عموما مصرف آب آلوده یا مواد غذایی آلوده منشاء بیماری وبا است که از طریق دهان وارد دستگاه گوارش می‌شود. تخلیه نامناسب فاضلاب‌های خانگی نیز از عوامل دیگر ابتلا به این بیماری است.

به گزارش خبرگزاری سلامت ایرانیان(سینانیوز) به نقل از وب‌دا، دکتر فرهنگ بابا محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه عمده‌ترین دلیل ابتلا به بیماری وبا مصرف آب آلوده و غیر سالم است، گفت: عموما مصرف آب آلوده یا مواد غذایی آلوده منشاء بیماری وبا است که از طریق دهان وارد دستگاه گوارش می شود. تخلیه نامناسب فاضلاب های خانگی نیز از عوامل دیگر ابتلا به این بیماری است.
وی افزود: بروز وبا در بین بیمارانی که اسید معده آنها کم است و یا از داروهای ضد اسید معده استفاده می‌کنند نسبت به سایر افراد بیشتر است. اسید معده حدود 100 هزار میکروبی که وارد معده می‌شود را نابود می‌کند.
دکتر بابامحمودی با بیان اینکه بیماری وبا

بروز وبا در بین بیمارانی که اسید معده آنها کم است و یا از داروهای ضد اسید معده استفاده می‌کنند نسبت به سایر افراد بیشتر است. اسید معده حدود 100 هزار میکروبی که وارد معده می‌شود را نابود می‌کند

باعث مسدود شدن سدیم در روده می شود عنوان کرد: وقتی سدیم وارد خون نشود کلر موجود در خون را به سمت خود می‌کشد و آب بدن را از رگ‌ها خارج می‌کند. پس از خروج آب بدن حجم خون در بدن کاهش و مایع خون غلیظ می‌شود و بعضی از دستگاه‌های حیاتی بدن را درگیر و باعث کاهش ادرار و آسیب به کلیه‌ها می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره علائم این بیماری گفت: حجم بالای اسهال که سبب از دست دادن سدیم و پتاسیم می‌شود در مبتلایان بروز می‌کند و شخص احساس گرفتگی عضلانی و قولنج شکم می‌کند. عموما این اسهال خونی نیست و تب و پیچش شکم مشاهده نمی‌شود.
وی مهم‌ترین اقدام اولیه برای مبتلایان به وبا را تامین سدیم و پتاسیم دانست و عنوان کرد: با تامین این مواد حیاتی احتمال مرگ و میر در بین مبتلایان به کمتر از یک درصد می‌رسد. استفاده از پودر او- آر- اس نیز می‌تواند در درمان این بیماری موثر باشد. آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده این بیماری، داکسی سیکلین، تتراساکلین و آزیترومایسن نیز عموما در درمان این بیماری توصیه می گردد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان خاطر نشان کرد: بروز بیماری وبا در بین شیرخواران زیر دو سال کمتر اتفاق می‌افتد و در بین بچه‌هایی که از بهداشت خوبی برخودار نیستند بروز این بیماری با کشیدن پوست بدن بیمار قابل تشخیص است.