پزشكان هشدار دادند زنان سالمندی كه در معرض آلاینده های هوایی داخل منازل قرار دارند با افزایش خطر بالا رفتن فشار خون مواجه هستند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، این آلودگی ها از وسایل گرمایشی و پخت وپز در داخل خانه ها ناشی می شوند.

در این مطالعه پزشكان از ۲۸۰ زن كه دریك منطقه دورافتاده در استان یونان چین زندگی می كردند درخواست كردند یك وسیله پرتابل نمونه برداری از هوا را به خودشان نصب كرده و مدت ۲۴ ساعت هوایی را كه این زنان تنفس می كردند، نمونه برداری كردند این زنان از یك اقلیت نژادی موسوم به Naxi بودند و معمولا در خانه های خود از اجاق گاز و یا چاله آتش برای طبخ غذا استفاده می كنند.

به گزارش شبكه خبری ان بی سی، دكتر جیل بائوم گارتنر از متخصصان دانشگاه واشنگتن كه این مطالعه را انجام داده تشریح كرد: من مدت زیادی این زنان را در حین پخت و پز تماشا می كردم. آنها در آشپزخانه ای هستند كه هوای آنها تهویه نمی شود. این زنان اظهار ناراحتی و نارضایتی می كنند اما این هم یكی دیگر از دشواری های زندگی روستایی است.

بائوم گارتنر كه هم اكنون از متخصصان انستیتو محیط زیست در دانشگاه مینسوتای آمریكا است، تاكید كرد: بیشتر زنان حتی در آشپزخانه هایی كه دودكش یا تهویه دارند در معرض این قبیل گازهای آلوده كننده هوا هستند كه هرچه مقدار آن بیشتر باشد احتمال افزایش فشارخون را در زنان بویژه از سن۵۰ سالگی به بعد تشدید می كند.