آلودگی هوای کرج و رقابت آن با تهران
حجم آلودگی ناشی از ناوگان حمل و نقل عمومی در کرج بیش از آلودگی خودروها است و باعث شده است که استان البرز یکی از 8 استان دارای آلودگی هوای کشور باشد. طبق آمار ، در کلانشهرها حداقل 70درصد آلاینده‌های هوا ناشی از ناوگان خودروهاست که این امر در مورد شهر کرج نیز صادق است. رفت و آمد خودروهای فرسوده در سطح این شهر نیز بر ‌شدت آلودگی هوا می‌افزاید. تعداد 49هزار دستگاه خودروی فرسوده که 12درصد کل خودروهای کرج را تشکیل می‌دهند و 1950دستگاه موتورسیکلت فرسوده، یعنی حدود 15درصد کل موتورسیکلت‌های در حال تردد در شهر ، روزانه حجم عظیمی از مواد آلاینده را وارد هوای کرج و از آن طریق وارد ریه شهروندان کرجی می نمایند.
با وجود نیروگاه فردیس در شهر کرج و همچنین قرارگرفتن 3500واحد فعال صنعتی در استان البرز، بخش مهمی از آلودگی نیز به منابع ثابت اختصاص دارد، بر اساس آمار ، 135 واحد بزرگ آلاینده هوا در استان وجود دارد که با درنظرگرفتن جهت باد غالب ، بر آلودگی هوای شهر کرج می‌افزایند. همچنین تعداد 8مرکز معاینه فنی شامل 7مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و یک مرکز معاینه فنی موتورسیکلت در سطح استان وجود دارد.
168 روز آلوده در استان البرز
آمار نشان می دهد که تعداد روزهای ناسالم استان البرز امسال تا‌کنون 168روز بوده و مدارس کرج چند روز از سال را به‌دلیل آلودگی شدید هوا تعطیل شدند که این خود زنگ‌خطری برای کرجی‌ها می باشد.
رشد بی‌رویه جمعیت در این استان به‌دلیل نزدیکی به پایتخت و حجم بالای رفت و آمد خودروها به طور روزانه در خیابان‌ها و بزرگراه‌های منتهی به شهر ، زمینه مناسبی برای آلودگی هواست که به طور قطع با ارتقای کامل ساختار اداری این منطقه به استان البرز و مهاجرت بیشتر به این استان در آینده علاوه بر رشد جمعیت، موضوع آلودگی هوا نیز از مشکلات استان البرز خواهد شد.
به‌نظر می‌رسد مسئولان و دست‌اندرکاران امر توسعه استان از حالا باید با در نظر گرفتن شرایط کنونی شهر و نیز قرارگرفتن صنایع آلاینده در آن توأم با رشد مداوم جمعیت، چاره‌ای برای آلودگی هوای استان البرز بیندیشند تا در آینده وضعیت مشابه شهر تهران برای این استان نوپا رخ ندهد.