مردم در سالهای اخیر به طور فزاینده ای نسبت به تهیه دستگاه تصفیه هوا برای اتاق کودک خود اقدام کرده اند. خصوصا برای آن دسته از کودکانی که از آلرژی یا آسم رنج می برند. کارشناسان استفاده از دستگاه های تصفیه هوا را در مهدکودک ها و اتاق کودکان را ، حتی برای بچه هایی که مشکلات تنفسی ندارند ، توصیه می کنند.

 

اولین توصیه ما به والدینی که تازه صاحب فرزند شده اند این است که از استعمال دخانیات (سیگار ، قلیان و …) در خانه اکیدا خودداری کنند. ریه های نوزادان خصوصا آن دسته که زودتر از موعد متولد شده اند ، هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و بسیار آسیب پذیر است. حتی ریه های نوزادان سالم نیز بسیار ضعیف و آسیب پذیر است. اگر نمی توانید سیگار کشیدن در خانه را به طور کامل ممنوع کنید ، توصیه ما این است که یک تصفیه کننده هوا مجهز به فیلترهای HEPA و کربن فعال برای حذف دود و مواد شیمیایی از هوا تهیه کرده و در اتاق کودک خود قرار دهید. همچنین استفاده از این سیستم برای مهدکودک ها نیز توصیه می شود.

مطالب مرتبط:
» نحوه عملکرد فیلتر های هپا
» نحوه عملکرد فیلترهای کربن فعال در دستگاه های تصفیه هوا

 

حتی اگر در منزل شما هیچ دودی وجود ندارد ، بازهم تصفیه هوا برای خانه شما مورد نیاز است. چرا که طبق گزارشاتی که آژانس حفاظت از محیط زیست امریکا (EPA) منتشر کرده است ، نشان می دهد که هوای داخل ساختمان ها و اماکن سرپوشیده ، می تواند دو تا پنج برابر هوای بیرون آلوده باشد. حتی استفاده از پاک کننده های مختلف (مثل آب ژاول یا همان وایتکس) که در منزل استفاده می کنید می تواند سموم مضر را در هوای منزل پخش کند که برای تنفس کودکان بسیار خطرناک است. فیلترهای تصفیه کننده هوا برای حذف مواد شیمیایی و بوی نامطبوع طراحی شده اند و می توانند بسیار مفید باشند.

مطالب مرتبط : » چه چیزهایی هوای داخل خانه را آلوده می کند؟

 

هوای پاک ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با سیستم ایمنی نوزاد دارد. تنفس هوای پاک خصوصا در هنگام خواب نوزاد ، از اهمیت بالایی برخوردار است. اتاق خواب کودک می بایست از هوای تمیز و عاری از هرگونه آلاینده بهره مند شود. برخی از والدین ، معتقدند که اگر اتاق کودک خود را بیش از حد تمیز نگه دارند ، نوزاد مصونیت طبیعی خود را در برابر بیماری ها از دست می دهد و سلامت عمومی او به خطر می افتد. بهتر است بدانید آنجا که بحث آلودگی های شیمیایی و صنعتی موجود در هوای اتاق مطرح می شود ، این استدلال دیگر کاربردی ندارد. استنشاق گرد و غبار ، گرده های گیاهان ، بخارات شیمیایی متصاعد شده از مصنوعات چوبی و سایر لوازم منزل و …نه تنها برای بزرگسالان که سیستم بدنی آنها کاملا سالم است خطرناک می باشد بلکه به ویژه برای نوزادان که سیستم بدنی آنها در حال رشد است می تواند بسیار مضر باشد.