیش از 2 روز از آلودگی شدید تهران، پلیس راهور طرح برخورد با خودروها و موتورسیكلت‌های دودزا در تهران را به اجرا در آورده است. به گفته سردار حسین رحیمی، «بر اساس تصمیمات جلسه کمیته هماهنگی شرایط هشدار آلودگی هوای تهران طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، محدوده طرح ترافیک گسترش یافته و از محدوده طرح زوج و فرد اعمال می‌شود و طی این دو روز تنها خودروهایی که دارای مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک هستند اجازه ورود به محدوده زوج و فرد را دارند و سایر خودروها در خارج از این محدوده تنها مجاز به تردد هستند.» وی می‌گوید: «20 هزار تومان جریمه خودروهایی است كه فاقد آرم طرح ترافیک هستند و دوشنبه و سه‌شنبه وارد محدوده زوج و فرد شوند.»

بی توجهی به معاینه فنی خودروها

معاینه فنی خودروها یكی از راهكارهایی است كه می‌تواند كمك قابل توجهی به كاهش آلودگی هوا كند اما امسال مراجعه به این مراكز نسبت به سال گذشته 5 درصد كاهش داشته است، این در حالی است كه مراكز معاینه فنی تهران قابلیت پذیرش یک میلیون خودرو را در یک شیفت کاری دارد. سید علی رضوی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران می‌گوید: «مراکز معاینه فنی با 38 خط مکانیزه به صورت بالقوه ظرفیت پذیرش روزانه 5 هزار خودرو را در یک شیفت کاری داشته و آمادگی این را دارد که در صورت مراجعه مستمر شهروندان ساعات کار خود را نیز افزایش داده و پذیرای تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی که در سطح تهران تردد می‌كنند باشند. بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود در این روزها که مراکز معاینه فنی خلوت بوده، به این مراکز مراجعه و نسبت به انجام معاینه فنی خودروی خود اقدام كنند.»

نوشدارو پس از مرگ سهراب

فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده اطراف تهران موضوعی نیست كه مربوط به روزهای اخیر باشد. این واحدهای آلاینده سال‌های سال در سایه بی‌توجهی مسئولان هزاران تن آلودگی را به خورد شهروندان داده‌اند و تنها در هنگام شرایط بحرانی مسئولان متوجه آلوده بودن این واحد‌ها می‌شوند. روز گذشته علی‌محمد شاعری، قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پدیده وارونگی هوا از اخطاریه‌ای خبر داد كه به این واحد‌های آلاینده داده شده تا نسبت به تعطیلی واحدهای خود اقدام كنند. به گفته وی تعطیلی واحدهای آلاینده یكی از تصمیمات مهم كارگروه آلودگی هوای شهر تهران برای غلبه بر آلودگی هواست. وی تاكید می‌كند: «محدود کردن فعالیت‌های عمرانی شهری، جایگزینی سوخت گاز به جای مازوت در نیروگاه‌های اطراف تهران توسط وزارت نفت و آماده باش 10 واحد اورژانسی در مكان‌های مختلف شهر تهران از دیگر اقدامات و تصمیمات کارگروه آلودگی هوای شهر تهران است.»