شهروندان ساکن بخشهای مختلف قاسم آباد با انتقاد از تغییر طعم و بوی آب معتقدند: بوی لجن و فاضلاب به وضوح از آب استشمام می‌شود، از این رو نمی‌توان به راحتی آن را مصرف کرد.
آب با طعم وبوی فاضلاب
یکی از شهروندان ضمن افتضاح توصیف کردن کیفیت آب قاسم آباد می‌گوید: خوردن آبی که بوی ماهی و فاضلاب می‌دهد غیر قابل تحمل است.
وی با بیان اینکه آب غرب مشهد از سدکارده تأمین می‌شود، می‌افزاید: گویا از ماهی لجن خوار برای لجنهایی که در سدکارده ایجاد می‌شود استفاده می‌گردد، از این رو آب بوی ماهی می‌دهد. وی با اکراه از کیفیت بد آب قاسم آباد حرف می‌زند و ادامه می دهد: موضوع آنجا با اهمیت تر می‌شود که کودکان و سالمندان که از آستانه تحمل پایین تری در برابر بیماریها برخوردارند، از این آب استفاده می‌کنند!
نیترات بالای آب!
یک شهروند دیگر نیز با انتقاد از کیفیت پایین و طعم و بوی بد مشمئز کننده آب قاسم آباد اضافه می‌کند: گویا نیترات آب این بخش از شهر بالاست که اگر صحت داشته باشد مسؤولان آب و فاضلاب مشهد باید پاسخگو باشند.
وی ادامه می‌دهد: این پرسش برای ساکنان این منطقه همواره مطرح است که چرا هراز گاهی علاوه بر طعم و بوی مشمئز کننده مقدار زیادی چربی و روغن در آب وجود دارد که به وضوح قابل رویت است.
این شهروند با انتقاد از اینکه چرا باید آب قاسم آباد از سدکارده تأمین شود، می‌گوید: امکان استفاده از آب سددوستی باید برای همه مناطق فراهم شود.
ما هم قبول داریم
مدیر کنترل کیفیت آبفای مشهد با تأیید تغییر طعم و بوی آب در مناطق غرب مشهد می گوید: این وضعیت به مدت 10 روز در روزهای پایانی مرداد ماه ایجاد شد که از اول شهریورماه این وضعیت مرتفع شده است و اکنون نباید مشکلی وجود داشته باشد.
محمدرضا علیپور در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص دلایل بروز این مشکل می‌افزاید: عموماً در فصل تابستان به دلیل افزایش مصرف آب در برخی روزها ونیزبه هنگام قطع آب سد دوستی برای انجام تعمیرات دوره‌ای آب و فاضلاب، برای جلوگیری از افت فشار و کمبود آب، از آب سدکارده برای تأمین آب شرب قاسم آباد استفاده می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه منبع اصلی تأمین کننده آب غرب مشهد چاههای زیر زمینی است، اضافه می‌کند: اما در مواقع اضطراری از آب سد کارده نیز برای تأمین آب شرب ساکنان قاسم آباد استفاده می‌شود.
آبی که با ذائقه شهروندان همخوانی ندارد
وی می‌افزاید : آب سد کارده به دلیل ماهیت ذاتی که جزو آبهای سطحی است به لحاظ طعم و بو متفاوت با آب زیر زمینی و چاه است، از این رو چندان با ذائقه شهروندان همخوانی ندارد.
وی با تأکید بر اینکه شرکت آب و فاضلاب تا مجبور نباشد آب سدکارده را وارد چرخه مصرف آب شرب ساکنان غرب مشهد نمی‌کند، می گوید: البته باید توجه داشت در موقعیتهای خاص 100 درصد آب شرب غرب مشهد از طریق سد کارده تأمین نمی‌شود، بلکه بخشی از آن با آب چاه‌های زیر زمینی در نسبت‌های یک به پنج وارد چرخه مصرف می‌شود.
مدیر کنترل کیفیت آبفای مشهد ادامه می‌دهد: نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که اگر چه طعم و بوی آب سد کارده که به نقل از شهروندان بوی ماهی می‌دهد با آب چاه متفاوت است، با این حال به لحاظ کیفیت هیچ مشکلی ندارد.
علیپور در ادامه با بیان اینکه 60 درصد آب شرب مشهد از طریق سد دوستی تأمین می‌شود، می‌گوید: به هنگام قطع این آب برای انجام تعمیرات دوره‌ای چاره‌ای جز استفاده از همه منابع آب موجود از جمله سدکارده وجود ندارد!
این مقام مسؤول اضافه می‌کند: در شرایط عادی آب شرب قاسم آباد و حاشیه جنوبی وکیل آباد از طریق چاه‌های زیر زمینی تأمین می‌شود که جزو بهترین آبهای مشهد محسوب می‌شود .
تکذیب افزایش نیترات
وی در خصوص نگرانی مردم از وجود نیترات بالا در آب سد کارده خاطرنشان می‌کند: چنین مسأله‌ای صحت ندارد نیترات آب سد کارده در حدمناسب می‌باشد، ضمن اینکه باید توجه داشت وجودنیترات بالا به هیچ عنوان برای افراد قابل تشخیص نیست، چرا که هیچ گونه تغییری در ظاهر آب ایجاد نمی‌کند و تنها از طریق آزمایشگاه می‌توان به میزان وجود نیترات در آب پی برد .
علیپور درباره ادعای مردم مبنی بر استفاده از ماهی لجن خوار برای پاکسازی سد کارده و در نتیجه وجود طعم ماهی و بوی لجن در آب این سد می‌گوید: اینکه آب منطقه ای از چه روشهایی برای کیفیت آب شرب پشت سدها استفاده می‌کند ما از آن بی اطلاعیم و آب و فاضلاب تنها توزیع کننده است، اما به طور حتم آب منطقه‌ای از روشهای شناخته شده جهانی برای این مهم استفاده می‌کند.
وی یادآور شد: آب سد کارده قبل از اینکه وارد چرخه مصرف و شرب شود، کاملاً ضد عفونی و گندزدایی می‌شود، از این رو برای سلامت شهروندان مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
وی در بخش دیگر در خصوص استفاده از دستگاه تصفیه آب نیز تصریح می‌کند: استفاده از این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود، ضمن اینکه بهداشت و درمان نیز به کارگیری آن را قبول ندارد.
علیپور ادامه می‌دهد: برخی از این دستگاه‌ها املاح آب را در حد بسیار زیادی می‌گیرد و آن را در حد آب مقطر پایین می‌آورد، این در حالی است که آب مقطر برای شرب مناسب نیست.