برای انتخاب یک دستگاه تصفیه آب مناسب ، ابتدا باید اطلاعات کاملی در باره مراحل و فیلترهای آن کسب کنید. نحوه عملکرد فیلترها را بدانید و متناسب با نیاز خود ، دستگاه مناسب را انتخاب نمایید. با مطالعه این مقاله، اطلاعات دقیقی در باره نحوه عملکرد دستگاه های تصفیه آب خانگی کسب خواهید کرد.

 

فیلم : مراحل تصفیه آب در  دستگاه تصفیه آب خانگی

بررسی عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی آکواجوی 5 مرحله ای

مرحله اول: فیلتر الیافی 5 میکرون

این فیلتر از الیاف مصنوعی پلی پروپیلن ساخته شده است. این الیاف ها فشرده شده اند و لابه لای آنها منافذی به قطر حداکثر 5 میکرون وجود دارد. با عبور آب از این فیلتر، ذرات معلق بزرگتر از 5 میکرون از آب حذف می شوند. گل و لای ، شن وماسه ، زنگ لوله ها و ذرات ناشی از پوسیدگی لوله ها در این مرحله از آب حذف شده و آب زلال و شفاف می شود.

 

مرحله دوم: فیلتر کربن فعال

در دستگاه های تصفیه آب خانگی ، فیلتر زغالی یا کربن فعال که در مرحله دوم قرار دارد، دارای خاصیت جذب سطحی است و قادر است کلر، گازهای شیمیایی محلول در آب ، مواد شیمیایی آلی ، تری هالومتان ها (محصول فرعی کلرزنی) ، آفت کش ها ، بو و طعم نامطبوع آب را حذف کند. شاید بتوان گفت وظیفه اصلی این فیلتر همان حذف کلر باقیمانده از آب می باشد، چرا که کلر علاوه بر مضراتی که برای سلامتی انسان دارد، می تواند به فیلتر اصلی ( ممبران RO ) نیز آسیب بزند.

چگونه کلر ، باعث پیری زود هنگام پوست می شود؟

در جامعه امروز، همه مردم به صورت منظم با آب حاوی کلر ، دوش می گیرند و حمام می کنند. کلر یک ماده شیمیایی مفید است که به طور متداول برای ضدعفونی کردن و از بین بردن میکروارگانیزمهای بیماری زا در آب شهری استفاده می شود. اما از طرفی برای پوست و ریه انسان نقش یک سم شیمیایی تحریک کننده و مضر را دارد. مطالعه این مقاله

مزایا و معایب کلر در آب آشامیدنی

كلر ابتدا در سال 1908 در شیكاگو به یك سیستم آب همگانی افزوده شد و در از بین بردن بسیاری انواع بیماری های منتقل شده آبی مثل وبا و تب تیفوئید قابل استفاده بود. پیش از كلرزدن بسیاری شهرهای عمده دارای آمار مرگ و میر 1 در 1000 نفر به تنهایی از تیفوئید بودند. كلر برای گندزدایی كردن آب شهرداری به مدت بیش از 80 سال استفاده شده و دارای اثرات مثبت بر بهداشت همگانی بوده است.

مرحله سوم: فیلتر الیافی ۱ میکرون

جنس و نحوه عملکرد این فیلتر دقیقا مشابه فیلتر مرحله اول است. با این تفاوت که در این مرحله دقت تصفیه آب به یک میکرون می رسد. لذا ذرات معلق و آلاینده های شناور در آب که در مرحله اول از آب حذف نشده اند، در این مرحله از آب حذف می شوند و آب کاملا زلال و شفاف می شود.

 

مرحله چهارم: فیلتر اسمز معکوس RO

این فیلتر ، در واقع فیلتر اصلی دستگاه تصفیه آب است. فیلتر اسمز معکوس، از چندين لايه غشاء نيمه تراوا كه به دور يك لوله مركزي پيچيده شده اند تشكيل شده است. چون ناخالصي های محلول در آب، قادر به عبور از غشاء نيستند از اين رو در يك طرف غشاء آب تقريبا خالص وجود خواهد داشت كه راهي لوله مركزي شده و به سمت خروجي آب تصفيه شده هدايت مي شود. در طرف ديگر لايه هاي غشاء، آب تغليظ شده از ناخالصي ها وجود خواهد داشت كه به سمت مجراي فاضلاب هدايت مي شود. روش اسمز معكوس مي تواند املاح آب را ۹۰ تا ۹۸ درصد كاهش دهد.

نیترات، آرسنیک، سرب ، جیوه و سایر ناخالصی های محلول در آب و و فلزات سنگین مضر در آب در این مرحله از آب حذف می شوند. سختی مضر آب که باعث رسوب گذاری در کتری و چای ساز و … می شود حذف شده و آب سنگین به آب سبک و گوارا تبدیل می شود.

اسمز معکوس چیست؟ و چه عملکردی در دستگاه های تصفیه آب دارد؟

اسمز معكوس (RO): یك فرایند فیزیكی است كه می توان از محلولی (حلال + ناخالصی) به كمك یك غشاء نیمه تراوا، حلال تقریبا خالص تهیه كرد. بعنوان مثال به كمك این روش می توان از آب شور، آب آشامیدنی مطلوب تهیه كرد. اسمز معكوس می تواند تا ۹۸% مواد معدنی حل شده و مواد آلی و كلوئیدی آب را حذف كند. تكنولوژی اسمز معكوس در دهه های اخیر با به بازار آمدن انواع جدیدی از غشاها، بطور قابل توجهی گسترش یافته است. مطالعه این مقاله

نیترات و مضرات آن در آب آشامیدنی

بسیاری از مردم در خصوص آلاینده هایی که نمود و تاثیر آنی دارند مانند: طعم و بوی نامطبوع آب، تیرگی و کدورت آب، ذرات معلق در آب، سختی و سنگینی آب، رسوب گذری آب و … توجه نشان می دهند اما نسبت به آلاینده هایی نظیر نیترات که تاثیر آن حداقل ۱۵ سال بعد آشکار می گردد و به مراتب خطرناک تر است، بی توجه هستند. مطالعه این مقاله

مرحله آخر ، فیلتر کربن نهایی است.این فیلتر نیز درست مثل فیلتر مرحله دوم از جنس کربن است. دانه های کربن موجود در این فیلتر بو و طعم نامطبوع آب را که ممکن است در اثر ماندگی آب در تانک ذخیره به وجود آمده باشد حذف می کنند. مراحلی که در این مقاله توضیح داده شد، مراحل یک دستگاه تصفیه آب استاندارد است که توسط کمپانی های معتبر تولید می شوند. در هیچ یک از این مراحل ، چیزی به آب آشامیدنی اضافه نمی شود بلکه کلیه مراحل ، نقش حذف کنندگی و فیلتراسیون را ایفا می کنند. شرکت هیراب سان با بیش از ۱۵ سال تجربه در خصوص دستگاه های تصفیه آب خانگی و بهداشتی ، آماده ارایه هرگونه مشاوره به شما علاقمندان و مصرف کنندگان عزیز می باشد.