کربن فعال چیست؟

کربن فعال که در فرآیند تصفیه آب استفاده می شود، در اثر انجام عملیات حرارتی بر روی موادی که بنیان اصلی آنها کربن است تشکیل می شود و در سطح آن میلیون ها منفذ ، شکاف و حفره ریز میکروسکوپی وجود دارد. اگر به سطح کربن فعال ، به وسیله میکروسکوپ نگاه کنیم سطحی مثل سنگ پا را مشاهده خواهیم کرد. این خلل و فرج روی سطح کربن فعال باعث می شوند که سطح تماس فیلتر کربن با آب بیشتر شود. به طوری که نیم کیلو کربن فعال ، سطحی معادل 60 تا 150 هکتار فراهم خواهد کرد. این منافذ میکروسکوپی مانند تله ای برای مولکولهای آلی بزرگ عمل خواهد کرد و همچنین مولکولهای آلی کوچک نیز جذب سطح کربن خواهند شد.
توانایی کربن فعال برای حذف برخی از میکروارگانیزمها و مواد شیمیایی آلی ، به خصوص آفت کش ها ، تری هالومتان ها(THMs) که محصولات فرعی کلر زنی هستند ، تری کلرواتیلن (TCE) و PCB ، بستگی به عوامل مختلفی از جمله نوع و مقدار کربن استفاده شده ، طراحی فیلتر ، میزان جریان آب ، مدت زمان استفاده از فیلتر و نوع ناخالصی های موجود در آب دارد.

انواع فیلترهای کربن در دستگاه های تصفیه آب

به طور کلی در دستگاه های تصفیه آب خانگی دو نوع فیلتر کربنی بسیار متداول هستند : کربن فعال شنی (GAC) و بلوک کربن یا کربن بلاک . فیلترهای کربن فعال شنی از دانه های کربن که به شکل شن ریزه هستند ساخته شده اند و دارای خاصیت جذب سطحی زیادی هستند و فیلترهای کربن بلاک در بلوک کربن ( تکه جامد کربن ) ساخته شده اند و می توانند تا حدودی ذرات معلق در آب را نیز حذف کنند.

میزان خاصیت جذب سطحی فیلترهای کربن در دستگاه تصفیه آب

فرایند جذب سطحی کربن با قطر منافذ میکروسکوپی موجود در سطح کربن و میزان گریز مولکولهای آلی از دام این منافذ کنترل می شود. نرخ جذب تابع وزن مولکولی و حجم ملوکولی آن ماده آلی است. دانه های کربن فعال به طور موثری کلر باقیمانده در آب آشامیدنی را حذف کرده و از اجزای دیگر دستگاه تصفیه آب خانگی مثل فیلتر غشائی اسمز معکوس ( ممبران RO ) که در برابر کلر حساس است ، محافظت می کنند.
فیلترهای کربنی به تنهایی برای تصفیه آب ، کافی نیستند و معمولا به همراه سایر فیلترهای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه استفاده از فیلترهای کربنی در کنار سایر فیلترها نکته بسیار مهمی در طراحی یک سیستم تصفیه آب استاندارد و با کیفیت است.

تفاوت فیلترهای کربنی بهداشتی و غیر بهداشتی

تمامی مدل های تصفیه آب خانگی آکواجوی دارای فیلترهای کربنی هستند. فیلترهای کربن فعال در مرحله اول ، سوم و پنجم دستگاه های تصفیه آب خانگی و همچنین در سیستم های پیش تصفیه برای کل آب ورودی منزل ، فیلترهای دوش حمام و سایر محصولات تصفیه آب آکواجوی استفاده می شوند.

برخلاف دستگاه های تصفیه آب غیر استاندارد و غیر بهداشتی متفرقه که بدون توجه به سلامتی مصرف کنندگان ، از زغالسنگ در فیلترهای کربنی خود استفاده می کنند ، فیلترهای کربنی آکواجوی ، از پوست نارگیل تهیه می شوند و با توجه به منشاء گیاهی که دارند ، عاری از هرگونه ناخالصی مضر نظیر فلزات سنگین بوده و مناسب برای مصارف بهداشتی و خوراکی می باشند.