پروفسور دکتر “ارکان توپوز” متخصص انکولوژی هشدار داد شمار افراد مبتلا به سرطان در سراسر جهان روز به روز افزایش می یابد. یک نفر از هر چهار نفر به این بیماری مبتلا خواهد شد.
پروفسور ” توپوز” ضمن اشاره به افزایش سرعت رواج سرطان، دلایل آن را برشمرد.
به گزارش شفقنا از تی آر تی پروفسور ” توپوز” اظهار داشت تنها ٥ تا ۷ درصد از دلیل ابتلا به این بیماری ژنتیکی می باشد. مابقی اکثرا به علت بروز عفونت، آلودگی خاک، هوا و آب می باشد.
آلودگی هوا نقش مهمی در بروز سرطان دارد. تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد افرادی که در ۱ کیلومتری مکانی که از آن ۲۰ هزار خودرو در ساعت عبور می کند زندگی می کنند، سه برابر بیشتر از دیگر افراد به تومورهای مغزی، لنفوم و لوسمی مبتلا می شوند. یعنی آلودگی هوا و دود ماشین ها ریسک ابتلا به سرطان را به سه برابر می رساند.
سموم و داروهای زراعی به طور مستقیم آب را آلوده می کنند. پروفسور ” توپوز” ضمن بیان اینکه سرطان در بین روستاییان کمتر دیده می شود اظهار داشت: “سموم شیمایی در روستاها به مقدار زیاد و به طور ناآگاهانه مورد استفاده قرار می گیرد. این سموم به طور مستقیم وارد آب شرب می شود. به همین علت ریسک ابتلا به تومورهای مغزی، لنفوم، لوسمی و سرطان معده در روستاها به سه برابر رسیده است. به طور خلاصه باید بگویم ما طبیعت را سمی می کنیم و این سموم نیز پس از بازگشت به خودمان ما را مبتلا به سرطان می کند.”
علاوه بر فاکتورهای محیطی وسایل بهداشتی و آرایشی مورد استفاده در منازل نیز سرطان زا هستند.
پروفسور ” توپوز” در این زمینه گفت: “شوینده های مورد استفاده در ماشین های لباسشویی و ظرفشویی حاوی مواد سرطان زا هستند. مردان روزانه ۲۰ و زنان نیز روزانه به طور متوسط ۳۰ ماده آرایشی بکار می برند. مواد نگهدارنده موجود در لوزام آرایشی نیز سبب بروز سرطان می شوند. شامپو، پودرها، کرم ها، رژ، کرم های مرطوب کننده و برخی صابون ها همگی سرطان زا هستند. برخی تحقیقات انجام گرفته در آمریکا حاکی از کاهش شمار اسپرم در مردان به دلیل استفاده از صابون های مایع می باشد.”
پروفسور ” توپوز” همچنین با اشاره به اینکه به طور مرتب در معرض رادیاسیون قرار می گیریم اظهار داشت: “تمامی لوازم الکترونیکی از تلفن های همراه گرفته تا کامپیوتر و از تلویزیون تا ریش تراش ها اشعه های رادیواکتیو ساطع می کنند. .