” آب معدنی ” اصطلاحی است که بسیاری از ما از سالها پیش تحت تاثیر تبلیغات غلط برخی از کمپانی ها به آب های بسته بندی شده در بطری های کوچک و بزرگ اطلاق می کنیم. امروزه روی بطری ها اصطلاح ” آب آشامیدنی بسته بندی شده” جای خود را به کلمه “آب معدنی” داده است اما هنوز هم بسیاری از مردم همان نام قدیمی را استفاده می کنند.

 

به هر حال فرقی نمی کند که با چه عنوانی آنها را می خوانیم آنچه مهم است این است که بدانیم این آب در واقع آب تصفیه شده  است که در بطری ها بسته بندی شده. اما آیا استفاده از آب بطری بهتر است یا استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی؟ در اینجا چند نکته را ذکر می کنیم که نشان می دهد استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی به مراتب از استفاده از آب معدنی یا همان آب بطری ، بهتر و سالم تر و حتی مقرون به صرفه تر است.

 

 

1 – آب معدنی های تقلبی

معاون فنی موسسه استاندارد استان البرز ضمن اشاره به گزارش هایی مبنی بر تولید آب معدنی های تقلبی در کشور گفت: با توجه به گستردگی کارخانه هایی که به تولید آب معدنی در کشور مشغول هستند اعلام گزارش هایی مبنی بر تقلب در تولید آب معدنی دور از ذهن به نظر نمی رسد و برخی از افراد سودجو از آب معمولی به جای آب معدنی استفاده و در قالب آب معدنی به بازار عرضه می کنند.

این تنها یکی از صدها خبری است که در آن نسبت به تولید و عرضه آب معدنی های تقلبی و غیر بهداشتی هشدار داده شده است. با وجود نظارت و کنترل شدیدی که توسط موسسه های ذی ربط انجام می شود اما متاسفانه سودهای کلانی که در این تجارت نهفته است بازهم سودجویان و تولید کنندگان غیر متعهد را وسوسه می کند که اقدام به تولید و توزیع آب معدنی های غیر بهداشتی و غیر استاندارد بکنند.

اما استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی به شما این اطمینان را می دهد که آب آشامیدنی شما و خانواده تان توسط یک دستگاه کوچک که خود شما بر عملکرد و سلامتی آن نظارت کامل دارید و به موقع نیز فیلترهای آن را تعویض می کنید ، تولید می شود و خود شما بر کیفیت آب آشامیدنی خود نظارت کامل دارید. پس چرا باید سلامتی فرزندانتان را در دستان متقلبان و سودجویان قرار دهید؟

2 – بطری های پلاستیکی می توانند باعث سرطان شوند

علی اکبر کمالی اردکانی ، کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد : مردم باید توجه داشته باشند که از آب معدنی هایی که تحت تاثیر مستقیم نور خورشید و یا حرارت هستند استفاده نکنند چرا که مواد نفتی به کار رفته در پلاستیک بطری ها پس از جدا شدن در آب و مصرف محتویات آن ، افراد را دچار بیماری های خطرناکی نظیر سرطان می کند. ترکیبات شمیایی موجود در بطری های پلاستیکی بیشترین تاثیر را بر غدد چربی و لنفاوی می گذارد و در برخی بافت های بدن باعث بروز تومور می شود. (منبع : باشگاه خبرنگاران)

متاسفانه بسیاری از کسبه ، برای بازارگرمی و افزایش فروش و یا به دلیل کمبود فضای فروشگاه ، بطری های آب را در بیرون ازمغازه و در معرض نور مستقیم خورشید قرار می دهند این درحالی است که بسیاری از کارشناسان و پزشکان در باره عواقب این کار هشدار داده اند.

3 – استفاده از مواد نگهدارنده

برابر بررسی ها ، آب سالم آبی است که چنانچه بیش از 48 ساعت در فضای باز نگهداری شود ، بوی نامطبوع پیدا می کند. اما آب معدنی اگر روزها و حتی ماه ها بماند به دلیل مواد نگهدارنده ای که دارد چنین اتفاقی در آن رخ نمی دهد (ایسنا )

این یکی از عواملی است که خلوص و سلامتی آب معدنی ها را با تردید مواجه می کند.

4 – صرف وقت ، انرژی و هزینه زیاد

فقط یک لحظه قیمت آب معدنی را با قیمت بنزین مقایسه کنید! بله ، واقعیت دارد. آب معدنی از بنزین هم گران تر است و این یک واقعیت در تمام دنیا است. این درحالی است که تحقیقات نشان می دهد درصد زیادی از آب معدنی های موجود در بازار از نظر کیفیت و خلوص ، برتری چندانی نسبت به آب لوله کشی ندارند. چرا باید وقت ، پول و انرژی خود را صرف خرید و حمل و نقل این کالای گران قیمت و نه چندان با کیفیت کنیم؟ دستگاه های تصفیه آب خانگی یک جایگزین مناسب ، باکیفیت و به مراتب ارزان تر هستند ، کافی است یک حساب سر انگشتی کنید.

5 – نگهداری از محیط زیست

صدها سال طول می کشد تا بطری های پلاستیکی رها شده در طبیعت ، تجزیه شده و وارد چرخه طبیعت شوند. بطری های پلاستیکی محیط زیست را آلوده می کنند و در ردیف زباله های تجزیه ناپذیر قرار دارند. با استفاده از سیستم های تصفیه آب در منزل ، در توقف تولید این زباله ها سهمی خواهید داشت و به اندازه خودتان در حفظ محیط زیست موثر خواهید بود. این بار قبل از خرید آب معدنی ، لحظه ای به این موضوع فکر کنید.

 

در ویدیوی زیر 5 حقیقت تکان دهنده درباره ی بطری های آب معدنی را ببینید