ممکن است شما سالها در خانه خود زندگی کنید و متوجه آلودگی هوای خانه نباشید. شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد که کیفیت هوای داخل ساختمان ها و از جمله در منزل شما ، می تواند بسیار پایین و احتمالا خطرناک باشد.

آژانس حفاظت از محیط زیست امریکا (EPA) ، سازمان های بهداشتی مختلف و موسسات خصوصی فعال در زمینه محیط زیست و البته کارشناسان کیفیت هوا ، همه توافق دارند که هوای داخل خانه ها به مراتب از هوای بیرون آلوده تر است. متاسفانه تعداد کمی از مردم حاضرند برای حل این مسئله زمان ، انرژی و وقت خود را صرف کنند. اما خبر خوش این است که ممکن است کنترل کیفیت هوای شهر محل زندگی شما ، در اختیار شما نباشد اما بالا بردن کیفیت هوای داخل ساختمان (IAQ) چندان دشوار نیست. یکی از بهترین و به مراتب ارزان ترین راه حل ها ، استفاده از دراز مدت از دستگاه های تصفیه هوای خانگی است.

 

انسان موجودی انعطاف پذیر است و تمایل زیادی به انطباق و سازگاری با محیط خود را دارد. بعنوان مثال بوی خانه شما ممکن است از نظر شما کاملا عادی باشد، اما برای شخص دیگری کاملا غیر عادی و چه بسا آزار دهنده باشد. خصوصا کسانی که در منزل خود دستگاه تصفیه کننده هوا دارند ممکن است به راحتی متوجه سنگینی هوای خانه شما و یا بوی پخت و پز ، بوی ماندگی ، توتون و گازهای شیمیایی متصاعد شده از صنایع چوبی ، فرش های ماشینی ، موکت و … شوند. در واقع آلاینده ها و بخاراتی که به صورت مداوم وارد هوای خانه شما می شوند روز به روز و سال به سال در حال افزایش هستند و این اثر تجمعی آنقدر نامحسوس و آهسته است که ممکن است شما متوجه آن نشوید اما آنچه مسلم است این باعث آلوده شدن هوای خانه شما می شود. به همین دلیل استفاده از دستگاه تصفیه هوای خانگی برای شما ضروری است.

 

بسیاری از کسانی که برای اولین بار فیلتر دستگاه تصفیه هوای خانگی خود را تعویض می کنند از مشاهده آلودگی های تجمع کرده در فیلتر آن ، شگفت زده و گاه هراسان می شوند. تازه این بخشی از آلاینده هایی است که باچشم دیده می شوند. آلودگی های دیگری مثل بخارات و گازهای شیمیایی در هوای اطراف شما وجود دارند که با چشم قابل مشاهده نیستند و جذب فیلترهای کربن فعال در دستگاه تصفیه کننده هوا می شوند. به همین دلیل کسانی که آلرژی فصلی دارند و یا حتی از آسم خفیف رنج می برند با استفاده از فیلترهای هوا تنفس بهتری خواهند داشت.

همانطور که هوای داخل خانه شما به مرور آلوده و سنگین شده است ، با استفاده از سیستم تصفيه هوای خانگی، روز به روز بهتر و سالم تر خواهد شد. این فقط بستگی به میل و اراده شما دارد.