بدن ما هر روز در معرض انواع مواد شیمیایی قرار دارد. از مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی گرفته تا نوشابه ها ، مواد آرایشی و بهداشتی و در نهایت هوایی که تنفس می کنیم. ممکن است برخی از این مواد شیمیایی بی خطر باشند اما بسیاری از آنها می توانند اثرات بسیار بدی بر سلامتی ما داشته باشند. استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای خانگی می تواند مواد شیمیایی موجود در هوا را حذف کرده و از ابتلا به سرطان و بیماری های مزمن پیشگیری نماید.

آژانس حفاظت از محیط زیست امریکا (EPA) طی گزارشی در سال 2009 منتشر کرد که نقطه عطفی در خصوص برآورد غلظت آلاینده های هوا به شمار می آمد. در این گزارش بیش از 181 آلاینده مختلف موجود در هوا مورد مطالعه قرار گرفتند که از این میان 80 آلاینده به شکل گیری سرطان در انسان کمک می کنند. بعنوان مثال بنزن یک سم آزاد شده از اگزوز اتومبیل هاست که تنفس آن می تواند منجر به سرطان شود در واقع حدود 30 درصد از سرطان های ناشی از هوای آلوده به دلیل دود ماشین ها هستند. 25 درصد دیگر از سرطان ها به دلیل آلودگی های صنعتی و کارخانه ای است.

 

 

انواع متعددی از آلاینده های هوا می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. یکی از خطرناک ترین سرطان ها سرطان ریه است که سالانه تعداد زیادی از انسان ها را به کام مرگ می کشد. یک مطالعه در سال 2002 نشان داد فردی که به صورت طولانی مدت در معرض هوای آلوده است و همچنین فرد دیگر که با یک فرد سیگاری زندگی می کند و مدام در معرض دود سیگار قرار دارد ، هردو به اندازه یک فرد سیگاری در معرض خطر هستند. تنفس هوای آلوده می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را 16 تا 24 درصد افزایش دهد. تحقیقاتی که در سال 2011 انجام شد نشان داد افراد غیر سیگاری که در مناطق با آلودگی هوای بالا زندگی می کنند 20 درصد بیش از سایر افراد که در مناطق پاک زندگی می کنند به سرطان ریه مبتلا می شوند.

هوای آلوده به سرطان سینه نیز مرتبط است. مطالعه ای که در سال 2010 توسط محققان دانشگاه مک گیل انجام شد نشان داد که آلوگی هوای ناشی از ترافیک می تواند به سرطان پستان منجر شود. زنانی که در مناطق با ترافیک و آلودگی هوای بالا زندگی می کنند دوبرابر بیش از کسانی که در مناطق پاک زندگی می کنند به سرطان سینه مبتلا می شوند.

بنزن یک آلاینده خاص است که بعنوان ماده ای سرطانزا شناخته می شود. بنزن از طریق بنزین ، دود اگزوز وسایل نقلیه ، گازهای گل خانه ای که کارخانه ها تولید می کنند، آلودگی آب و همچنین مواد زایدی که برخی از کارخانه ها تولید می کنند وارد طبیعت می شود. افرادی که در مناطق پرترافیک و مناطق نزدیک به کارخانجات صنعتی زندگی می کنند، بنزن بیشتری وارد ریه خود می کنند. قرار گرفتن در معرض بنزن خطر ابتلا به لوسمی میلوئیدی حاد و لوسمی لنفوسیتی مزمن را افزایش می دهد.

چگونه می توان در برابر هوای آلوده و سرطان از خود و خانواده خود محافظت کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان ناشی از آلودگی هوا این است که سعی کنیم در معرض مواد سرطان زا قرار نگیریم. اگر شما در یک منطقه پرترافیک و یا در مناطق صنعتی زندگی می کنید به فکر نقل مکان به یک منطقه دیگر با هوای پاک تر باشید. اگر این برای شما عملی نیست ، سعی کنید کمتر از خانه بیرون بروید.

یک راه حل دیگر برای جلوگیری از سرطان این است که روی یک دستگاه تصفیه هوای خانگی سرمایه گذاری کنید. همانطور که متوجه شدید ما از کلمه “سرمایه گذاری” به جای کلمه “هزینه کردن” استفاده کردیم. چرا که باید قبول کرد مبلغی که بابت تهیه این دستگاه می پردازید در واقع نوعی سرمایه گذاری است و باعث حفظ بزرگترین سرمایه زندگیتان ، یعنی “سلامتی” می شود.

دستگاه های تصفیه هوای خانگی با دقتی حدود 99.97% ذرات آلودگی را از هوای اتاق حذف می کنند. این دستگاه ها علاوه بر اینکه آلاینده ها را از هوای اطراف حذف می کنند ، علاوه براین هوای مطبوعی نیز تولید می کنند که تنفس را برای همه و خصوصا برای افراد مبتلا به آلرژی یا آسم آسان تر می نمایند.