محافظت از خود و خانواده صرفا مسئولیت شما نیست. این باید یکی از بزرگترین اولویت های شما در زندگی باشد.

توجه به تحقیقات انجام شده، آب آشامیدنی آلوده  هر سال باعث بیماری 1.1 میلیون انسان می شود.

 

 

شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که اعضای خانواده شما از خطرات بهداشتی مختلف و از بخشی از این آمار ثابت که ذکر شد ، محافظت می شوند. خطرات ممکن است از منابع مختلف باشند، بنابراین شما باید همیشه مراقب باشید.

همانطور که در تلاش برای محافظت از خانواده خود هستید، باید بدانید که بعضی از افراد سودجو از طریق همین آب آشامیدنی شما سلامتی شما و عزیزانتان را به خطر می اندازند.اما چطور؟ افراد سودجو با واردات کالاهای غیر بهداشتی از راههای غیر قانونی (قاچاق) همیشه در تلاش هستند تا در درجه ی اول سود مالی خود را چند برابر کنند و در این خصوص دست به اقدامات عجیبی می زنند. یکی از ترفندهای آنها  استفاده از استیکرها و برچسب های تقلبی از برند های مشهور روی محصولات است. به این ترتیب آنها سعی می کنند هر طور که شده محصول را معتبر و با کیفیت معرفی کنند.

 چرا باید فیلترها و دستگاه های تصفیه آب تقلبی را بشناسیم؟

چه زمانی نمونه های تقلبی یک برند در بازار عرضه می شود؟ یک قدم عقب تر بگذاریم چرا برخی افراد، تمایل دارند محصول خود را با برند کمپانی دیگر به فروش برسانند ؟چرا خرده فروشان و خرده سازندگان نمی خواهند خودشان یک برند باشند؟ چطور می توان یک برند شد؟ مطالعه این مقاله

استفاده از دستگاه های تصفیه آب ارزانِ تقلبی نه تنها باعث جلوگیری از  خطرات بیماری های مرتبط با آب نمی شود بلکه این خطرات را نیز بیشتر می کند.

در ویدیوی زیر پشت پرده یکی از کارگاه های غیر مجاز و غیر بهداشتی که در حال پر کردن فیلتر های کربن برای دستگاه های تصفیه آب خانگی هستند را ببینید.

 

آب سالم نیاز اساسی انسان است.

دسترسی به آب سالم برای هر خانواده، حیاتی است. همه ما به آب برای نوشیدن، پخت و پز و امورات دیگر مانند حمام کردن، مسواک زدن و انواع شستشو نیاز داریم. آب سالم نه تنها زندگی را راحت تر می کند، بلکه باعث حفظ و تداوم سلامتی انسان می شود. البته همیشه آب لوله کشی قابل اطمینان نیست. حتما این روزها خبرهای زیادی را از کلاردشت تا اهواز در خصوص مسمومیت آبی شنیده اید. و برخی از این اخبار را می توانید در لینک های زیر ببینید :

مسمومیت در کلاردشت ادامه دارد/ مراجعه ۳۰۰ نفر به مراکز درمانی

مسمومیت روستاییان خوزستان به دلیل مصرف آب آلوده

آیا آب لوله کشی شهری نیاز به دستگاه تصفیه آب دارد؟

در تصفیه خانه ، آب از آشغال گیرها و صافی ها عبور می کند تا ذرات درشت شناور در آب مثل : شاخ و برگ درختان و … از آب جدا شود. همچنین آب از صافی های مختلف مثل فیلترهای شنی عبور می کند تا ذرات معلق کوچک تر و ریزتر نظیر خاک و گل نیز از آب حذف شوند و آب زلال و شفاف شود. اما آیا با این شرایط آب لوله کشی نیاز تصفیه آب دارد؟ مطالعه این مقاله…

ممکن است آب لوله کشی شهری زلال باشد، اما زلال بودن کافی نیست. یادتان باشد که آب آشامیدنی ما از طریق لوله هایی که چندین سال پیش (در تهران لوله کشی های آب شرب به 60 سال پیش می رسد) در زیر زمین کار گذاشته شده اند،در دسترس ما قرار می گیرد. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

نکاتی درباره ی تصفیه آب شهری

منابع اولیه ی تامین آب لوله کشی شهری ممکن است در معرض آلاینده های زیادی باشد. آب در طبیعت ممکن است حاوی باکتری یا انواع دیگر میکروبها، فلزات سنگین، آفت کش ها و ذرات زباله باشد. اگرچه در طول فرآیند تصفیه آب شهری، آب به وسیله ی کلر، ضدعفونی شده و سپس زلال سازی می شود. اما هنوز نمی توانید تضمین کنید که آب ، 100٪ تصفیه شده باشد. چراکه هنوز خطر آلاینده های محلول در آب ، به قوت خود باقی است.

از طرفی حتی اگر فرایند تصفیه 100 درصد هم انجام شود ( حذف میکروارگانیزمها ، ذرات معلق و ناخالصی های محلول )  باز هم آب از لوله هایی که سالها پیش در زیر زمین کارگذاشته شده اند ،عبور می کند. مشکل آنجاست که این لوله ها در اثر گذشت زمان پوسیده و زنگ زده اند و  آلودگی هایی  نظیر: ذرات زنگ زدگی،پوسیدگی،جرم،میکروب و… ممکن است در آنها وجود داشته باشد.

