بسیاری از مردم نمی دانند که میزان آلاینده های داخل خانه ، محیط کار و ساختمان های سرپوشیده ، گاه 2 تا 10 برابر میزان آلاینده های هوای بیرون است. بسیاری از این آلاینده ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. جالب است بدانید که چشم انسان تنها قادر به دیدن 10 درصد از این آلودگی ها است.

 

 چه چیز باعث آلودگی هوای داخل ساختمانها می شود؟

متداول ترین منابعی که باعث آلودگی هوای داخل خانه می شوند را معرفی کرده ایم:

1 – سلولهای مرده پوست انسان

وقتی به یک شعاع نور خورشید که از پنجره به داخل خانه تابیده است نگاه می کنید ، ذراتی را مشاهده می کنید که در هوای اتاق معلق هستند. تحقیقات نشان می دهد که 80 درصد این ذرات ، سلولهای مرده پوست انسان هستند. این سلولهای مرده ، بخشی از غذای اصلی قارچ ها و باکتری های موجود در فضای اتاق هستند. دستگاه های تصفیه هوا که به سیستم “یونایزر” مجهزند می توانند با تولید یون های منفی ، این سلولهای مرده را از هوای اتاق حذف کنند. یون های منفی همچنین قادر به حذف میزان قابل توجهی از باکتری های هوا می باشند.

2 – گرد و غبار

در یک خانه به مساحت 150 متر مربع ، هرساله چیزی حدود 20 کیلوگرم گرد و غبار تولید می شود. هر ذره گرد و غبار چیزی حدود 40 هزار قارچ ، باکتری و ویروس بیماری زا است. فیلترهای هپا که در دستگاه های تصفیه هوای خانگی استفاده می شوند قادر به حذف ذرات گرد و غبار از هوای خانه می باشند. یون های منفی نیز تا حد زیادی ، ذرات گرد و غبار معلق در هوا را حذف می کنند.

3 – فرش ، نئوپان ، تخته سه لا و دیگر صنایع چوبی و مصالح ساختمانی

وقتی وارد یک خانه جدید و نوساز می شوید ، یا یک خانه که به تازگی تغییر دکوراسیون داده است ، وقتی که فرش ها و مبلمان و صنایع چوبی نو شده اند ، متوجه می شوید که همه چیز اصطلاحا ” بوی نویی ” می دهد. این بو در واقع ناشی از بخارات و گازهایی است که از صنایع چوبی ، رنگ و فرش متصاعد می شوند. این بخارات گاه بسیار سمی و خطرناک هستند. از جمله مهمترین موادی که در این بخارها یافت می شود فرمالدئید است که امروزه سرطانزایی آن به اثبات رسیده است.

4 – بالش و پتو

جالب است بدانید که به طور معمول ، بیش از 50 درصد وزن بالش و پتو ، گرد و غبار است. حتما متوجه شده اید که بالش و پتو بعد از شستشو تقریبا به نصف وزن قبلی می رسند.

5 – پاک کننده های شیمیایی ، اسپری ها و حشره کش ها

بخش زیادی از هوایی که در خانه تنفس می کنیم حاوی مولکولهای اسپری ها ، حشره کش ها و انواع پاک کننده های شیمیایی مثل آب ژاول (وایتکس) است.

6 – حیوانات خانگی

بدن پرنده ها ، سگ و گربه و سایر حیوانات خانگی تولید شوره می کند. شوره ها از پوست ، مو و پر این حیوانات جدا شده و در هوای اطراف معلق می شوند. این ذرات باعث تشدید علایم آلرژی و آسم می شوند. علاوه بر این ، مدفوع این حیوانات خانگی آلودگی هایی را به داخل هوای خانه ساطح می کند.

7 – سوسک و سایر حشرات

در بسیاری از خانه ها سوسک ها و حشرات موذی دیگر نیز زندگی می کنند. تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که در چنین خانه هایی زندگی می کنند سه برابر بیش از سایر کودکان به آسم مبتلا می شوند

8 – استعمال دخانیات

سیگار کشیدن در داخل خانه یا وسیله نقلیه بالغ بر 3600 ماده سمی و سرطانزا را وارد هوا می کند. این ذرات به بافت های لباس نیز می چسبند و هنگامی که فرد وارد ساختمان های دیگر می شود نیز به انتشار خود در هوای اطراف ادامه می دهند.