ستاد مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی از تامین آب شرب تمام روستاهای زلزله زده خبر داد و اعلام کرد: تمامی روستاهای زلزله دیده هم اکنون دارای آب آشامیدنی لوله کشی شده هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ستاد مدیریت بحران آب و فاضلاب روستایی آذربایجان شرقی در گزارشی اقدامهای انجام شده جهت تامین آب شرب روستاهای زلزله زده را اعلام کرد.

بر اساس اعلام این ستاد، پس از وقوع زمین لرزه اخیر در برخی از مناطق استان آذربایجان شرقی، 30 دستگاه تانکر آب سیار جهت تامین سریع آب شرب روستاهای مناطق زلزله زده در این مناطق حاضر شده و تاکنون 6462 مترمکعب آب شرب توزیع کرده اند.

برای این منظور نیز 12 مورد علمک آبگیری تانکرهای سیار در نقاط مختلف نصب شده است.

همچنین تاکنون بیش از 62 هزار و 140 بطری آب معدنی و پنج هزار گالن 20 لیتری جهت نگهداری آب بین روستاییان زلزله زده توزیع شده است.

بنا بر اعلام این ستاد، همزمان با توزیع آب و با توجه به فصل گرما، هفت اکیپ آزمایشگاه سیار و کنترل بهداشت آب تشکیل و از روز نخست حادثه به محل اعزام شده اند که به طور مستمر در حال نمونه برداری از آب های توزیع شده در روستاها بوده و تاکنون 604 مورد نمونه برداری میکروبی انجام شده است.

بر اثر زلزله تعدادی از ایستگاه های پمپاژ و چشمه های تامین آب صدمه دیده بودند که در این مدت 13 ایستگاه پمپاژ و 23 چشمه و چاه و قنات بازسازی و راه اندازی شده اند.

در ارتباط با بهداشت و گندزدایی آب شرب این روستاها نیز 2174 مورد کلرسنجی و 1560 مورد کلرزنی انجام شده است.

در این مدت 37 اکیپ فنی حوادث و تعمیر نیز تشکیل و راهی مناطق آسیب دیده شدند که حاصل این حضور تعبیه 81 کیلومتر لوله انتقال آب و برقراری 948 فقره انشعاب موقت جهت رساندن آب آشامیدنی به نزدیکی محل های اسکان موقت روستاییان بوده و همچنین به منظور ذخیره سازی آب آشامیدنی در برخی از روستاها، 144 عدد مخزن ثابت نصب شده است.

بر اساس این گزارش، برای تامین آب مورد نیاز در سرویس های بهداشتی و حمام های تعبیه شده در روستاها نیز 153 فقره آبرسانی و انشعاب انجام گرفته است.

همچنین پیرو فراخوان معاونت نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، اکثر شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی با ارسال لوله، اتصالات، مخازن ثابت پلی اتیلن و فلزی، تانکرهای آبرسانی سیار، پرکلرین و آب بسته بندی شده این شرکت را در امر خدمات رسانی به مناطق زلزله زده یاری کرده اند که بدینوسیله از تمام همکاران در سراسر کشور و خانواده بزرگ صنعت آب و فاضلاب کشور قدر دانی می شود