فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی می بایست در دوره های معین تعویض شوند. این عمل یکی از مهمترین نکات در نگهداری از دستگاه های تصفیه آب خانگی است و نقش مهمی در عملکرد سیستم تصفیه آب دارد. عمر کارتریج های مختلف ، متفاوت است و علاوه بر این ممکن است در هر منطقه ، با توجه با توجه به کیفیت آب آن ناحیه عمر آنها کمتر نیز باشد. ما در این مقاله نحوه تعویض فیلتر متداول ترین نوع دستگاه تصفیه آب خانگی ، یعنی تصفیه آب پنج مرحله ای آکواجوی مدل لـِجـِند را شرح می دهیم. این دستگاه دارای 5 فیلتر می باشد که زمان تعویض آنها به شرح زیر می باشد:

 

  •  فیلترهای پیش تصفیه شامل : فیلتر الیافی 5 میکرون ، فیلتر الیافی 1 میکرون و فیلتر کربن فعال هر 6 ماه یکبار
  • مرحله پنجم ، کربن نهایی هر یکسال یکبار
  •  در صورت تعویض به موقع کارتریج های فوق ، فیلتر اصلی دستگاه یعنی ممبران اسمز معکوس (RO) می تواند دو تا سه سال عمر کند.

در ویدیوی زیر توضیحات بیشتری در خصوص زمان تعویض فیلترها ارایه شده است.

 
 

بیشتر بخوانید : فیلترهای تصفیه آب خانگی هر چند وقت یکبار می بایست تعویض شوند؟

 

فیلم: آموزش دقیق و مرحله به مرحله تعویض فیلترهای تصفیه آب خانگی آکواجوی

در ویدیوی زیر ، نحوه تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی آکواجوی به طور کامل و دقیق توضیح داده شده است.

 

نحوه تعویض فیلترها در دستگاه تصفیه آب خانگی آکواجوی مدل لـِجـِند

 

ابزار و لوازم مورد نیاز:

  1.  کارتریج های استاندارد و بهداشتی آکواجوی شامل : فیترهای الیافی 5 میکرون ، الیافی 1 میکرون ، کربن فعال
  2.  کارتریج کربن نهایی ( در صورت نیاز به تعویض )
  3.  آچار مخصوص محفظه های دستگاه
  4.  دستمال جهت خشک کردن رطوبت
  5.  یک جفت دستکش تمیز و بهداشتی
  6.  اسکاچ و مایع ظرف شویی

 

مراحل تعویض فیلترها

1 – شیر آبی رنگ ورود آب به دستگاه تصفیه آب را ببندید تا آب لوله کشی وارد دستگاه تصفیه آب نشود. در صورتی که بنا به هر دلیل به این شیر دسترسی ندارید می توانید آب ورود به ساختمان را قطع کنید.

2 – شیر آبی رنگ روی منبع ذخیره آب دستگاه تصفیه آب خانگی را ببندید.

3 – شیر برداشت روی سینک را باز کنید تا حتی الامکان باقیمانده آب از داخل شلنگ ها و لوله های دستگاه تخلیه شود.

4 – یک دستمال خشک زیر دستگاه پهن کنید.

5 – به وسیله آچار مخصوص ، محفظه شماره یک را با دقت کنید که محفظه لبریز از آب است. بنابراین با آرامش و دقت آن را باز کنید و آرام حمل کنید تا آب کمتری از داخل محفظه به بیرون ریخته شود.

6 – آب داخل محفظه را تخلیه کنید و فیلتر الیافی کهنه را از داخل آن خارج کنید.

7 – داخل محفظه را به وسیله آب ، اسکاچ و مایع ظرف شویی بشویید.

8 – در حالی که دستکش تمیز و بهداشتی به دست کرده اید فیلتر الیافی پنج میکرون جدید را بردارید ، آن را از داخل نایلون خارج کرده و داخل محفظه قرار دهید.

9 – محفظه را مجددا ببندید. ابتدا با دست آن را محکم کنید و سپس یک دور به وسیله آچار آن را سفت کنید. دقت کنید که محفظه های دستگاه تصفیه آب خانگی آکواجوی به وسیله دست کاملا سفت و آب بند می شوند. اما می توانید جهت اطمینان یک دور با آچار آن را سفت تر کنید اما بیشتر از یک دور به هیچ وجه لازم نیست و بعدا در باز کردن مجدد آن به مشکل می خورید.

10 – مراحل 5 تا 8 را برای محفظه های شماره 2 و 3 تکرار کنید. در محفظه شماره 2 فیلتر کربن فعال و در محفظه شماره 3 الیافی 1 میکرون را قرار دهید.

11 – چنانچه یک سال از عمر مرحله پنجم (کربن نهایی) گذشته است می بایست آن را تعویض کنید. ابتدا به بدنه فیلتر توجه کنید. یک فلش روی آن مشاهده می کنید که با عبارت Flow جهت جریان آب را نشان می دهد. جهت این فلش را به خاطر بسپارید چرا که فیلتر جدید را می بایست در همین جهت قرار دهید.

12 – شیلنگ ورودی و خروجی به فیلتر کربن نهایی را خارج کنید. برای این کار می بایست حلقه ی واشر مانندی را که در محل ورود شیلنگ به فیلتر مشاهده می کنید با ناخن به سمت داخل فیلتر فشار دهید و در حالی که آن را نگه داشته اید با دست دیگر شیلنگ را از داخل فیلتر بیرون بکشید.

13 – کارتریج جدید را بردارید. به بدنه آن دقت کنید و فلش نشان دهنده جهت جریان (Flow) را پیدا کنید. آن را درست در جهت فیلتر قبلی قرار دهید.

14 – شیلنگ های ورودی و خروجی را محکم به داخل فیلتر فشار دهید. دقت کنید که دیگر نیازی به نگه داشتن حلقه واشر مانند ( طبق آنچه که در بند 11 شرح داده شد) نیست.

15 – به وسیله یک دستمال خشک ، تمام اجزای دستگاه و خصوصا محفظه را کاملا خشک کنید.

16 – شیر ورود آب به دستگاه تصفیه آب را باز کنید تا آب لوله کشی وارد دستگاه شود.

17 – شیر روی تانک ذخیره آب را باز کنید.

18 – تک تک محفظه ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید آب از جایی به بیرون نشت نمی کند.

19 – شیر برداشت را باز کنید و اجازه بدهید آب تانک به طور کامل تخلیه شود و سپس شیر برداشت را ببندید.

دستگاه تصفیه آب آماده استفاده است .ممکن است در ابتدا کمی ذرات سیاه رنگ کربن در داخل آب مشاهده شود. این پودر سیاه رنگ به ” خاک کربن ” معروف است که به دلیل نو بودن فیلتر کربنی از آن خارج می شود و به هیچ عنوان مضر نمی باشد. اما چنانچه از ظاهر آن ناراضی هستید می توانید شیر برداشت را باز بگذارید تا کربن کاملا شسته شود و این مشکل برطرف گردد.