خبر گزاری فارس: آلودگی هوای منازل بیشتر از خیابان برای تنفس کودکان مضر است

خبرگزاری فارس: يك متخصص اطفال گفت: برخلاف تصور همگان آلودگي هوا منحصر به اتومبيل و خيابان نيست بلكه آلودگي در منازل را هم شامل مي‌شود كه بعضاً از آلودگي خيابان نيز مضرتر است
منصور بهرامي در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس شايع ترين بيماري كودكان و مهمترين علت مراجعه آنان به پزشك به خصوص در فصل پائيز و زمستان را بيماري‌هاي تنفسي عنوان كرد و گفت: بيماري‌هاي تنفسي در كودكان دو جنبه دارد يك گروه منشأ آلرژي دارد و گروهي ديگر ناشي از آلودگي هواست كه در حقيقت آلودگي هوا نقش مهمي در انتقال بيماري هاي عفوني سيستم تنفسي كودكان دارد.

وي اظهار داشت: برخلاف تصور همگان آلودگي هوا منحصر به اتومبيل و خيابان نيست بلكه آلودگي در منازل را هم شامل مي‌شود. در منازل به علت پخت و پز و سرخ كردن غذا، مصرف سيگار در خانواده، نظافت‌هاي آنچناني مانند ايجاد گرد و خاك و استفاده زياد از آب ژاول (وايتكس) كه مصرف بيش از حد آن مانند گاز شيميايي زيان آور است، هوا آلوده مي‌شود.

بهرامي همچنين استفاده از اسپري‌هاي خوشبو كننده و حشره‌كش‌ها را عامل ديگري در آلودگي هواي منازل عنوان كرد و افزود: همچنين دود كردن اسپند نيز مانند سيگار آلودگي ايجاد مي‌كند، لباس‌هايي كه به كودكان مي‌‌پوشانيم اگر پرز داشته باشد يا استفاده از پرده و موكت‌هايي كه پرز دارد منجر به انتقال آلودگي به ريه مي‌شود.

وي اظهار داشت: مثلا فرد سيگاري مي‌گويد من در فضاي خانه سيگار نمي كشم و در حياط سيگار مي‌كشم ولي وقتي پس از استعمال باز مي‌گردد دود موجود در تنفس را در فضا منتقل مي‌كند.

اين متخصص اطفال اضافه كرد: خانواده‌ها بايد آگاه باشند كه پاك نگه داشتن فضا و هواي منزل در بيماري‌هاي تنفسي كودكان بسيار موثرتر از محيط بيرون است يعني هم شهر آلوده داريم و هم خانه آلوده داريم.

وي بسته بودن ممتد پنجره‌هاي منازل را كه موجب ساكن شدن هواي داخل خانه مي‌شود را نامناسب دانست و گفت: عفونت‌هاي فصلي، ويروس‌ها، ميكروب‌ها در هوا همچنان پخش است و با آلودگي هوا مشكل دو چندان مي‌شود. زندگي در محيط آلوده فشار زيادي بر مخاط دستگاه تنفسي و ريه ايجاد مي‌‌كند كه با كوچك‌ترين ميكروب به بيماري مانند عفونت دستگاه تنفسي، سينوزيت، تورم لوزه‌ها، مجاري تنفسي و بافت ريه مبتلا مي‌شود و بهترين راه براي جلوگيري از بيمار شدن كودك پاكيزه نگه داشتن محيط خانه است.

بهرامي خاطرنشان كرد: مي‌توان با مرطوب نگه داشتن منازل از خشكي هوا كه منجر به سرفه كودكان مي‌شود نيز جلوگيري كرد