عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه ممنوعیت استفاده از آلاینده آزبست بیان داشت: هنوز از محصولات آزبستی در کشور استفاده می‌شود که به افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ به‌خصوص تهران دامن می‌زند.

محمد ضابطی طرقی به شهرنوشت گفت: تولید و مصرف محصولات آزبستی به‌دلیل آلوده‌‌سازی‌ هوا براساس مصوبه شورای‌عالی محیط‌ زیست در مردادماه سال79 ممنوع شد. از آن زمان به‌دلیل حساسیت‌های زیادی که در این موضوع ایجاد شد و پیگیری‌های شهرداری تهران، کاهش چشمگیری در مصرف آزبست داشته‌ایم اما کافی نبوده. این نماینده مجلس اضافه کرد: آلایندگی ناشی از آزبست باعث بروز نوعی از سرطان می‌شود که مزوتریوما نام دارد و پرده‌ای به دور ریه‌هاست. به گفته وی، سالانه افراد زیادی براثر ابتلا به این نوع سرطان جان خود را از دست می‌دهند.این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته امروزه تنها در برخی از صنایع از آزبست استفاده میگردد و در سایر موارد آزبست حذف شده است.

ضابطی با اشاره به دیگر عوامل دخیل در افزایش روزانه آلودگی هوای شهر تهران اضافه کرد: کارخانه‌ها دلیل دیگر آلودگی هوای تهران بودند که با پیگیری مدیریت شهری و پافشاری بر خروج کارخانه‌ها امروز کمتر دودکشی به آسمان تهران سر بلند می‌کند.

وی افزود: بخش دیگری از این آلایندگی‌ها ناشی از ذرات معلق در هوا می باشد که می‌توانند مدت زیادی بدون اینکه رسوب کنند در فضا باقی بمانند. همچنین موتورخانه‌ها که با آغاز زمستان و همزمان با آغاز زمان وارونگی هوا فعال می‌شوند از دیگر عوامل هستند و هیچ نهادی نیز بر این موضوع نظارت ندارد و مردم نیز خود را مسئول نمی‌دانند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان، تولید سوخت بی‌کیفیت را مهم‌ترین عامل آلودگی هوا بیان کرد و افزود: سوخت تولید داخل استانداردهای کافی را ندارد و از این‌رو طی 3-2 سال اخیر میزان آلایندگی‌ها بسیار بالاتر رفته است؛ چه اینکه خودروهای تولید داخل نیز بسیار بی‌کیفیت بوده و به این موضوع دامن می‌زنند. ضابطی با انتقاد از عملکرد شرکت‌های خودروساز داخلی گفت: با وجود تولیدات بی‌کیفیت شرکت‌های خودروسازی، اصلا چه نیازی به فعالیت این شرکت‌ها وجود دارد؟
وی اضافه کرد: موضوع آلودگی هوای تهران که عوامل زیادی همچون کارخانه‌ها، سوخت بی‌کیفیت و خودروی بی‌کیفیت دارد، موضوعی بسیار مهم می باشد که عزم 3 قوه و خود مردم را نیز طلب می کند. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تلاش شهرداری تهران به‌عنوان نهادی که اهتمام زیادی برای حل مشکل آلودگی هوا دارد را قابل تقدیر دانست و اشاره کرد: در این دوره از شهرداری تهران اتفاقات بسیار زیادی درخصوص کنترل آلودگی هوا رخ داد که شایسته تقدیر است. به گفته وی، شهرداری به تنهایی موفق شد نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بخشی از آلودگی هوا داشته باشد اما تلاش شهرداری زمانی نتیجه می‌دهد که قوای سه‌گانه و مردم نیز با آن همراه شوند.

بیشتر بخوانید : آزبست چیست و آیا دستگاه های تصفیه هوا قادر به حذف آن هستند؟