[vc_row][vc_column][vc_column_text]معمولا از اشعه ماورای بنفش جهت میکروب زدایی بهتر آب در کنار روشهای دیگر مانند کلرزنی و اسمزمعکوس  استفاده می کنند. اين اشعه داراي طول موج 250 تا 270 نانومتر است. براي توليد انرژي  ( Ultra Violet ray ( UV  با زدن قوس الكتريكي، لامپ حاوي بخار جيوه را باردار مي كنند این عمل موجب تولید انرژی شده و اشعه فرابنفش منتشر مي شود.

 

اين اشعه با تاثير بر روي پروتوپلاسم و آنزيم سلولها سبب نابودي آنها مي گردد. اين اشعه قادر است فرم فعال باكتري، ويروس، تك ياخته و اسپور را غير فعال و از تکثیر آنها جلوگیری كند. بسياري از ميكروارگانيزمهاي بيماري زا عمر كوتاهي دارند و در صورت عقيم و غير فعال شدن ، از بين مي روند.

 

براي بهره برداري از تکنولوژی ماورای بنفش در تصفیه آب ، لامپ را يا در خارج از آبی كه قرار است تصفيه شود، قرار می دهند، يا اينكه آن را در درون آب معلق مي كنند. اگر قرار باشد اين لامپ ها درون آب معلق شوند ، آنها را درون لوله هاي كوارتزي موسوم به Sleeve قرار مي دهند تا سرد نشوند. اگر آب حدود سه ثانیه در معرض این اشعه قرار بگیرد، ضدعفونی می شود.

 

مزایا و معایب تصفیه آب به وسیله اشعه ماورای بنفش (UV)

عدم توليد محصولات جانبي زیانبار مانند تري هالومتان ها (که در اثر کلر زنی به وجود می آیند) ، بالا بودن ضريب اطمينان و مصرف كم انرژي از مزاياي اين روش محسوب مي شود. اما به علت عدم ايجاد اشعه باقيمانده در داخل آب ، قادر به حذف آلودگي هاي احتمالي ثانويه که ممکن است بعد از تابش اشعه وارد آب شوند، نيستند.
لازم به ذكر است كه لاشه ميكروارگانيزمهاي غير فعال شده ، در آب باقي مي ماند و مي‌تواند تبديل به خوراكي براي ساير ميكروارگانيزمها و انگل هاي ديگر كه پس از گندزدايي اوليه ، آب در معرض آنها قرار مي گيرد ، شود. اشكال ديگري كه در گندزدايي آب به وسيله اشعه ماوراء بنفش وجود دارد اين است كه احتمال دارد گروهي از ميكروارگانيزمها به دليل وجود ذرات معلق بسیار ریز در آب به طور كامل در معرض تابش اشعه قرار نگيرند و يا عده اي از آنها در سايه ذرات ريز معلق در آب پنهان شده و از تابش اشعه در امان بمانند.

 

همچنين بايد در نظر داشت كه گروهي از ميكروارگانيزمها در برابر كلر و اشعه ماوراء بنفش مقاوم بوده و به محض برخورد با اين گندزدا ها در اطراف خود يك غشاء محافظ ايجاد كرده و پس از رفع خطر و ورود به بدن موجود زنده مجددا با از بين رفتن غشاء محافظ، به فعاليت خود ادامه دهند.

 

چگونه از این تکنولوژی در تصفیه آب آشامیدنی استفاده کنیم؟

به دلیل معایبی که در بالا ذکر شد، استفاده از UV به تنهايي جهت تصفیه آب توصيه نمی شود و عموما به عنوان يك روش جهت ميكروب زدايي مضاعف در كنار روش هاي ديگري چون كلرزني، اسمز معکوس و … بكار گرفته شود. اگر شما از آب چاه جهت تامین آب آشامیدنی خود استفاده می کنید و یا مایل هستید علاوه بر نصب یکی از مدلهای تصفیه آب پنج مرحله ای آکواجوی ، میکروب زدایی مضاعف هم انجام دهید، توصیه می کنیم دستگاه تصفیه آب ماورای بنفش آکواجوی را در مرحله ششم تصفیه آب خانگی خود نصب کنید.

 

دستگاههاي UV آكواجوي با ظرفيت هاي 1 GPM ، 3 GPM و 14 GPM قادر هستند به وسيله تابش اشعه ماوراء بنفش به آب، ميكروارگانيزمهاي موجود در آب را غير فعال كنند. لذا در بسياري از موارد استفاده از اين دستگاه ها در كنار سایر دستگاه ها، به عنوان يك شيوه ميكروب زدايي مضاعف توصيه مي شود.

 

فیلم : عملکرد فیلتر تصفیه آب ماورای بنفش و نحوه مونتاژ آن بر روی دستگاه تصفیه آب خانگی آکواجوی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]