در هنگام نصب دستگاه تصفیه آب یا تعویض فیلترها ، حباب های بسیار ریز در آب تصفیه شده مشاهده می شود. گاهی شکل این حباب ها طوری است که انسان گمان می کند اینها ذرات ریز معلق هستند یا مثلا ذرات الیاف یا پلاستیک هستند. این حبابها در ابتدا باعث شیری رنگ شدن آب می شوند و سپس در سطح آب جمع می شوند. ممکن است در نگاه اول ، حتی افراد با تجربه و دقیق نیز گمان کنند که این حبابها ، ذرات جامد معلق در آب هستند. مخصوصا که این حباب ها در ابتدا در آب معلق هستند و به مرور در سطح آب جمع می شوند و شکل عجیبی به آب می دهند. اما کافی است لیوان آب را چند دقیقه به حال خود رها کنید. خواهید دید که حباب ها ناپدید می شوند و این نشان می دهد که اینها ،جامد نیستند. اگر لیوان آب را چند دقیقه به حال خود رها کنیم ، به مرور ، این حبابها کمتر و کمتر شده و سپس کاملا از بین می روند.

اما علت این پدیده چیست؟
این حبابهای ریز به دلیل وجود هوا در حفره های بسیار ریز فیلترها و ممبران است. با پر شدن آب در فیلترها و ممبرین، آب جایگزین هوای داخل حفره ها می شود. هوا به صورت حباب های ریز خارج می شود. زمانی که تمام هوای داخل سیستم به وسیله ی آب تخلیه شد، حباب ها ناپدید می شوند. زمان لازم برای تخلیه ی هوای داخل سیستم و رفع این مشکل ، با توجه به نوع دستگاه ، نوع فیلترها و ممبران ، میزان فشار هوا ، مدت زمان استفاده از دستگاه و … متفاوت خواهد بود. اما به طور نرمال حدود دو هفته طول خواهد کشید. این یک موضوع کاملا عادی و طبیعی است و اصلا جای نگرانی ندارد و هیچ تاثیری در کیفیت و بهداشت و سلامت آب ندارد.

 

جالب است بدانید که این مشکل ، در تمام دنیا مطرح است. کافی است این مشکل را به زبان انگلیسی در اینترنت جستجو کنید تا نتایج زیادی برای آن پیدا کنید. برای نمونه در دو لینک زیر می توانید مطالبی در این خصوص مطالعه کنید:

دستگاه تصفیه آب خانگی و عوامل تاثیر گذار بر کارایی آن