روش های تصفیه آب آشامیدنی از سنتی تا مدرن

تصفیه آب چیست؟ تعریف ساده تصفیه آب این است : حذف ناخالصی ها و آلاینده های معلق و محلول از آب . هرچه ذرات ناخالصی درشت تر باشند ، جدا کردن آنها از آب آسان تر است و برعکس هرچقدر اندازه این ذرات ریز تر باشد نیاز به روشهای دقیق تری برای تصفیه آب است. مطالعه این مقاله …

مصرف آب آلوده می تواند منجر به مسائل جدی بهداشتی شود و گاهی اوقات نتایج ممکن است کشنده باشد. در واقع، آمارها به ما می گویند که وبا، عفونت کولي و ساير بيماريهاي مرتبط با آب، سالانه حدود  1.5 ميليون زندگي را در معرض بیماری قرار می دهد. خطر واقعی و جدیست اما خبر خوب این است که می توانیم این تهدید را با پیشرفت علم و تکنولوژی از بین ببریم.

بنابراین، گزینه های شما برای داشتن آب پاک چیست؟

امروزه محصولات زیادی  به عنوان راهی برای دستیابی به آب آشامیدنی سالم به عموم عرضه می شوند. اما کدام را باید انتخاب کرد؟ و چرا باید انتخاب کرد؟ شایع ترین محصولی که امروزه همه جا به چشم می خورد آب بطری است. محصول دیگر تصفیه آب سرشیری و دستگاه تصفیه آب است. اما کدامیک برای مصرف آب آشامیدنی بهتر است؟

 

در اینجا یک بررسی مختصر در مورد هر سه  محصول وجود دارد:

آب بطری

” بطری های پلاستیکی می توانند باعث سرطان شوند”

علی اکبر کمالی اردکانی ، کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد می گوید: مردم باید توجه داشته باشند که از آب معدنی هایی که تحت تاثیر مستقیم نور خورشید و یا حرارت هستند استفاده نکنند چرا که مواد نفتی به کار رفته در پلاستیک بطری ها پس از جدا شدن در آب و مصرف محتویات آن ، افراد را دچار بیماری های خطرناکی نظیر سرطان می کند. ترکیبات شمیایی موجود در بطری های پلاستیکی بیشترین تاثیر را بر غدد چربی و لنفاوی می گذارد و در برخی بافت های بدن باعث بروز تومور می شود. (منبع : باشگاه خبرنگاران)

 

هزینه ی زیاد آب بطری

فقط یک لحظه قیمت آب معدنی را با قیمت بنزین مقایسه کنید! بله ، واقعیت دارد. آب معدنی از بنزین هم گران تر است و این یک واقعیت در تمام دنیا است. این درحالی است که تحقیقات نشان می دهد درصد زیادی از آب معدنی های موجود در بازار از نظر کیفیت و خلوص ، برتری چندانی نسبت به آب لوله کشی ندارند. چرا باید وقت ، پول و انرژی خود را صرف خرید و حمل و نقل این کالای گران قیمت و نه چندان با کیفیت کنیم؟ تصفیه آب های خانگی یک جایگزین مناسب ، باکیفیت و به مراتب ارزان تر هستند ، کافی است یک حساب سر انگشتی کنید.

استفاده از مواد نگهدارنده

برابر بررسی ها ، آب سالم آبی است که چنانچه بیش از ۴۸ ساعت در فضای باز نگهداری شود ، بوی نامطبوع پیدا می کند. اما آب معدنی اگر روزها و حتی ماه ها بماند به دلیل مواد نگهدارنده ای که دارد چنین اتفاقی در آن رخ نمی دهد (ایسنا)

حفاظت از محیط زیست

بسیاری از مردم با بطری های آب در معرض خطرات زیست محیطی هستند چرا که  بازیافت آنها دشوار است و آنها در نهایت زباله ایی تجدید ناپذیر می شوند . این را هم اضافه کنید که حمل و نقل بسته های  بطری های آب برای خیل عظیمی از فروشگاه ها که مرتب ارسال می شود، چه فشار سنگینی بر حمل و نقل عمومی وارد می کند.  گروه های زیادی در سراسر جهان استفاده از  بطری های آب  را ممنوع کرده اند.

تصفیه آب سرشیری

این گجت در واقع فقط کلر و ذرات معلق را از آب حذف می کند اما بسیاری از ناخالصی های موجود در آب از جمله فلزات سنگین ، باکتری ،ویروس،نیترات،آرسنیک،مواد رادیو اکتیو و … را نمی تواند حذف کند.

 

دستگاه تصفیه آب

با استفاده از یک دستگاه  تصفیه آب آشامیدنی خوب  و استاندارد، با حذف باکتری ها، آفت کش ها و سایر عناصر غیر ضروری بدون فدا کردن کیفیت، آب تصفیه می شود. بسیاری از کارشناسان ، دستگاه های تصفیه آب را  به عنوان جایگزین بهتر و سالم تر  نسبت به بطری های آب  ،توصیه می کنند. شاید بتوان گفت که دستگاه های تصفیه آب خانگی یک کارخانه ی تولید آب آشامیدنی در منزل شما هستند که شما مستقیما بر عملکرد آن نظارت دارید. گل و لای ، ذرات شن و ماسه ، ذرات ناشی از پوسیدگی و زنگ زدگی لوله ها ، نیترات ، فلزات سنگین ، گازهای محلول در آب ، سختی و سنگینی آب که باعث رسوب می شوند ، کلر ، طعم و بوی نامطبوع به وسیله ی دستگاه های تصفیه آب خانگی از آب حذف می شوند.

 توجه کنید که در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خانگی ، درباره ی مراحل تصفیه آب ، نوع فیلترها و نکات بهداشتی رعایت شده در تولید دستگاه ، توجه کافی داشته باشید.