بوشهر- مدیرکل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورگفت: با توجه به کاهش بارش، دسترسی به آب شرب به دغدغه همه مردم کشور تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، احد جاودانی روز یکشنبه در نخستین همایش دانش بنیان آب استان بوشهر افزود: جمهوری اسلامی ایران از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته که این امر، کم بارشی را بر کشور تحمیل کرده است.

وی گفت: افزایش جمعیت و نیاز روزافزون آب شرب در کنار محدودیت های فراروی این بخش، دسترسی ما را به این مایع حیاتی کاهش داده است.

مدیر کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهارداشت: نقش راهبردی آب در توسعه پایدار به گونه ای است که به یکی از مشکلات جدی جهان تبدیل شده است.

جاودانی ادامه داد: آب به عنوان یکی از عناصر کلیدی در توسعه به شمار می رود برهمین اساس با توجه به شرایط اقلیمی کشور باید با شیوه های نوین در تولید، انتقال و توزیع آب برنامه ریزی کرد.

وی اضافه کرد: برگزاری نخستین همایش دانش بنیان آب در استان بوشهر به پیشنهاد و پیگیری نماینده ولی فقیه در این استان انجام شده است که این مهم باید دردیگر استان ها نیز نهادینه شود.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: این همایش وضعیت گذشته، حال و چشم اندازآینده صنعت آب در استان بوشهر را با بهره گیری از دیدگاه نخبگان علمی بررسی می کند که بدون شک ره آورد آن می تواند دستمایه مسوولان اجرایی برای بهبود وضعیت موجود باشد.

جاودانی افزود: در فراخوان انجام شده به همایش دانش بنیان آب در استان بوشهر 70 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این شمار 21 مقاله برگزیده شده است و افزون بر این که دو مقاله ارایه می شود، هشت مقاله نیز به صورت کتابچه چاپ شده است.

وی بیان کرد: آب به عنوان یک منبع کمیاب در مناطق خشک و نیمه خشک تلقی می شود و به دلیل نقش آب در توسعه، برای تامین آب مطمئن و پایدار به حساسیت و همراهی اقشار مختلف مردم از جمله مسوولان اجرایی و گروه های مرجع و اثرگذاری که مردم به آن ها اعتماد دارند، نیاز داریم.

نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه بوشهر هم در این همایش گفت: جدی بودن بحران آب در این استان مشکلات زیادی در زمینه توسعه پایدار و جذب سرمایه گذاری ایجاد کرده است.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: هرچند نخستین شبکه توزیع آب شرب استان بوشهر مربوط به سال 1330هجری شمسی برای انتقال آب از چاه های خورموج به مرکز استان است اما قبل و بعد از انقلاب همواره با بحران آب روبه رو بوده است.

وی اضافه کرد: برای برون رفت از این وضعیت باید سند چشم انداز تامین آب استان و نقشه راه تولید، انتقال و توزیع آب در افق توسعه ای دارای ضمانت آب مورد نیاز طراحی شود.

وی بیان کرد: استان بوشهر با وجود داشتن 707کیلومترساحل باخلیج فارس به دلیل شرایط جغرافیایی همواره روی خوش از آب ندیده و کم بارشی و بحران آب در حوزه سفره های زیرزمینی تهدیدی جدی برای توسعه این استان محسوب می شود.

وی گفت: وضعیت موجود سفره های زیرزمینی آب در استان بوشهر زنگ خطر را به صدا درآورده است و میزان بارش نیز بشدت رو به کاهش است.

امام جمعه بوشهر افزود: برای برطرف شدن این مشکل باید با پربار کردن ابر باران زا، کنترل آب های سطحی، اجرای طرح های آبخیزداری، آبخوانداری، ایجاد سدهای ذخیره ای و سیستم های نوین در حوزه آب تدبیرجدی شود.

صفایی بوشهری بیان کرد: در حالی که به دلیل فقدان سدهای ذخیره ای سالانه حجم زیادی آب وارد دریا می شود هم اینک یک پنجم آب مورد نیاز مصرفی استان بوشهر با کمبود رو به رو است.

نخستین همایش یک روزه دانش بنیان تامین آب شرب در استان بوشهر با حضور مدیران وزرات نیرو، ائمه جمعه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و کارشناسان و مشاوران طرح های عمرانی آب و فاضلاب کشور برگزار شد